راهنمای عملی طراحی لوگو

راهنمای عملی طراحی لوگو حرفه ای

پنج گام عملی در طراحی لوگو سفارشی

 

گام اول : لوگو چیست و چه چیزی را نمایش می دهد ؟

قبل از اینکه طراحی لوگو رو آغاز کنید ابتدا باید یک درک درست متعلق به داشته باشید و اینکه قرار است چه چیزی را آن لوگو به بیننده ذکر کند و شما چه کاری باید سپریدن بدهید . یک لوگو تنها یک علامت نیست ، یک لوگو پرتو دهنده اسم تجاری کسب و کار از طریق به کارگیری شکل ، فونت ، رنگ و یا تصاویر است .

یک لوگو برای جلب اعتماد مفید هست یا به عبارتی شناخت و تحسین یک کمپانی یا فرآورده و این مهم ، وظیفه طراحان لوگوست الی با طراحی آن بتوانند این کار را به سپریدن برسانند .

لوگو یا کاملا گرافیکی (نماد / آیکون) و یا از اسم سازمان (علامت متمایز کننده یا wordmark) تشکیل شده. به طور معمول و رایج از لوگو برای اسم یا نماد بازرگانی بهره‌گیری می کنند .

 

پیشنهاد : راهنمای گام به گام طراحی لوگو

 

گام دوم : اصول کارساز در طراحی لوگو

خوب ! اکنون که که شما سایر میدانید که لوگوها قرار است چه کاری انجام بدهند ، باید یاد بگیرید که یک طرح چگونه به یک لوگو کبیر تبدیل میشود یا به عبارتی میخواهیم در این تقدیر قوانین اساسی و اصول کارساز طراحی لوگو ها را روشنگری بدهیم .

1. لوگو باید ساده باشد

طراحی آرم ساده باعث میشود این مجوز راداشته باشیم که لوگوی ما خیلی زود و آسان به رسمیت شناخته بشود و در ذهن بیننده جای بگیرد .

2. لوگو باید به یاد ماندنی باشد

علاوه بر اصل ساده بودن ، لوگو باید در عین حفظ سادگی ، به یاد ماندنی باشد .

3. لوگو باید بی پایان باشد

تاثیر یک لوگو باید بی ته و واپسین،انجام ناپذیر باشد . باید ببینیم آیا لوگو ما الی 10 ، 20 یا 50 سال دیگر هم کارساز و برقرار هست یا خیر؟

4. لوگو باید کل کاره باشد

یک لوگو موثر باید امکان شغل با انواع رسانه ها و برنامه های کاربردی را داشته باشد . به همین انگیزه لوگو در قالب بردار (وکتور) طراحی و تعبیه میشود الی مطمئن باشیم که در هر پیمانه و اندازه ای از آن را میتوانیم داشته باشیم .

5. لوگو باید پسندیده باشد

موقعیت یک لوگو بر اساس هدفی که ما داریم باید انتخاب بشود . به عنوان نمونه اگر میخواهیم برای یک فروشگاه اسباب بازی های کودکان لوگو طراحی نماییم باید از فونت و طرح و رنگ های کودکانه پسندیده بهره ببریم . به راستی این طرح برای یک کمپانی حقوقی مناسب نخواهد بود .

گام سوم : انگیزه ها موفقیت و شکست سایرین را بدانید !

لوگوهای موفق

حالا که قواعد طراحی یک لوگو را یادگرفتید براحتی میتونید یک لوگوی خوب را از یک طرح بد تشخیص بدهید و تفاوت آن ها را ذکر کنید .

به عنوان مثال به علامت نایک توجه کنید . این لوگو در سال 1971 فقط با 35 دلار بدست کارولین دیویدسون ساخته شد اما هنوز هم این لوگو قوی ، کارساز و به یادماندنی است بدون استفاده از رنگ و پیمانه پذیر . به راستی فوق العادست ! ساده و سریع و نشانه دهنده بال معروف مجسمه الهه یونانی از پیروزی . نایک برای کسب و کار البسه ورزشی مناسب هست .

نایک تنها یگانه از لوگوهای زیاد کبیر هست و شما باید مارک های نامی سایر را نیز ببینید و سر موفقیت آنها را نیز دریابید .

لوگوهای تاب موفق

همینطور شما میتوانید لوگو های ناکام را نیز ببینید . برخی از لوگو ها ذهنیت طراح را مجسم میکنند در حالی که آن ذهنیت ابدیت و برای کل نیست .

گام چهارم : برپایی فرایند طراحی لوگو ی ویژه خود

حالا که میدانید لوگو چیست و چه قواعد و اصولی دارد و اینکه چه چیزی مایه میشود تا یک لوگو کامیابی آمیز بشود ، نهایتا میتوانیم فرآیند طراحی لوگو را آغاز نماییم . این گام از هر 5 گام مشکل تر بوده و میتوانم بگوئیم میحث خویش در خویش است ! پروسه طراحی لوگو هر فرد متفاوت است و تجربه عامل کلیدی در انتخاب و برپایی فرآیند طراحی لوگو شما خواهد بود .

