مفاهیم لوگو های خودروسازان بزرگ ایران و جهان

مفهوم لوگو خودروسازان بزرگ

نماد شرکت‌های خودروسازی زبان و تاریخچه ویژه خود را دارد و این شرکت‌ها در مقاطع مختلف از عملکردشان برای تولید خودروهایشان نمادهایی را طراحی کرده و مورد کاربرد قرار می‌دادند. در بیشتر مواقع آرم‌های طراحی شده یک پرتو و یک مظهر از کشور سازنده است که خودروسازان آن را به عنوان لوگو برای خویش انتخاب می‌کنند.
در برخی موارد نیز لوگوی خودروسازها به چهره اتفاقی طراحی شده و مورد کاربرد شرکت‌های خودروساز پیمان ‌گرفته است.
این در حالی است که طی سال‌های بازپسین برندهایی چون سیتروئن و لگزس نشانه‌هایی از طراحی حرفه‌ای در دنیای لوگو برندها به منصه پیدایش رسانده‌اند.

در بعضی موارد نیز دیدگاه‌های پیوسته با اهمیت لوگو منجر به خلق نمونه‌ای کامل از اتومبیل بر مبنای لوگوی آن کمپانی سازنده می‌شود.
دو دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی را می‌توان سال‌های اوج طراحی نمادهای گرافیکی برای شرکت‌های خودروساز دانست.
خودروسازها در این دو دهه برای مدل‌های بازپسین خویش نمادهایی جدید تعریف می‌کردند و رقابتی جدی در این مقوله وسط خودروسازها درگرفته بود؛ طی این دو دهه بعضی شرکت‌های خودروساز نیز نشان‌های قدیمی خود را تغییر و لوگوهای جدید را جایگزین لوگوهای کهنه کردند.
سایر کمپانی‌ها نیز هر یک به مناسبت سابقه و وضعیتی که در درازا تاریخ صنعت داشته‌اند آرم و یا نشانه‌ای را طراحی می‌کردند.
اگرچه برندهای اتومبیل در زمره مشهورترین و پرقدرت‌ترین برندها بر روی کره خاکی هستند؛ اما به ندرت کسی سرآغاز نشان‌هایی که برای این برندها برگزیده شده است را می‌داند؛
ایران خودرو
اولین نشانه‌ای که در صنعت خودروسازی ایران مطرح شد آرم حک شده بر روی پیکان بود. تصویری از یک ارابه قدیمی و شمایلی از یک اسب در حال حرکت که این آرم الی سررسید توقف تولید فلش همراه این اتومبیل بود.
پس از توقف تولید پیکان و ابتدا تولید خودروی سمند مسوولان ایران‌خودرو طراحی آرم جدیدی برای سمند را در معرض فراخوان عمومی گذاشتند و در پایان طرح استاد مرتضی ممیز که یک کله اسبی زیبا بود، به عنوان زیباترین و بهترین اثر برای پیمان گرفتن بر بدنه خودروی سمند برگزیده شد.
طرحی که با اسم خودرو کاملا همخوانی داشت.
سایپا
پیدا کردن پرتو جدید برای سایپا نیز به سال‌های دهه ۶۰ بازمی‌گردد در آن روزها که محصولات این خودروساز هنوز به تنوع معاصر دست نیافته بود یکی از طراحان برجسته ایران با اسم مرتضی ممیز آرم سایپا را طراحی کرد.
این آرم به‌زعم طراحش، صفاتی چون بالندگی و گسترش را القا می‌کند که تبدیل به یگانه از آشناترین نشانه‌های صنعتی ایران شده است.
جاگوار
در میانی خودروهای انگلیسی جاگوار لوگوی برجسته‌ای دارد. آنچه از اسم این اتومبیل بر می‌آید جاگوار اسم یک پلنگ درنده است که به تعقیب شکار می‌گردد.
شورولت
نشان شورولت که شبیه علامت جمع است به یگانه از سفرهای ویلیام دورانت بنیادگزار این شرکت به پاریس بازمی‌گردد.
دورانت در این سفر شیفته طرح یگانه از کاغذهای دیواری می‌شود و چند سنه پس در سنه ۱۹۱۳ وی مبنای طراحی لوگوی برخی از خودروهای تولیدی خود که نامشان را از لوئیس شورولت راننده مسابقات سرعت به عاریت گرفته بود پیمان داد.
سیتروئن
علامت رو به بالای سیتروئن این انگاشت را در بیننده به وجود می‌آورد که آرم سیتروئن به معنای جنبش رو به اعتلا و کم و بیش شدن به مهندسی پیشرفته است؛ اما چنین نیست. آندره سیتروئن پیشه در صنعت موتور را با تولید چرخ دنده پیش درآمد کرد و علامت نظامی دوتایی در واقع نماد دنده‌های چرخ دنده است.

رسدس بنز

ستاره سه پر مرسدس بنز اثر از چیرگی آن بر زمین، دریا و آسمان است.
سه شاخه مرسدس فاقد حلقه دور آن بود، اما بعد از یکپارچه کردن مرسدس و بنز در دهه ۲۰ میلادی حلقه گلی به بعید این نشانه اضافه شد.
پورشه
آرم پورشه نشانه محلی شهر اشتوتگارت است. در این نشان اسب علامت کشتزار اشتاب و شاخه و خطوط مشکی و احمر نیز بخشی از اثر سلطنتی پادشاهی ووتمبرگ است.
آلفارومئو
آرم کمپانی آلفارومئو نیز مانند پورشه نشانه محلی است. علائم این شرکت نشانه رسمی شهر میلان و مربوط به جنگ‌های صلیبی می‌باشد که در آن انسانی در حال خورده شدن است.
فورد
آرم بیضی و ساده کمپانی فورد در سنه ۱۹۰۳ بدست هارولدویلز که کار اصلی آن چاپ کارت ویزیت بود طراحی شد و در سال ۱۹۲۷ زمینه اولیه نشانه کمپانی به رنگ آبی تغییر کرد.
 فیات
در دهه ۸۰ شرکت فیات پرتو ابتدای خود را به سود حروف کلمه فیات که به طور نا به سامان کناره هم پیمان گرفته بودند را ساحل گذاشت و آرم جدید فیات بدست طراح ارشد این شرکت طراحی شد. مایو‌مایول، طراح بزرگتر شرکت فیات نشانه جدید فیات را به صورت اتفاقی به اثناء آزمایش کردن یکتا از مدل‌های این شرکت طراحی کرد. وی به هنگام تست اتومبیل از مساوی یکی از تابلوهای نئون تبلیغاتی فیات عبور کرد و روشنایی این نئون که در پی مقوله سیاهی آسمان معوج به نظر می‌رسد؛ پروا وی را جلب کرد و به این طریق نشانه چندساله فیات توسط وی طراحی شد.
 سیزتا
لوگوی سیزتا به طور بارز گویای ملیت ایتالیایی کارخانه است. این لوگو طرحی از یک سر گرگ به اثر افسانه یتبر است. استفاده از رنگ زرد نیز به خاطر مظهر شهر مودنا در ایتالیا بوده است.
بی.ام.و

