طراحی لوگو , طراحی برند , طراحی آرم شرکت

طراحی لوگو ، طراحی برند تجاری ، طراحی آرم شرکت

وجه هنری طراحی نشان تجاری

Facebook
Twitter
LinkedIn
طراحی لوگو,عملکرد هنری

وجه هنری طراحی لوگو

هنگامی که طراحی لوگو و آرم حاوی پیام مشخصی نباشد و بعبارتی طراحی شده باشد تا فقط زیبا جلوه کند ، میتوان ابراز داشت که این طرح لوگو ، تنها جنبه زیباشناختی و هنری داشته و هدف اصلی این طرح لوگو ، تهییج احساسات بیننده آن و فاقد وجه فنی یا همان خصوصیت انتقال پیام برند میباشد .

البته در دنیای پر ازدحام ، شلوغ ، رقابتی و تخصصی کسب و کار امروزی ، ما کمتر با چنین طرح هایی مواجه هستیم چرا که معمولا غایت نهایی و همچنین هدف اصلی از طراحی لوگو برند ، انتقال و انعکاس پیامی مشخص از سوی برند به سوی مخاطب طرح میباشد به گونه ای که بتوان صدای برند را به گوش مخاطب رساند و شخصیت برند را معرفی نمود . حتی یک گالری آثار هنری نیز طرح لوگوی خود را به گونه ای نجام می دهد که در نهایت موجب مراجعه بازدید کننده و سودآوری تجاری شود و چه مثالی بالاتر از این که حتی یک هنرمند نیز در طراحی لوگوی شخصی خود ، باید عملکردهای فنی را نیز لحاظ نماید .
در یک کلام ساده تر یک لوگو ، ابزار است . ابزاری در جهت رسانیدن پیام ، پیامی از برند به مخاطب !

اما چگونه میتوان وجه هنری طراحی لوگو را لحاظ داشت ، اما به شکل صرف و محض ؟ طراح های لوگو ی این چنینی معمولا توسط افرادی خلق میشوند یه یا نقاش هستند یا علاقمند به نقاشی و نه متخصصین حوزه گرافیک ! چرا که هنر نقاشی سهم اندکی در موضوع طراحی نشانه به خود اختصاص داده و طراحی و گرافیک دانشس های اصلی مورد نیاز در این حیطه بشمار میآیند ، چرا که لوگو در واقع یک طرح گرافیکی و با مفهوم خاص تلقی میود تا یک اثر هنری صرف .

طراحان گرافیک ( که در مبحث طراحی لوگو ، ما با علم گرافیک سروکار خواهیم داشت و نه صرفا نقاشی ) ، در ساده ترین آثار خود نیز سعی در انعکاس یک پیام هرچند ساده و خلاصه دارند . هرچند گاهی از طریق طرح هایی به شدت ساده و مینیمال شده دریایی از مفاهیم را نیز انتقال میدهند .  حتی بعد پیامرسانی لوگو باید به حدی مهم در نظر گرفته شود که طرح لوگو از پرداختن به مفاهیم انتزاعی و هنری خاص که تنها هنرمندان از چند و چون آن و تفسیر مفاهمیش برمیآیند پرهیز نموده و قابل فهم و ادراک بصورت عمومی باشند .

هنر طراحی لوگو

وجوه گوناگون طراحی لوگو

طبق آنچه در بحث بالا رفت ، در طراحی آرم و لوگو ، همواره با دو موضوع و مبحث اساسی روبرو هستیم :

وجه هنری ، زیباشناسه و خاص بودن طرح لوگو :

و بعبارتی همان وجه هنری طراحی لوگو که نقش تهییج احساسات ، کسب لذت و جلب توجه مخاطب را در پی خواهد داشت . زیبایی طرح لوگو کمک میکند تا بتوانیم نگاه کاوشگر مخاطب را در دنیای پر برند کسب و کار امروزی به خود جلب کنیم و فرصتی کوتاه فراهم کنیم تا با او سخن خود را در میان بگذاریم . گویا محصولی نفیس و پر زرق و برق را در برابر چشمان مخاطب خود گرفته و از او میخواهیم با آن بنگرد تا بتوانیم نظر او را جلب و در باره آن محصول با او در گام بعدی سخن بگوییم و از مزایای ان برایش صحبت کنیم .

وجه کارکرد فنی و انتقال پیام  :

که اگر نقش موضوع علم لوگو بیشتر از وجه هنری طرح لوگو نباشد کمتر هم نخواهد بود . در یک مقاله دیگر با عنوان (( تفاوت طراحی لوگو با نقاشی )) در این خصوص مطالب مفصل تری در وبسایت لوگونگار بیان شده است . هدف اصلی طراحی ، همین نقطه است . یعنی وقتی مخاطب را به تامل وا داشتیم وقت آن رسیده تا به مقصود خو یعنی انتقال پیام برند خود بپردازیم . اگر این امر صورت پدذیرفت یعنی لوگو توانسته نقش خود را در عملیانت برندینگ مات به خوبی ایفا کند . در اینجا خاطر نشان میکنیم که در خصوص پیام لوگو باید به دقت قبل از طراحی اندیشیده شود تا بتوان از فرصت پیش آمده نهایت سود را حاصل نمود .

عملکرد هنری طراحی لوگو

طراحی لوگو تجاری یعنی طرحی که مخاطب را در بعدی از فضا قراردهد که از سویی دوست داشته باشد طرح را ببیند و از دیدن آن لذت ببرد و از سوی دیگر با همان طرافت و احساس خوب ، بتواند پیام لوگو را به وی منتقل کند . پیامی که مخاطب با آن غریبه که نیست ، بلکه احساس تعلق نیز به آن دارد .

طراحی لوگو استاندارد یعنی یک اثر هنری بی نقص اما پر مفهوم .

طرحی که فاقد این دو بعد و خصیصه اساسی باشد ، یعنی همان عملکرد هنری طراحی لوگو و کارکرد فنی و انتقال پیام ، میتواند در نهایت یک اثر هنری باشد نه بیشتر !

نگارنده : تیم تحریریه لوگونگار