طراحی لوگو , طراحی برند , طراحی آرم شرکت

طراحی لوگو ، طراحی برند تجاری ، طراحی آرم شرکت

افزایش ضریب موفقیت طراحی لوگو

Facebook
Twitter
LinkedIn
موفقیت لوگو

افزایش ضریب موفقیت لوگو

طراحی لوگو ، مقوله ای است که با سلیقه و ذائقه کسان و اقوام، ارتباطی نزدیک دارد. کاری که از عقیده یک فرد یا دسته جمعی از کسان یک جامعه قشنگ وجذاب است، شدنی است با گروهی سایر از کسان همان جامعه کوچکترین ارتباطی برقرار نکند. طراحی لوگو نیز به عنوان یکتا از شاخه های هنر گرافیک تابع همین امر است. رعایت نکات پایین می تواند در بالا بردن ضریب موفقیت کار، کارساز باشد.

برای طراحی یک لوگوی موفق، موارد ذیل تاثیر به سزایی در خوشنودی دسته بودن نتیجه کار خواهند داشت.

قبل از آغاز شغل با مشتری خود صحبت کنید. از ویژگی های کارش سوال کنید. از اینکه یک لوگوی موفق از عقیده او چه ویژگی هایی باید داشته باشد. از فضای فکری خودش و فضای حاکم بر پیرامون کارش سوال کنید. از اینکه مخاطبان و مشتریان اصلیش کدام طیف از جامعه را تشکیل می دهند و مواردی از این قبیل.

گاه رویداد می افتد که نظر مشتری با طرحی که شما در راز دارید متفاوت باشد. برای حل این مشکل، طرح هایی از آنچه که مشتری در عقیده دارد و آنچه شما به آن فکر می کنید اجرا کنید. سپس انگیزه ها خویش را در مقوله ضعف های ایده او و مزیت مثال پیشنهادیتان ارائه کنید. کم رخداد می افتد که مشتری مفتوح روی ایده خویش اصرار کند. ولی اگر اینطور شد، به یاد داشته باشید که دائم حق با مشتری است.

برای طراحی لوگو ابتدا یک طرح ساده از ایده های متفاوتی که در ذهن دارید را اجرا کنید. این پیشه به شما کمک می کند که بهتر و آسان تر در گویه نقاط قوت و ضعف هر یک از ایده ها تصمیم بگیرید. معمولا اتمام این پیشه از طریق قلم و کاغذ زیاد راحت تر از موس و رایانه است. مطمئن باشید پیاده کردن ایده ای که در سر دارید از طریق قلم ، خیلی تندتر از کارکردن با رایانه است.

به فضای کاری مشتری توجه اثر دهید. در طراحی لوگو برای یک دفتر وکالت بعید کارهای فانتزی را خط بکشید. در عوض در طراحی لوگوی یک مهدکودک لازم نیست خیلی جدی باشید. به کارگیری رنگ سازمانی یا رنگ باره علاقه مشتری احد دیگر از نکاتی است که باید در عقیده بگیرید.

گنجانیدن نماد یا تصویری مرتبط با نوع پیشه مشتری در لوگو خوب است، ولی ضروری نیست. برای طراحی یک لوگوی خوب و به یادماندنی برای یک رستوران، الزامی به استفاده از تصویر مواد غذایی یا قاشق و چنگال نیست. به عنوان نمونه در لوگوی بنز، تصویری از اتومبیل به چشم نمی خورد. لوگوی شرکت اپل ارتباطی با رایانه ندارد. یا لوگوی نایک به شکل کفش یا پوشاک ورزشی نیست.

تنها روی بارزترین خاصیت پیشه مشتری تمرکز کنید. الزامی نیست که تمام جنبه های گوناگون شغل مشتری در لوگو گنجانیده شوند. معمولا لوگوهای موفق، فقط یک پیام را به سادگی منتقل می کنند. یک طرح شلوغ از نمادها و المان های مختلف نه فقط زیبا نیست، که در ذهن نیز جای نخواهد گرفت.

سادگی یکتا از مهمترین نقاط قوت یک لوگوی کامیاب می باشد. یک طرح ساده، سریع تر پیوستگی برقرار می کند، در ذهن می نشیند و مهمتر اینکه در هر اندازه ای حتی سایزهای زیاد حقیر قابل استفاده خواهد بود. به یاد داشته باشید که لوگو باید در کارهایی با ابعاد متفاوت از بیل بورد گرفته الی مهر و سربرگ قابل کاربرد باشد.

