طراحی لوگو , طراحی برند , طراحی آرم شرکت

طراحی لوگو ، طراحی برند تجاری ، طراحی آرم شرکت

طراحی لوگو و نماد های باستانی

Facebook
Twitter
LinkedIn
طراحی لوگو و طراحی نماد های باستانی

طراحی لوگو و طراحی نماد های باستانی

نمادهای استفاده شده در آثار هنری ، عمدتا از باورها ، ارزش ها و اعتقادات هر جامعه در دوران خاص خودش سرچشمه می گیرند که فاکتوری به نام فرهنگ اجتماعی در تشکیل آنها تأثیرات بسیار مهمی دارد .

در بین برخی از این جوامع باستانی ، این تأثیر فرهنگی بسیار عمیق و شدیدا ملموس است و آن جوامع به اصول ، ارزش ها و هنجار های خود وفادار مانده است . در این میان ، نحوه ابراز و اجرای طراحی لوگو و نمادهای باستانی نماد و اسطوره های صاحب نام در اشیاء مورد استفاده در زندگی روزمره مردم نیز دیده می شود .

بصورت عمده ، در هنرهای سنتی دوران باستان از جمله در طراحی لوگو و نماد های باستانی ، به نوعی نمایش طبیعت ، جهان هستی و مفاهیم مقدس هر قوم و فرهنگ مشاهده می شود که گوئی انسان هنرمند دوران باستان بعنوان نماینده ای از عصر حیات خویش ،  هنگامی که به آفرینش یا اجرای آثار هنری و خلق نمادهای گوناگون  دست میزده ، خود را با طبیعت و جهان هستی و خالق کل جهان هستی در ارتباط قرار می داده است .

در خصوص جامعه ایران اما شاید بتوان گفت : اهمیت نقش طراحی لوگو و نماد و استفاده از نقوش اسطوره های کهن ایرانی در زندگی ایرانیان در گذشته به حدی بود بود که موجب پدید آمدن جامعه ای اسطوره محور و نماد باور شده بود به حدی که نماد و زندگی از یکدیگر جدناشدنی می نموده است .

مقاله پیشنهادی : تاریخچه طراحی نماد

طراحی لوگو باستانی

در جوامع باستان ،  باورهای مردم آن تمدنها  از طریق نمادهای گوناگون و مختص به همان تمدنها بر روی پرچم ها ، اشیاء ، ظروف ، تزئینات ساختمانها و سایر موارد جلوه گر می بوده است. این امر اهمیت توجه به طراحی لوگو و نماد های باستانی به کار رفته در ابعاد مختلف زندگی جوامع باستانی را تبیین می نماید چون معمولا از نگاه زیباشناسانه و ظواهر امر به طراحی لوگو و نماد های باستانی پرداخته شده ، در حالی که توجه به بعد سمبلیک و معنایی این نقوش هوشمندانه میتواند در مسیر نیل به چیستی تفکر طراح آن اهمیت ویژه ای داشته باشد.

خیلی دور از واقعیت نیست اگر گفته شود طراحی لوگو و نماد های باستانی اساطیری از عوامل طبیعی برگرفته شده اند که در زندگی انسان ها تأثیر گذار بوده و بشر به خصوصیات ویژه ای در آن عناصر طبیعی اعتقاد داشته که همین امر باعث اهمیت مستمر و هر روزه نقوش نمادین و اسطوره های او شده است.

از آنجا که در پروسه درک نمادها در واقع به نحوی در تلاش برای برقراری ارتباط با آن طرح و نماد هستیم ، بد نیست اگر این تعریف را از دانشمندان مطرح این حوزه عنوان نماییم که :

تحلیل ارتباط در طراحی لوگو و نماد

برقراری ارتباط با یک طرح لوگو و نماد عبارتست از روشی که حداقل شامل چهار فاکتور اصلی می باشد :

منبع مولدی که ( طراح )

سمبل یا نمادی را ( طراحی لوگو )

برای حداقل یک گیرنده تولید می کند ( مخاطب )

و گیرنده میتواند آنرا درک کند ( مفهوم لوگو یا نماد ) .

طراحی لوگو

اگر فرم و طراحی لوگو و نماد های باستانی را شامل تمامی نقش و نگار های قابل ادراک در قالب یک سمبل تصویری بدانیم ، این ایده کلی شکل می گیرد که نماد و اسطوره های مردم باستان ، حتی در طراحی اشیاء و ساختمانهایی که استفاده می نمود ه اند تأثیر داشته است . در نتیجه در تجزیه و تحلیل آثار باستانی نیز باید به مبانی تفکر و ابعاد گوناگون نماد شناسی و اسطوره های ذهنی طراحی که آن اثر را طراحی نموده است و مردمی که می خواهند از آن محصول یا بنا یا … استفاده کنند، توجهی ویژه نمود . توجه به این موضوع علاوه بر حفظ عناصر اختصاصی هر تمدن ، موجب می گردد تا به شناخت عمیق تری از پیشینه هر تمدن و انسانهایی که در اعصار مختلف درون آۀن تمدنها زیسته اند دست یابیم .

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار