طراحی لوگو , طراحی برند , طراحی آرم شرکت

طراحی لوگو ، طراحی برند تجاری ، طراحی آرم شرکت

طراحی یک لوگوی بیاد ماندنی

Facebook
Twitter
LinkedIn
طراحی لوگو ی بیاد ماندنی

طراحی یک لوگوی بیاد ماندنی و ذهنیت ساز

امروزه ، بر عموم جامعه متخصص در زمینه برندینگ و مدیران برندسازی پرواضح است که تاثیر طراحی لوگو بر ارزش برند امریست جدای از خط تولید و کیفیت محصولات !

این موضوع که در سالهای اخیر توجه افراد پژوهشگر در این حوزه را به خود جلب نموده و هنوز برای عامه مردم چندان قابل درک شاید نباشد ، موجب شده تا قوانین جنگ تجارت در دنیا دستخوش تغییر گردد . چون ازیک‌ سو، موضوع کیفیت محصول یا خدمات یک مسئله کاملاً حیاتی در برابر مخاطب برند می باشد ، به نحوی که مشتریان هرگز کیفیت پایین یک محصول را تاب نمی آورند ودسترسی به محصولی باکیفیت مناسب ، برای ایشان یک موضوع به شدت مهم محسوب گردد ، از سویی اگر در عصر حاضر به کمپانی های مطرح در کشورهای اروپایی و غربی بنگریم ، شاهد این امر خواهیم بود که جنگ تولید ، دیگر منبع اصلی الهام و فرشته پیروزی این جنگ محسوب نمی شود . زیرا در میان اغلب برندهای پرفروش جهان ، خیل کمپانی های عظیمی وجود دارند که به این اندیشه رسیده‌اند : می بایست در عوض تمرکز بیش از حد بر موضوع ارائه کالا ، باید بر فروش برند خود متمرکز شوند ! درست در همین نقطه است که پی به اهمیت نماد هر برند یعنی لوگو می بریم و موضوع طراحی یک لوگو ی بیاد ماندنی بیش از پیش در نظر ما پر رنگ می شود .
بعنوان نمونه شما برای خرید یک دستگاه الکترونیکی با کاربرد مشخص وارد یک فروشگاه میشوید و تمام موارد موجود را بدقت بررسی می نمایید ، چه از لحاظ کاربری و چه از دید کیفیت ، ملاحظه می کنید تقریبا تمامی این دستگاهها که تولید یک سال هستند از یک نوع تکنولوژی نیز بهره جسته و در امکانات و سایر موضوعات قابل بررسی نهایتا تا ده درصد با یکدیگر تفوات دارند ، شما را نمی دانم اما معمولا افراد کالایی را خریداری می کنند که برند و لوگوی آنرا می شناسند ( حتی اگر این کالا ، از لحاظ موارد قابل مقایسه رتبه کمتری کسب نموده باشد ) . احتمالا با این مثال بیش از گذشته در خصوص مساله طراحی تخصصی لوگو و بخصوص طراحی یک لوگوی بیاد ماندنی برای برند خود جدی خواهید بود .

قدرت طراحی لوگو

در اینجا توجه شما به موضوع جالبی جلب می کنیم : طی بررسی های بعمل آمده ، امروزه در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ، هفتاد و پنج درصد کسب و کارها در شاخه خدماتی ، بیست و پنج درصد صنعتی و کمتر از پنج درصد در حوزه کشاورزی فعال هستند . دلیل ذکر این نکته این است که عنوان کنیم در تجارت امروز ، کمپانی ها دیگر خیلی خود را درگیر تولید نمی کنند . چون آنها در جهانی تجارت می کنند که تقریبا هر کالایی  به سرعت هر چه بیشتر در اختیار آنها قرار می گیرد و این مساله یعنی :

افزایش تعداد برندها و نتیجتا انتخاب های مشتری در بازار مساویست با کاهش عمر و تاریخ مصرف یک نام تجاری ! این یعنی هرچه طراحی لوگو قویتر و ماندگارتر باشد ، برند نیز مانا تر و فروش برند بیشتر خواهد بود .

که این یک چالش بسیار بزرگ در بازار تجارت این روزها محسوب و جهت عبور از این چالش بزرگ ، لازم است که برندهای بزرگتر ، تمرکز خود را از تولید به سمت فروش سوق داده و به جای تمرکز براین موضوع که تولید کننده های مطرحی باشند ( که صد البته موضوع کیفیت هنوز هم در صدر قرار خواهد داشت ) به این سمت تمایل پیدا کنند که برندسازان خوشنامی باشند .

طراحی لوگو

چالش اصلی : بیاد ماندنی بودن !

مقاله مرتبط : ایجاد ذهنیت با طراحی لوگو

در حیطه برندینگ و برندسازی ، چالش همیشگی معمولا این بوده است : ماندگاری برند !

ماندگاری برند ، نه اینکه از راه تبلیغات نتوان به آن دست یازید ، اما شکل صحیح تر اینست که بگوییم : تبلیغات همواره ، قدرتمند و هدفمند شرط لازم برای مادگاری هست اما شرط کافی خیر . تبلیغات می تواند از برند پشتیبانی مناسبی بعمل آورد ، اما تبلیغات ( مخصوصا از نوع افسار گسیخته اش ) هرگز نمی تواند یک برند خلق کند ، البته منظور ما از برند در اینجا و همواره ، یک برند در حالت ایده آل آن می باشد .

در حقیقت تبلیغات ، با ایجاد یک موج از اطلاع رسانی های مهندسی شده ، منجر به افزایش آگاهی جامعه نسبت به برندمی گردد .

نکته کلیدی این مقاله آموزش این است که برندها برای بدل شدن به نام های تجاری مطرح ، همزمان که باید محصول و خدمات باکیفیتی به مشتری خود ارائه کنند ، نیاز است که ازبحث کیفیت نیز پا را فراتر گذاشته و نگاهی موشکافانه تر به جایگاه اصلی خود در میان رقبا و بازار خود داشته باشند .

طراحی یک لوگو ی بیاد ماندنی

در تجارت امروز ، رقابت اصلی دیگر در تکنولوژی خطوط تولید و کوچه پس کوچه های بازارها نیست ، بلکه میدان نبرد در میان ذهن مشتریان است . امروزه هدف برندها ، دیگر جنگ تولید و کالا نمی باشد ، بلکه نبرد میان برند ها ، سهم بازار و سهمیست که هر برند در ذهن مخاطبان خود دارد . این یعنی سرمایه واقعی هر برند !

برای دستیابی به حداکثر فروش ، تولیدکنندگان و کمپانی ها باید این واقعیت را درک و بجای تمرکز بر ارزش های کاربری کالاها ، تمرکز تیم مدیریتی خود را روی عملکردهای  ذهنی محصولات و خدمات خود معطوف سازند . این یعنی برندها از جمله با طراحی یک لوگو ی بیاد ماندنی به تقویت ذهنیتی بپردازند که مخاطبان و عموم جامعه از آن نام تجاری خواهند داشت که نتیجتا  بتوانند دستاوردهای بازاری شایان توجهی برای محصولات خود به ازمغان بیاورند .

رازهای انتخاب لوگو ماندگار !

لوگو ، صورت شرکت شما میباشدg. بیشتر لوگو شکل دهنده نخستین بستگی کسان با کمپانی شماست و در ذهن مخاطب باقی می ماند. هر کدام از ما میتوانیم همین اکنون یک آیکون را به یاد آوریم، آیکونی که لوگوی یک شرکت است: لوگوی شرکت کوکا کولا یا اپل. برترین لوگوها خاصیت های مشترکی دارند. در پیوسته ۵ راز در برگزیدن یک لوگوی موفق را از زبان Jonaah Berger می خوانیم :

1- سادگی

اولین خاصیت تمام لوگوهای موفق سادگی میباشد.. Berger می گوید : “یک گذرگاه خوب برای اندیشه کردن درباره سادگی می تواند تعداد تکه های متحرک در لوگو باشد”. به طورمثال لوگوی اولیه Apple بصورت رنگین کمانی رنگ آمیزی شده بود، در حالی که لوگوی فعلی از مشکی یا خاکستری ساده ساختن شده است. سادگی باعث می شود نگاه کردن به لوگو آسان تر باشد، چیزی که مشتریان متعلق به راضی تر خواهند بود. وانگهی Bergerدر جای دیگری می گوید : “هر چیزی که پردازش آسان تری را بطلبد، اخ داشتنی تر است”. به همین انگیزه است که اکثر برندها سعی می کنند از زیبایی در عین سادگی استفاده کنند تا هضم آن برای مشتریان راحت تر باشد.

2- لوگو از برند می گوید

لوگوی شما الهام تقسیم اهداف شما به مشتری است، بنابراین شما در طراحی لوگو نیازمند این هستید که پیغام کلی کمپانی خود را در آن منعکس کنید. باز هم لوگوی Apple را مثال می زنیم. چند دهه پیش تر Berger می گفت : “رنگین کمان یک بستگی اصلی با آزاد بودن و راحتی دارد” ولی الان دیگر نه! در حالی که لوگوی باستانی اپل بیان گر روح آزادی یک شروع بازپسین در مقابل غول های فناوری بود، وضعیت کنونی آن بعنوان یکی از با ارزش ترین کمپانی های دنیا، نرم و صیقل و پیوسته به آینده بودن را می طلبد، چیزی که لوگوی کنونی اپل تداعی کننده آن است. در همان زمان لوگوی اپل “سبک تر” و “دوستانه تر” از لوگوی تاریک IBM بود که سازگار با این پیام است که اپل می خواهد بگوید : ما فناوری هستیم، ما تکنولوژیز دوتسانه هستیم، ما تکنولوژی با استفاده راحت هستیم. اگر می خواهید یک کمپانی جدید تاسیس کنید باید درباره “ویژگی های کلیدی برند” و “قرار دادن این مشخصه ها در لوگو” به طور جدی فکر کنید.

مطلب آموزشی : طرح ها ماندگارتر از نام ها 

۳- ماندگاری در ذهن

ماندگاری مایه می شود تذکر لوگgوی شما آسان تر شود. لوگوی شما باید باعث شود مشتریان به راحتی آن را به یاد آورند و بدانند شما وجود دارید. اصولا سادگی مایه ماندگاری لوگوها می شود اما جالب است بدانید مقداری “عدم تجانس” می تواند باعث ماندگاری بهتر لوگو شود. اگر لوگوی اپل حائز قسمت ”گاز زدگی” فقدان هر چند موشکافی راحت تری داشت ولی مزانند به هزاران چیزی می شد که پیش تر نیز دیده ایم. قرار دادن مقداری تفاوت یا المان های غیر منتظره می تواند امکان ماندگاری لوگو را افزایش دهد.

4- جالب توجه بودن

Talentbin(یک موتور جستجو که به کمپانی ها در کسب استعداد کمک می کند( لوگویی دارد که نشانه دهنده این ویژگی (جلب توجه کردن) است. لوگو از یک سنجاب کارتونی بنفش تشکیل شده است که بر پشت یک جاندار افسانه ای تک شاخ سوار شده است. شاید در نگاه نخست چندی احمقانه به نظر برسد اما یک معنی ویژه دارد: در صنعت استخدام “سنجاب بنفش” سمبول(لاتین) فردی زیاد نادر است. این یک طریق هوشمندانه برای نشانه دادن این موضوع است که آن ها خودی هستند و نزاکت را می دانند.سنجاب بنفش لوگوی اصلی TalentBin نیست، اما در برابر در کنفرانس های داخلی و موارد تبلیغاتی که به کسان در صنعت استخدام داده می شود کاربرد می شود. اگر شما یک برند جا افتاده هستید احتمالاً دربایستن به جلب توجه نداشته باشید اما اگر می خواهید کسب و کاری اخیر تاسیس کنید بزاید مقداری ریسک کنید.

5- آزمایش بازاری

در آخر، فقط به افکار خودتان اعتماد نکنید. تحقیقات بازاری سپریدن دهید. یک گذرگاه برای تست لوگوهای گوناگون استفاده از رسیدگی ها و نظرسنجی ها است. میتوانید قبل از اینکه لوگوی خویش را روی کارت های تبلیغاتی تان چاپ کنید، لوگوی تان را در سایت ها پیمان دهید و از نقطه نظرات کاربران سایر مستحضر شوید و به این وسیله لوگوی تان را تست کنید لغایت مطمئن شوید لوگوی شما همان چیزی است که می خواهید بگوید !

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار