طراحی لوگو , طراحی برند , طراحی آرم شرکت

طراحی لوگو ، طراحی برند تجاری ، طراحی آرم شرکت

طراحی لوگو به سبک مینیمال

Facebook
Twitter
LinkedIn
طراحی لوگوی مینیمال

طراحی لوگو مینیمال

مینیمال چیست ؟

مینیمال یا همان ساده گرایی یکی از انواع مکاتب هنری می باشد که اصل بنیادین آن بر پایه سادگی و روشهای خالی از پیچیدگیهای معمول بنا شده است .

دوره پیدایش مکتب مینیمال را میتوان‌ در آثار هنرمندان روسی پس از انقلاب اکتبر جستجو نمود که به شدت ساختار گرا بودند و به خلاصه‌ و مفید گویی با شکل های ساده هندسی گرایش داشتند ، در این زمینه می توان به اثر سپید روی سپید مالویچ اشاره نمود !

پس از آن بود که سبک مینیمال در آمریکا با سرعتی باور نکردنی بدل به جنبش هنری تازه ای گردید که در این کشور و در این دوره عمدتا با خلق آثار سه بعدی خود را نمایان می ساخت . هنرمندان دهه های 60 و 70 آمریکایی نقش بسزایی در گسترش این سبک ایفا نمودند .

سبک مینیمال یا ساده گرا به شکل‌های متنوعی در هنرهای تجسمی مورد استفاده قرار گرفته است . ساده گرایان شدیدا بر این باور هستند که با کنار زدن المانهای اضافی و استفاده از موارد ساده و ضروری  که عمدتا با اشکال هندسی و کاملا خلاصه شده ، می شود به مفهوم ناب کیفی رنگ و فضا و فرم دست یازید .

امروزه گرایش به سبک مینیمال را بخصوص در صنعت طراحی لوگو حرفه ای می توان به شکل حداکثری و بیش از هر زمان دیگری در تاریخ طراحی لوگو مشاهده نمود . لوگو های ساده و کاملا مینیمال!
در این مقاله آموزشی قصد داریم تا به نکاتی در زمینه ساده سازی حداکثر لوگو و همچنین طراحی لوگو مینیمال بپردازیم ، با لوگونگار همراه شوید :

طراحی لوگو به سبک مینیمال

مزایای طراحی لوگو به سبک مینیمال

از مزایای طراحی لوگو به سبک مینیمال این است که این مدل برای یادآوری بسیار آسان است ، در همان نگاه اول قابل شناسایی است و بهترین مدل برای برقراری ارتباط مستقیم و صدقانه با مخاطبان برند می باشد . طراحی لوگو به شکل ساده می تواند سال های سال به بهترین شکل ممکن در مان رقبا بدرخشد . در این خصوص شاید مطالعه مقالات آموزشی زیر برای شما مفید باشد :

تفاوت طراحی لوگو با نقاشی

طراحی لوگو

نکاتی در خصوص طراحی لوگو به سبک مینیمال

اولین گام : طراحی سیاه و سفید

گام اصلی در طراحی لوگو به سبک مینیمال این است که پایه طرح لوگو به شکل سیاه و سفید ( بدون حضور طیف خاکستری – مانند یک مهر ) اجرا شود . پایه اولیه لوگوی مینیمال بدین صورت اجرا گردیده  و پس از آن می توانیم به طرح خود رنگ را اضافی کنیم . اما چنانچه طرح لوگو  به شکل سیه و سفید فایقد ترکیب مناسب ، وزن نا متناسب و زننده به نظر رسید باید بدانید طرح شما فاقد مهمترین فاکتور بعنوان یک طرح لوگوی مینمیال می باشد .

استفاده از فاکتورهای متمایز کننده

یک قاعده کلی در مورد تمامی انواع لوگو این است که لوگو باید متمایز به نظر برسد ، تا از این طریق بتواند ذهن مخاطب را درگیر و نهایتا در ذهن او جای بگیرد و همچنین بتواند در میان انواع لوگوهای تکراری ، جلوه گری و جلب نظر کند . طراحی لوگو به سبک مینیمال نیز از این قاعده مستثنی نیست ، از فونت و لوگوتایپ متفاوتی بهره بگیرید ،  از فرم ها و تصاویر کمتر استفاده شده و همچنین ترکیبات تازه سود بجویید تا ماندگارتر شوید . لوگوی مینمیال نیازمند ارائه ای متمایز است . در این رابطه مطالعه مقاله ذیل می تواند برای شما مفید باشد :

افزایش تاثیر لوگو

بهره گیری از اشکال ساده هندسی

استفاده از اشکال ساده هندسی یعنی شناسایی سریع طرح و دریافت سریع مفهوم مورد نظر. اشکال هندسی به گونه ای محسوس و کارآمد ، توسط مخاطب لوگو شناسایی و دریافت می گردد . اشکال هندسی ساده و ترکیبی از این تصاویر که در لوگو بکار می برید  ، می تواند شدیدا بر برند نهایتا شرکت شما تاثیر گذار باشد .

مطالعه مقاله آموزشی : اشکال هندسی در طراحی لوگو

نکته کلیدی : حذف اضافات

نکته مهم و کلیدی در طراحی لوگو به سبک مینیمال اینستکه  باید هنگام طراحی مینیمالیستی لوگو به هیچ عنوان از المانهای اضافی در طرح خود استفاده نکنید و تا جای ممکن که به طرح و مفهوم آن آسیب نرسد طرح را از جزئیات اضافی تهی کنید .

پر واضح است که هنگامی که شما طرح لوگوی خود را را با اضفات و غیر ضروریات ، شلوغ کنید ، مفهوم مینیمال در آن طراحی لوگو از میان برداشته می شود . اگر در روند طراحی ، جزئیات مختلفی را بیافزاید تا صرفا زیباتر نمایش داده شود ، این لوگو دیگر به معنای یک طرح مینیمال تلقی نخواهد شد .

طراحی لوگو مینیمال

جهت نیل به یک طرح ساده گرا :

به سادگی بیاندیشید و همان سادگی طراحی کنید

از همه چیزهای اضافی و البته غیر ضروری بپرهیزید

سعی کید لوگو در نگاه اول  گویا و نوشتار آن حتی المقدور خوانا باشند

لوگوی مینمیال می بایست بدون هیچگونه مزاحمت بصری ، پیام مورد نظر شما را را به مخاطب لوگو انتقال بدهد .

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار