دیدگاه و هویت جامع بصری

دیدگاه و هویت جامع بصری در طراحی لوگو

 

یک دیدگاه جامع نگر

در روزگار ما لزوم وجود یک دیدگاه جامع نگر شدیدا پرماسیدن می‌شود.

چنین دیدگاه جامع نگری در پیشگاه زیستی و هنر اسلامی به طور روشن قابل پیگیری است. بطور مثال وقتی در مسجد جامع اسپهان قرار می‌گیریم به طور ناخودآگاه فضا (ترکیب هنرمندانه) ما را در حالت روحانی خاصی قرار می‌دهد. این حالت روحانی حاصل حفظ و در عقیده اخذ تناسبات خاص هندسی در هنر آن روزگار است. خطوطوی که ساختار بنا را شکل داده‌اند، هندسه‌ی کتیبه‌ها، هندسه‌ی گونه خطوط .مورد بهره‌گیری در کتیبه نویسی همگی بر اساس مفهوم واحدی بوده است که هنرمند سعی در القای آن در ذهن مخاطب داشته است. متاسفانه چنین دیدگاه جامع نگری در ساحت ذهنی اهالی روزگار ما و به تبع آن در هنر امروز ما کمرنگ تر است.

لزوم وجود یک دیدگاه جامع بصری

فرایند ایجاد هویت جامع بصری تلاشی است برای .خلق نشان بر بنیاد تفکر، پرهیز از پراکنده‌گوئی و ایجاد تصویر روشن از فعالیت‌های یک گردآور در ذهن مخاطبان و حتی پرسنل آن مجموعه.

مؤسسات و سازمانهای مختلف در دنیا با تصویری که از خویش ارائه می دهند شناخته می‌شوند. اگر این تصویر دارای کلیتی واحد، منسجم و منظور گذاری شده باشد، تاثیری که در ذهن مخاطبان یا گیرندگان پیام خواهد گذاشت یک تصویر قدرتمند، شفاف و تاثیرگذار خواهد بود. و بالعکس اگر این تصویر (پیام بصری فرستنده) مغشوش، متفرق و غیر منس.جم باشد پیام منتقل شده دارای ماهیتی مغشوش خواهد بود.

پیاده سازی برنامه‌ی هویت جامع بصری در ایران نوپاست و نمونه‌های انجام شده در موسسات، سازمانها و نهادهای مختلف اجتماعی در غالب موارد از جامعیت کافی برخوردار نیست. در غالب موارد با سازماندهی بصری بسیار سلیقه‌ای تصادف می‌شود. به این معنی که این تصویر بدون در نظر اخذ شرایط و موقعیت سازمان مذبور، گونه مخاطبان آن و نوع تصویری که مدیران سازمان مربوطه در عقیده دارند که در ذهن مخاطبانشان و نیز کسان بدنه‌ی سازمان ایجاد کنند، فقط بر بنیاد سلایق فردی و بدون هدفمندی شکل می‌گیرد.

یکی دیگر از موانع ایجاد تصویر یکتا بصری برای یک گردآور فکر کردن .به اجزاء بصورت جداگانه، بدون در عقیده گرفتن یک کلیت واحد است. در این مورد مدیران مجموعه بر حسب نیازهای موردی، سفارشات گرافیکی خود را به موسسات تبلیغاتی ارائه می‌کنند و غالبا طراح بدون هستی چارچوب‌های استاندارد شده از سوی مجموعه‌ی سفارش دهنده و فقط بر اساس سلایق شخصی طراحی می کند.

نتیجه‌ی این خروجی عدم وجود حلقه‌های ارتباطی میان اجزاء بصری مجموعه‌ی مورد عقیده خواهد بود. فرایند ایجاد هویت بصری برای یک مجموعه پیش از آنکه به طراحی برگردد، در پیش درآمد به ساماندهی و تعیین چارچوبها و نیازهای مجموعه‌ی مذکور، تعیین هدفها و سیاستگذاریهای بصری مجموعه طبق نوع مخاطبان مفتوح می‌گردد. طبق این اطلاعات کهه تعیین کننده‌ی نیازهای بصری گردآور خواهد بود، موارد تصویر پیشنهادی ارائه خواهد شد.

این موارد بطور کلی دربرگیرنده عناوین زیر هستند که براساس نیازها.ی متغیر مجموعه‌های مختلف قابلیت افزایش و کاهش خواهند داشت:

نشانه (آرم و لوگو)، نشانه نوشته (لوگوتایپ)
رنگ‌های جامع (شامل پالت رنگ‌های اولیه و پالت رنگ‌های ثانویه)
قلم جامع جامع و س.ایر قلم‌ها (Type faces)
چیدمان،. تصویری (layout)

Print this pageEmail this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookShare on LinkedIn