نشانه شرکت خودروسازی بی.ام.و از زمانی که این کمپانی به فرآوری موتور هواپیما روی آورد برگزیده شد . آرم بی.ام.و یک ملخ خوش فرم و در حال چرخش هواپیما است و رنگ آبی آن یادآور آسمان می باشد.
آئودی
چهار حلقه آئودی برخلاف بعضی شایعات هیچ ارتباطی به حلقه‌های المپیک ندارد، بلکه نمادی از یکپارچه کردن چهار شرکت خودروسازی آلمان در سنه ۱۹۳۲ است. این چهار کمپانی که د.کا.و، وندرو، هورش و آئودی را در بر می‌گرفتند؛ به علت شرایط نامناسب بازار مجبور به یکپارچه کردن در یکدیگر شدند. پس از جنگ این اتحادیه اسم خویش را از زبان لاتین که در انگلیسی به معنای می‌شنوم است و از اسم بنیادگزار خود آگوسته آئودی گرفته شده حفظ کرد و تنها حلقه‌‌های نشانه آن باقی ماند.
فولکس واگن
شرکت فولکس واگن در سال‌های پایان به جنگ دوم جهانی بدست فرانس ریمپیسه تاسیس شد.
لوگوی اصلی که ریمیسپه در رقابتی تو سازمانی طراحی کرد و به خاطر خلاقیت در نظر گرفته شده در آن ۵۰ مارک برنده شده بود، به عنوان لوگوی این شرکت گزینش شد.
لوگوی شرکت فولکس واگن در آغاز با چرخ دنده‌ای که نشانه رسمی جبهه کارگری آلمان بود احاطه شده بود اما پس از جنگ دوم جهانی این دنده از لوگو حذف شد.
فراری
آرم فراری در واقع اسب بلند شده بر روی دو پا است که نشان خلبان آس ایتالیایی در جنگ اول جهانی است (ACE) در بین خلبانان به کسی اطلاق می‌شود که دست کم ۵ فروند از هواپیماهای دشمن را ساقط کرده باشد)، فرانسیسکو باراگایتی از خلبانان آس ایتالیا بود، که والدینش کمپانی فراری را ترغیب کردند لغایت نشان پسرشان را روی خودروهای مسابقه‌ای خود پیمان دهد.
مازاراتی
نشان مازاراتی نیز همانند آلفارومئو و پورشه نماد یک شهر است. مازاراتی سمبل شهر بولینا است و این خودرو برای نخستین بار در آن شهر تولید شد؛ و به همین هدف نشان این شهر برای این کمپانی خودروسازی طراحی شد.
مزدا
نشان مزدا توسط ری‌یوشیمارا که یک شرکت نامدار در گویه تصویری‌سازی است تکامل یافته حرف «V» در عقیده گرفته شد. این نشانه نمایانگر بال‌های باز شده می‌باشد که در دانش ژاپن به معنای ابتکار، فهم منظور و لطافت است.
میتسوبیشی
آرم میتسوبیشی برگرفته از سه قطعه الماس لوزی شکل است که در یک نقطه تلاقی پیدا کرده‌اند.
میتسوبیشی با این آرم می‌خواهد به مشتریانش بفهماند که خودروی پایین دستشان مثل یک الماس با ارزش است.
رو ور
روورها دسته جمعی راهزن دریایی یا سرگردان در دریاها بودند. چیزی شبیه وایکینگ‌ها و از همین رو کشتی وایکینگ‌ها دائم و به خرده متنوع در اثر روور هستی داشته است.
سوبارو
سوبارو نخستین کارخانه ژاپنی تولیدکننده اتومبیل است. این پرتو اشاره به دسته جمعی شش‌تایی ستارگان خوشه پروین در صور فلکی است که در زبان ژاپنی به نام موتسورا بوشی نیز خوانده می‌شود.

ولوو
ولوو در زبان لاتین به معنای «من می‌گردم» است و دایره پیکان‌دار پرتو قراردادی فولاد است. دایره و پیکان همچنین یادآور سپر و نیزه مریخ است که نماد شیمیایی برای آهن نیز می‌باشد.
تویوتا
نشان فعلی تویوتا مانند یک گاوچران با یک کلاه کبیر است. در واقع سه بیضی تو یکدیگر است که نشان‌دهنده قلب مشتری، قلب فرآوری و قلب پیشرفت فنی در حال اشاعه و فرصت‌های لایتناهی است که دور دوبیضی سایر قرار گرفته است.

Print this pageEmail this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookShare on LinkedIn