ماندگاری یکی از اصول بنیادین در طراحی لوگوست. پس ضمن در نظر گرفتن ضروریات و مقتضیات زمان حال، نصف نگاهی به ذائقه دودمان آینده نیز داشته باشید.

متناسب بودن پهنا و ارتفاع پیشه یکی از نکات کلیدی در طراحی لوگوست. به هم خوردن این تناسب به جذابیت بصری پیشه لطمه خواهد زد. لوگوهای بلند و باریک یا لوگو های خیلی پهن زیبا به نظر نمی رسند. ضمن اینکه استفاده از اینگونه لوگوها در بعضی نمونه ها تبلیغاتی مانند کارت ویزیت و یا حتی در وبسایت ها کار سهولت نیست. معمولا اکثر لوگوهای موفق در قالب چهارگوش یا دایره طراحی شده اند، که در آنها نسبت عرض به ارتفاع برابر است.

رنگ آمیزی ، پسینیان مرحله در طراحی لوگوست. به جای بازی با رنگ ها روی اجرای بهتر ایده، تمرکز کنید. هیچ افکت یا گرادیان رنگی قادر به رهایی یک لوگوی ناتوان نخواهد بود.

عوامل موفقیت لوگو یا نشانه

امروزه بیش از هر زمانی از علائم در جایگزینی و پر درونمایه کردن علائم اندک الفبایی (یعنی حروف) استفاده می گردد.

این علائم، نظیر نشانه ها یا علائم تصویری موجود در ایستگاه های راه آهن، فرودگاه ها، خیابان ها و دیگر مکانهای عمومی، شدنی است بر پایه سنتی نوشتاری باشند یا نباشند.

طراحی لوگو و آرم همه جا به چشم می خورند: روی بسته بندی ها، قوطی ها، جعبه ها، روی وسایل نقلیه، روی کاغذ، در تابلوهای مربوط به تظاهرات، در بازی های عمومی، بازارها، نمایشگاه ها و جشنواره ها.

از آنجا که مدارک مستند دال بر اینند که این فرمایش یعنی استفاده از نمادها، از پیشگفتار ظهور شهریگری جریان داشته است، بی فراخور به نظر نمی رسد که نگاهی کوتاه به تاریخچه چگونگی بستگی افراد آدمی با یکدیگر بیفکنید. در نزدیک 40000 سال قبل آدمی اولیه که از راه شکار روزگار می گذراند، به منظور انتقال افکار و امیال خود به حک علائمی گرافیکی بر صخره ها پرداخت و بدین وسیله کوشید امیال و افکار خویش را از طریق تصویر بنمایاند. از این رهگذر، اندیشه که لغایت آن زمان صرفا از طریق صوت (زبان) یا حرکات (حالت دستها) ذکر می شد، این قابلیت را پیدا کرد که بتواند ثبت گردد و برقرار بماند.

به طور کلی، عموم مردم، کلمه (آرم) را به جای (نشانه) می شناسند.

عوامل کامیابی لوگو یا نشانه:

یک لوگو یا پرتو موفق به سرعت بر مخاطب تاثیر می گذارد و چشم را به شدت به خویش جلب می کند. لوگو یا پرتو باید بی هیچ سخن یا کلامی به سرعت قابل تشخیص باشد و دارای انسجامی باشد که آن را از دیگر اثر ها متمایز سازد. نشان خوب باید آنچنان قوی و معتبر باشد که لغایت مدت سررسید طولانی همچنان اعتبار خویش را حفظ نموده و قابل بهره‌گیری باشد. برای طراحی هر گونه حرف نشانه ای را های زیادی وجود دارد ولی اصلی ترین خاصیت یک پرتو یا یک سمبول(لاتین) خوب، سادگی یا ایجاز آن است.

اصطلاح معروف “کمترین بیشترین است” به کرات توسط طراحان و کسانی که طراحی تدریس کرده اند بهره‌گیری شده است. ریشه-بن-بیخ “کمترین بیشترین است” به آموزه های مدرسه باهاوس مربوط می شود و باید به هنگام طراحی اثر آن را به خاطر سپرد.

بنابراین ملاحظه می شود لوگو در عین سادگی حائز خاصیت ها و ویژگی ها زیاد زیادی است که بایستی به طور ظریف و ریزبین تمامی این مفاهیم در قالب یک تصویر به هستی آید. به همین انگیزه است که بعضی معتقدند لوگو گرد از دشوار ترین موضوعات طراحی گرافیک است.

شاید مطالعه مطلب زیر هم برای شما مفید باشد :

چک لیست طراحی لوگو