گام پنجم : یادگیری نرم اسباب و کامل کردن ساخت لوگو

بعد از اینکه مراحل طراحی را تعبیه کردید باید آن را ذخیره کنید . زمان خوبیست که تسلط را روی نرم افزارهای ادوبی ایلاستراتود و کارل دراو افزایش بدهید . اما به یاد داشته باشید که تنها و آشکارا بدست کامپیوتر هرگز نمیتوانید یک لوگو بزنید و ابتدا باید یک ایده و طرح بکر را در ذهن آماده و طرحی روی کاغذ داشته باشید .

پس از ارائه ایده و تئوری هایی که به ذهنتان می رسد میتوانید توسط کامپیوتر شروع به دیجیتالی کردن لوگوی خویش کنید . سپس آنرابه مشتری تحویل دیتا و بعد از دریافت نظرات او ، تغییرات را اعمال و نهایتاآنرا کامل کنید .

حال شما یک لوگو چیره دست طراحی کرده اید !

 

شاید مطالعه مطلب زیر نیز برای شما مفید باشد :

چک لیست طراحی لوگو

پیشنهادهایی برای طراحان لوگو

پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد طراحان لوگو و پرهیز از اشتباهات

 

بدانید برای چه نوع کاری در حال طراحی هستید

اول از همه با فردی که سفارش را به شما دیتا است ، گفتگو کنید. نکاتی که او مد نظر دارد بپرسید و بخواهید که شغل خود و هدفی را که از طراحی لوگو دارد را برای شما روشنگری بدهد . برخی مواقع اوقات عنوان کمپانی یا بنیاد-نهاد-سازمان گویای کل چیز است و حتما نباید از تصویر و یا شی ای که مربوط به آن کار است استفاده نمود. گاهی اوقات به خاطر اینکه لوگو پیوسته باشد با عنوان کمپانی ، به منزله موفقیت بیشتر نیست. البته این نکته را نباید فراموش کرد که مرتبط بودن بسیار تاثیر گذار است ولی در برخی موارد باید چشم پوشی رو کرد از این مساله. بهترین نمونه برای این مورد می طاقت به لوگو کمپانی خودروسازی مرسدس بنز و یا کمپانی اپل و یا حتی کمپانی Virgin Express اشاره نمود. شرکت مرسدس بنز یک شرکت اتومبیل سازی است اما همان طور که می بنید نماد آن یک اتومبیل نیست . شرکت اپل یک کمپانی کامپیوتری است ولی آیا مظهر آن موارد مربوط به کامپیوتر است ؟

 

اشتباهات طراحی لوگو

 

پیشنهاد مشتری

بعد از اینکه مشتری شما تکاپو خویش را شرح عدل از او بخواهید که اگر پیشنهادی برای لوگو خود دارد بگوید. برخی مواقع اوقات می نا از این نکته به بهترین نحو شدنی بهره‌گیری نمود

تا حد شدنی گرافیکی نبودن

سعی کنید شغل شما زیاد گرافیکی نباشد و آن را ساده نگه دارید. این نکته را به یاد داشته باشید که یک سمبول(لاتین) ساده زیاد کارایی گذار تر از یک مظهر شلوغ و پیچیده است. ساده بودن را می توان کم و بیش در مظهر تمام کمپانی های بزرگ نگریستن نمود

نمونه مشابه نداشته باشد

نماد طراحی شده بدست شما باید همانند نداشته باشد و مخصوص شما باشد. چیزی که این لوگو را ویژه می کند نکته ی ریزی است که طراح در آن اعمال کرده است.

لوگو را قابل تشخیص و با توانایی به خاطر سپاری طراحی کنید

نماد طراحی شده باید برای کل قابل تشخیص باشد. زمانی که این شرط رعایت شود به راحتی در ذهن نظاره گر هم نقش خواهد بست. مثال آشکار این باره می تاب به شرکت Nike اشاره نمود. که در عین سادگی زیاد تند در ذهن نظاره گر حک می گردد.

برگزیدن لوگو توسط سفارش دهنده

به سفارش دهنده این پروانه را بدهید از میانی لوگو هایی که طراحی نموده اید آن موردی را گزینش کند که می پسندد.

 

مقاله مرتبط : تکنیک های خلاقیت در طراحی لوگو

 

فراخوان مسابقه طراحی لوگو صندوق توسعه ملی

فراخوان طراحی لوگو و نشان تجاری صندوق توسعه ملی .

صندوق گسترش ملی جمهوری اسلامی ایران که با قصد تبدیل بخشی از عواید برآمده از فروش نفت و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروتهای ماندگار – مولد و سرمایه‌های فزاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسلهای آینده از منابع نفت و گاز بر پای بست، مونث 84 قانون برنامه پنجم توسعه برپایی شده است  طراحی لوگو و نشان بازرگانی خویش را به فراخوان عمومی می‌گذارد.

از اساتید طراحی لوگو کشور دعوت می‌شود آثار خویش را مطابق با مشخصات عمومی و شرایط فنی زیر به روابط عمومی صندوق توسعه ملی ارسال نمایند.

آرم صندوق باید بر اصول سادگی – زیبایی – جامعیت و پویایی استوار باشد و از مشابهت با دیگر آرم‌ها و کلیشه‌های رایج مطلقا پرهیز شود ، در ضمن بیانگر مأموریت‌ها و اهداف صندوق باشد

نوشته‌ “صندوق توسعه ملی” در جای مناسب پیمان گیرد.
شناسنامه هر عنصر و اجزای آرم بیان شود.
هر شرکت‌کننده میتواندحداکثر 3 نشانه ارسال نماید.
طراحان باید سابقه فعالیت، سوابق کاری و تحصیلی و آدرس و تلفن خود را نیز همراه با نشان ارسال نمایند.
طراحان و هنرمندان ارجمند برای کسب اطلاعات و شناخت دقیق‌تر از جایگاه و رسالت صندوق گسترش ملی به عنوان یک نهاد ملی و فرانسلی، می‌توانند به سایت صندوق مراجعه نمایند.

مشخصات فنی: طراحان باید یادبود ها خویش را با کیفیت مناسب به چهره رنگی در قطع A4 با فرمت‌های jpG و PSD  با وضوح DPi 300 بر روی لوح فشرده ارسال نمایند.
مهلت ارسال آثار: لازم است آثار طراحی شده، حداکثر لغایت واپسین،انجام وقت اداری روز دوشنبه 9 مرداد ماه به آدرس میدان امام خمینی(ره)، ساختمان مرکزی بانک سپه، طبقه پنجم، روابط عمومی صندوق گسترش ملی ارسال شود.

توضیحات:

حق استفاده مادی و معنوی آثار پذیرفته شده بدست صندوق گسترش ملی نگاهداشته می‌باشد.
به 3 نشان برتر، پانزده میلیون ریال، جایزه نقدی تعلق می‌گیرد.
نتیجه در هفته واپسین،انجام مرداد ماه از طریق سایت  اعلام می‌شود.

برای مشاهده اخبار بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید :

جدید ترین فراخوان مسابقه طراحی لوگو

اشتباهات رایج در طراحی لوگو

اشتباهات رایج و متداول در حرفه طراحی لوگو

طراحی لوگو بخش مهمی از پروسه راه‌اندازی یک کسب و کار است، اما این طراحی زمانی اغلب اهمیت پیدا می کند که لوگو مربوط به یک برند و یا حداقل مربوط به شرکتی که فرآوری کننده ی فرآورده نهایی است باشد.

در اینجا بدون اشاره به صدها نکته پیرامون لوگو و بازاریابی؛ به پنج اشتباه نزدیک رایج و خطرناک در طراحی لوگو اشاره می کنیم. یک لوگوی مناسب و کارساز به ترکیبی از عناصر گوناگون که به درستی به کار گرفته شده باشند، نیاز دارد. چه بسا گرد از ویژگیهایی که با پروا به افزایش شرکتها و محصولات، اغلب در طراحی لوگو حرفه ای مورد نظر است، متفاوت بودن لوگو به قصد به خاطر ابقاء باشد. تئوری Simple Attract, Complex Detract یکی از تئوری های رایج در طراحی لوگو است، به هر حال با هستی آن که بسیاری از عناصر مختلف و متفاوت یک لوگو را شکل می دهند، اما در پایان یک لوگو نمی تواند نمایانگر تمام جنبه های یک کسب و کار باشد.

1- وارد کردن نوع قانونی کمپانی در لوگو !

زمانی که شرکتها در سازمانهای مربوطه به ثبت می رسند، یک پسوند همانند با مسئولیت محدود، سهامی خاص یا … به آنها اضافه می شود. مثلاً شرکت Nike تنها Nike نیست بلکه Nike Inc است؛ اما آیا شما پسوند Inc را در لوگوی نایکی می بینید ؟

این پسوندها نظیر LLP می باشند، که رهنمود می شود در طراحی لوگو استفاده نشوند، مگر در شرایط ویژه که الزامی وجود داشته باشد. زیرا استفاده از آنها اسم شرکت را طولانی و سخت می کند.

2- کوشش بر شرح تمام جزییات در لوگو !

همان طور که اشاره شد، لوگو بنا ندارد به طور سر راست تمام اطلاعات را به بیننده‌اش انتقال دهد. به خاطر داشته باشید، لوگو تنها یک لحظه دیده می شود و اساساً فرصتی برای ارائه ی تمام اطلاعات وجود ندارد. نباید تمام مشخصات را وارد آن کرد، از طرفی اگر شرکت محلش را تغییر دهد و یا زیمنه فعالیتش گسترش یابد چه اتفاقی می افتد؟ آیا ناچار به طراحی مجدد لوگو خواهد بود ؟به هر حال این اشتباه هر چند کمتر از سایر اشتباهات رایج است، ولی دیده شده است !

3- جملات طولانی در لوگو !

حتماً شما هم بارها و بارهای لوگوهای معروف گیتی را به اتفاق با جملات و شعارهای تبلیغاتی همراهشان دیده اید، مثلاً لوگوهای مک‌دونالد همراه با جمله ی سرشناس « I’m Lovin it » یا لوگوی نایکی به اتفاق با شعار « Just Do It » ! ولی فراموش نکنید که این جملات باید زیاد کوتاهی باشند، و نباید از جملات طولانی در طراحی لوگو بهره‌گیری کرد !

4- ایده های تکراری ( دنباله روی و کپی ) !

تفاوت بسیاری بین الهام دریافت از یک لوگو و تقلید از آن وجود دارد. دنباله روی از یک طراحی لوگو می تواند دشواری ها قانونی هم برای صاحب آن برپایی کند. فلذا به کارگیری تصاویر و ایده های تکراری را اکیداً بازداشته می دانیم !

5- سمبلهای نامناسب !

معمولاً استفاده‌های نامناسب از نمادها و مفاهیم تصویری به طور ناخواسته به هستی می آید و علت آن می تواند عدم آگاهی از نزاکت و نمادهای فرهنگی و دینی جامعه‌ی منظور باشد که منجر به انتقال مفهومی غیر از آن چه مدنظر طراح بوده است، می گردد. همچنین ممکن است بعضی نمادها اساساً برای بیننده فاقد مفهوم باشد !

 

پیشنهادهایی برای طراحان لوگو

 

5+5 اشتباه معمول و ممنوع در طراحی لوگو شرکتی

 

طراحی لوگو بدست یک به اصطلاح طراح آماتور

شما باید کوشش کنید در همه جزئیات کارتان چیره دست دیده شوید. طراحی لوگو شرکت یا تجارت های نوپا خرج فوقانی را برای خرید ساز و برگ و استخدام کسان متقبل میشئند ولی معمولا به طراحی لوگو شرکت توجه لازم را نمیکنند.

دلایل زیادی هستی دارند که طراحی لوگو بصورت چیره دست اتمام نمیشود:

شرکتها بدنبال طراحی لوگو مجانی بوده و خویش این فرمایش مهم را اتمام میدهند.
پیشه طراحی را به یگانه از آشنایان که آشنایی ناچیز یا متوسطی به طراحی گرافیکی دارد میسپارد.
از طراحان محلی و دفاتر خدمات کامپیوتری استفاده میکنند.
طراحی لوگو به یک کمپانی اینترنتی با بها پایین سپرده میشود.
طراحی لوگو رایگان بعنوان خدمات جانبی چاپ یا طراحی سایت ارائه میشود.
تمام موارد بالا بطور معمول به یک نشانه یا آرم شما را آماتور جلوه میدهد، که عملا چهره نامناسبی از کل گردآور و بازرگانی شما به نمایش میگذارد.

در مقابل اگر طراحی لوگو سایت یا شرکت خویش را به یک طراح چیره دست بسپارید:

لوگو شما متفاوت شده و براحتی در ذهن بیننده مینشیند.
دیگر نیازی به طراحی لوگو توسط شخص دیگر و تغییر در تمام تبلیغات و سایت خود نخواهید داشت.
عمر سودمند طرح شما زیاد بسیار بوده و الی چند سال دربایستن به تغییر آن نخواهید داشت.

 

مقاله مرتبط آموزشی : ممنوعات طراحی لوگو

 

بکارگیری عکس و تصویر بیت مپ

برای طراحی لوگو باید از نرم افزارهای گرافیکی وکتور مانند  Illustrator یا Corel Draw بهره‌گیری شود. عکس ها وکتور با تغییر اندازه، کیفیت خویش را از دست نمیدهند ولی تصاویر طراحی شده با فتوشاپ با تغییر سایز کیفیت خویش را از دست خواهند داد.ممکن شما بعدها طرح خویش را در سایزهای زیاد بزرگ برای چاپ برروی بنر یا بیلبورد بیچارگی داشته باشید و در این سررسید عکس ها بر اساس وکتور کیفیت خویش را بخوبی حفظ خواهند کرد.

استفاده ازالمان های آماده در طراحی لوگو

این اشتباه را معمولا شرکتهایی که خود اقدام به طراحی لوگو میکنند یا آنهایی که کار را به فردی آماتور میسپارند مرتکب میشوند. به کارگیری عکس ها وکتور حاضر موجود در اینترنت برای طراحی لوگو علاوه بر نقض قانون کپی رایت این شایستن را نیز دارد که معاش طرح آرم خود را در جایی دیگر نگریستن کنید و این جدا بودن شما از سایرین را از بین خواهد برد. تشخیص تصاویر حاضر شغل دشواری نیست و معمولا از المانها و گرافیک مشابهی بهره‌گیری میکنند.

فرمانبرداری از مد روز لوگو ها و طرح های رایج

استفاده از سایه، انعکاس و خطوط منحنی مشخص در بازه های زمانی خاصی در طراحی لوگو رایج میشوند که بعد از مدتی تکراری شده و به کلیشه تبدیل میگردند. طرح شما باید مستقل از موعد بوده و از تکنیکهای روز در آن خودداری کنید. یک طراح چیره دست تصویری کاملا ویژه را متناسب با تکاپو شما در طراحی لوگو بکار میبرد و از متدهای کلیشه ای استفاده نخواهد کرد.

طراحی لوگو برای خودتان !!

گاهی شما با فونت یا تصویری خاص برخورد میکنید که برای خودتان جذاب است و تصمیم میگیرید که متعلق به در طراحی لوگو کمپانی استفاده کنید. اما قبل از آن رسیدگی کنید که آیا پسندیده کمپانی شما هست یا خیر؟ برای مثال یک فونت امروزین یا فانتزی نمیتواند گزینه مناسبی برای یک سازمان عمومی باشد.بعضی از طراحان علایم تجاری را در طراحی لوگو به پیشه میبرند که کار اشتباهی میباشد. بهتر است بر روی دربایستن مشتری و پیامی که قرار است به بیننده القا شود تمرکز و دقت بیشتری انجام گیرد.

پیچیدگی زیاد در اجرای طراحی لوگو

یک نمونه پسندیده استفاده از نشانه انگشت در طراحی لوگو است، شما تنها زمانیکه از کم و بیش و به دقت به یک نشانه انگشت نگاه کنید میتوانید پیچیدگیها و انحنای خطوط آن را تشخیص دهید. به محض اینکه چشم از آن بردارید تمام جزئیات را از یاد خواهید برد این دقیقا همان اتفاقی است که در صورت استفاده از عکس ها پیچیده در طراحی لوگو رخ میدهد.اگر در ابعاد کوچک باره کاربرد قرار گیرد بسیاری از جزئیات آن قابل مشاهده نبود و کیفیت اصلی خویش را از دست خواهد داد. احد از فاکتورهای مهم در طراحی لوگو آن است که براحتی در یاد کسان بماند و لازمه این امر سادگی آن است. نگاهی عمیقتر به طراحی لوگو کمپانی های بزرگ مشابه Nike، Apple و McDonald’s استشهاد براین فرمایش است.

استفاده از فونت یا نوشتار  نامناسب

برای طراحی لوگو انتخاب فونت مناسب مسئله مهمی است و در بسیاری از موارد برگزیدن نامناسب فونت میتواند موجب شکست تبلیغاتی یک لوگو گردد. برای پیدا کردن فونت مناسب شما باید به همانندگی و هماهنگی ظاهری آن با تصویر بکار رفته در طراحی لوگو دقت کنید. این امر نیازمند سلیقه و تجربه کافی در این زمینه است زیرا همانندگی و هماهنگی بیش از حد بین این دو به بیینده تصویری یکپارچه منتقل میکند و اجازه تفکیک نوشته و طرح را در طراحی لوگو شما به او نمیدهد از طرف دیگر ناهمخوانی بسیار موجب سردرگمی نظاره گر و کاهش کیفیت بصری لوگو شما خواهد شد.هر فونت میتواند شخصیت متفاوتی داشته و مفهومی متناسب با گویه کاری شما به بیننده القا کند. بعد در گزینش فونت مورد بهره‌گیری در طراحی لوگو کمپانی خود دقت کنید.

گزینش چند فونت مختلف و استفاده از تتمامی آنها

فرض کنید که تمام عکس ها یک آلبوم را همزمان به کسی اثر دهید، نظاره گر سررسید و تمرکز کافی برای تشخیص و درک تک تک عکس ها نخواهد داشت، استفاده از چند فونت متفاوت در طراحی لوگو دشوار مشابهی را برای بیننده رقم خواهد زد.حداکثر ار دو فونت و با سایز متفاوت در طراحی لوگو بهره‌گیری کنید.

استفاده زیاد  از رنگ برای انتقال مفهوم

وابستگی به رنگ گرد از رایجترین اشتباهات در طراحی لوگو است، بسیاری از طراحان علاقه زیادی به استفاده از رنگها برای انتقال مفاهیم دارند در حالیکه استفاده از رنگ باید پسینیان گزینه شما در طراحی لوگو باشد. بهتر است که شغل خود را در آغاز بصورت دورنگ اتمام دهید.هر شرکت یا سایتی در درازا سررسید و سپریدن تبلیغات خود نیاز به نمایش نشان خویش فقط با یک رنگ خواهد داشت پس باید پس از طراحی لوگو آنرا در حالت تک رنگ بررسی کنید و ببینید که آیا هنوز مفهوم باره نظر شما را به بیننده منتقل میکند یا خیر.

کپی کردن لوگو های دیگر

بزرگترین اشتباه در طراحی لوگو به کارگیری لوگو دیگر شرکتها است. بطور نمونه شما در اینترنت شرکتهایی که در زمینه کاری شما و در بیرون از کشور فعال هستند را جستجو کرده و بجای طراحی لوگو از آرم و نشان آنها کپی برداری میکنید. قصد اصلی از طراحی لوگو معرفی شرکت شما و انتقال پیام اصلی آن است، مسلما کپی کردن آرم سایرین کمکی به شما در این زمینه نخواهد کرد.

 

4 کارشکنی در طراحی لوگو !

ترکیب درست عناصر یک امر مهم وحیاتی در طراحی یک طراحی لوگو شرکت کارایی گذار می باشد. امروزه، منظور اولیه در ساخت و طراحی یک لوگو به عقیده آمدن و جذب مخاطبان است. سادگی در طراحی لوگو مخاطبان و مشتریان را جذب کرده و پیچیدگی آن را دفع می کند. به این انگیزه است که عناصر بیش از بی گمان طراحی یک لوگو را خراب می کند. این نکته زیاد مهم است که یک لوگو نباید تمام جنبه های آن بازرگانی را در خویش داشته باشد. بسیاری از ما از عناصر برپایی یک طراحی لوگو موفق آگاهی داریم اما به ندرت از چیزهایی که نباید هیچوقت به لوگو اضافه کنیم چیزی میدانیم. به 5 آیتم که نباید هیچوقت به یک طراحی لوگو اضافه شوند، دقت کنید:

1. کلمات اختصاری قانونی:

زمانی که یک شرکت تاسیس می شود، به آن ها یک کلمه اختصاری قانونی دیتا می شود که به نام آن ها متصل می شود. برای مثال Nike فقط Nike نیست، بلکه Nike Inc است. اما هیچوقت در لوگو نشان دیتا نشده است. کوتاهی های قانونی مثل Corp, LLC, Inc, Pvt, Gov و LLP برای نشان دادن در لوگو شرکت پسندیده نیستند. این باره حتما باید درطراحی لوگو رعایت شود الی لوگویی ساده و کوتاه داشته باشیم.

2. جزئیات و خاصیت های کمپانی

همهن طور که گفته شد در طراحی لوگو نباید تمام جزئیات شرکت را به پیشه برد مانند عدد تلفن، آدرس، وب سایت ها و… . نخستین علت اینست که این شغل لوگو شما را شلوغ می کند، آن را به هم ریخته کرده و درک آن را برای مشتری مشکل می کند. دوم اینکه، اگر بخواهید جای شرکتتان را تغییر دهید چه اتفاقی می افتد؟ در این صورت باید دوباره لوگو را طراحی کنید. انگاشت کنید، هر بار که آدرس و یا شماره تلفن کمپانی را تغییر دهید باید لوگو شرکت را نیز مجدد طراحی کنید. پس بهتر است که از اول کار از پیمان دادن ویژگی های ویژه شرکت در لوگو بپرهیزید.

3. تصاویر استوک:

الهام اخذ و ایده گرفتن از لوگوهای سایر کار درستی است اما هیچگاه نباید از طراحی های دیگر کپی کرد. تفاوت زیادی در بین اقتباس، انطباق و الهام در لوگو وجود دارد. با این علت است که نباید هیچگاه از عکس ها استوک و تصاویر در طراحی لوگو بهره‌گیری کرد. این شغل در نهایت به یک دعوای حقوقی و یا نقض کپی رایت منجر می شود. طراح ها باید مطمئن باشند که طراحیشان ریشه دار و بی همتا است.

4. شعارهای طولانی

شما بسیاری از برندهای شرکت های نامی را میشناسید که در طراحی های لوگو شان از یک شعار استفاده کرده اند. برای مثال، لوگو مک دونالد به به اتفاق شعار “عاشقش هستم” به اتفاق شده است، و تمام لوگو های نامی Nike با “فقط انجامش بده” ارائه شده است. ولی به درازا این شعارها توجه کنید. آن ها زیاد ساده و کارساز هستند. شعارهای بلند همانند چیزی هستند که طراحی لوگو شما را خراب و ناموفق می کنند.

5. پرتو های نامناسب:

استفاده از نشان های نامناسب، یک اشتباه ناخودآگاه و غیر عمدی است که برخی از طراحان لوگو آن را مرتکب می شوند. بعضی وقت ها، یک نشانه یک تفسیر کاملاً اشتباه به هستی می آورد. باید در به شغل بردن نشانه ها دقت بسیارکرد تا تبدیل به یک طرح مبتذل و نازیبا نشود. پس احساسات مذهبی نیز باید پیش از طراحی لوگو در عقیده گرفته شود.

 

نبایدهای طراحی لوگو

ترکیب عناصر به طور صحیح یک فرمایش حیاتی در طراحی یک طراحی لوگو حرفه ای است. امروزه، منظور اولیه در طراحی یک لوگو به نظر آمدن و جذب مخاطبان است. با بالا رفتن شمار شرکت های طراحی لوگو این شغل حالت فرمولی شده الی تعداد لوگو بیشتری طراحی کنند، برپایی یک لوگو به یاد ماندنی برای شرکت تان کار بسیار سختی شده است. تئوری طراحی لوگو در این روزها …سادگی جذب کرده و پیچیدگی دفع می کند. به این انگیزه است که عناصر بیش از کران طراحی یک لوگو را ویران می کند. ما تعداد بسیاری از این مثال ها را داریم که این نکته را مشخص می کنند. باید این حقیقت را به یاد داشته باشیم که نباید یک لوگو تمام جنبه های آن بازرگانی را در خویش داشته باشد. بسیاری از ما از عناصر برپایی یک طراحی لوگو کامیاب آگاهی داریم ولی به ندرت از چیزهایی که نباید هیچوقت به لوگو اضافه کنیم آگاهانیدن داریم. تاکنون 5 چیز مشخص شده اند که نباید هیچگاه به یک طراحی لوگو اضافه شوند.

کلمات اختصاری قانونی

زمانی که یک کمپانی تاسیس می شود، به آن ها یک واژه اختصاری قانونی داده می شود که به اسم آن ها متصل می شود ولی هیچوقت در طراحی لوگو شرکت انعکاس داده نشده است

خاصیت های کمپانی

همانطور که قبلاً گفتم، در طراحی لوگو نباید تمام جزئیات کمپانی را به شغل برد مانند آدرس، عدد تلفن، و تارنما ها. نخست اینکه لوگو شما را شلوغ می کند، آن را به هم ریخته کرده و درک آن را برای مشتری مشکل می کند. دوم اینکه، اگر بخواهید جای شرکتتان را تغییر دهید چه اتفاقی می افتد؟ در این صورت باید دوباره لوگو را طراحی کنید. انگار کنید، هر بار که آدرس و یا شماره تلفن کمپانی را تغییر دهید باید لوگو کمپانی را نیز دوباره طراحی کنید. پس بهتر است که از اول شغل از پیمان دادن ویژگی های خاص شرکت در لوگو امتناع کنید.

نشانه های نامناسب

این یک اشتباه ناخودآگاه و غیر عمدی است که طراح های لوگو آن را مرتکب می شوند. بعضی وقت ها، یک نشانه یک تفسیر کاملاً اشتباه به هستی می آورد. باید در به کار بردن نشان ها زیاد دقت کرد لغایت تبدیل به یک طرح مبتذل و قبیح نشود. پس احساسات مذهبی نیز باید پیش از طراحی لوگو در عقیده گرفته شود

شعارهای طولانی

ما نباید حالت مبهوت کننده به وجود آوریم. در این میان بسیاری از برندهای شرکت هایی وجود دارند که در طراحی های لوگو شان از یک شعار کاربرد کرده اند. برای نمونه لوگو مک دونالد به همراه شعار “عاشقش هستم” همراه شده است، و تمام لوگو های نامدار Nike با “فقط انجامش بده” ارائه شده است. ولی به درازا این شعارها پروا کنید. آن ها بسیار ساده و موثر هستند. شعارهای بلند مانند چیزی هستند که طراحی لوگو شما را به ویرانی می کشند.

تصاویر استوک

الهام گرفتن از جاهای دیگر یک باره حقیقت است اما هیچگاه نباید از طراحی های دیگر کپی کرد. تفاوت زیادی در بین اقتباس، انطباق و الهام در لوگو هستی دارد. با این دلیل است که نباید هیچوقت از تصاویر استوک و عکس ها در طراحی لوگو استفاده کرد. این شغل در پایان به یک دعوای حقوقی و یا نقض کپی رایت منجر می شود. طراح ها باید مطمئن باشند که طراحیشان اصل و منحصر به فرد است.

 

اشتباهات خطرناک طراحان آرم و لوگو

 

در بازرگانی ، طراحی لوگو تجاری نقش بسیار بسیار مهمی دارد.

لوگو ، علامت گرافیکی یک شرکت تجاریست و منحصر به فرد و به یاد ماندنی و اصل بودن آن مهم است. طراحان لوگو باید هنگام طراحی لوگو دقت زیادی کنند اماممکن است یک طراح نیز دجار اشتباهاتی شود. به چند نمونه از اشتباهات متداولی که ممکن است برخی از طراحان در بروز آن مقصر باشند توجه کنید:

1. کپی برداری طرح ها

هرگز طرح لوگوهای دیگر را کپی برداری نکنید. صاحب لوگو از شما چشمداشت طراحی لوگوی منحصر به فردی را دارد الی منظره منحصر به فردی را از یک شرکت به نصویر بکشید.پس وظیفه شما این است که یک طرح ریشه دار خلق کنید.

2. طراحی یک طرح پر زرق و برق

از به پیشه بردن بیش از اندازه افکت های هنری مانند سایه و … اجتناب کنید. این پیشه شدنی است باعث شود طرح شما نمای جذابی داشتشه باشد ولی هنگامی که در اندازه های بزرگ مورد کاربرد قرار می گیرد چنین نخواهد بود.

3. پیام را به طور بارز منتقل نکنید

مراقب سوء تعبیر یا سوء برداشت های باشید. مطمئن باشید که گونه فعالیت شرکت بدست طرحی که شما طراحی کرده اید شناسایی و شناسانده می شود. هرگز بیننده لوگو را گمراه نگنید لغایت با رویت طرح به اشتباه چیز دیگری از طرح تعبیر و تفسیر کند.

4. طراحی یک طرح پیچیده

بیش از اندازه از واژه ها و جزییات سایر استفاده نکنید. شلوغ بودن محیط‌ نمای زیبایی برای طرح شما برپایی نخواهد کرد. استفاده از جزییات زیاد در طرح باعث وزین شدن طرح و منحرف کرد چشم و ذهن بیننده می شود. طرح های ساده تر حرفه ای تر به عقیده می رسند.

5. استفاده از CLIP-ART

برخی از طراحان از طرح های حاضر کاربرد می کنند که این نمای جذاب و تاثیرگذاری به طرح شما نخواهد داد. طراحی طرح های اصیل،بکر و بدیع دلیل اصلی درخواست یک مشتری برای طراحی یک لوگو است.

6. طراحی نکردن طرح متناسب با کاربردهای آن

در طراحی لوگو، کاربردهای آن را نیز در نظر داشته باشید، برای مثال شدنی است لوگو روی تی شرت و یا بیل بوردهای تبلغاتی مورد بهره‌گیری پیمان بگیرد. فلذا سعی کنید لوگویی طراحی کنید که هر جا باره کاربرد قرار گرفت ظاهر خوب خویش را حفظ نماید.

7. کاربرد بیش از حتماً از طرح های انتزاعی

بیش از حد از طرح های انتزاعی بهره‌گیری نکنید چون این گونه طرح ها پیام مبهم و گیج کننده ای را انتقال می دهند. در حقیقت لوگوهای انتزاعی تاثیر گذار هستند ولی سعی کنید زیاد از آنها بهره‌گیری نکنید.

8. مسائل مشتری

به جای این که به مشتری دستور دهید الی راهنمای شما باشد، از تخصص خود بهره‌گیری کنید. با این کتار با به کارگیری قوه خلاقیت خود، البته در نظر اخذ پیشنهادهای مفید مشتری، طراحی کنید. احد سایر از آیتم های مهم داشتن پیمان نامه با مشتری است. مطمئن شوید که کل چیز پیش از شروع شغل به هر دو سو توافق طرفین دریافتی است. این مایه می شود لغایت اطمینان پیدا کنید دستمزد شما به هنگام پرداخت می شود.

9. اجتناب از بهره‌گیری بیش از کران از رنگ ها

پیش از طراحی لوگو باید کمپانی یا شرکتی را که منظور طراحی کردن لوگو برای آن را دارید بشناسید و اطلاعات کافی در باره آن کسب کنید، در نتیجه می توانید تشخیص دهید از چه رنگی باید استفاده کنید. در ضمن در استفاده از رنگ زیاده روی نکنید. ولی اگر این آهنگ مشتری است می توانید از رنگ های متعدد و متنوع کاربرد کنید، فقط باید مطمئن باشید از ترکیب های صحیح استفاده می کنید.

10. مسائل تایپوگرافیکی و برگزیدن فونت نامناسب

از به کار بردن فونت های انبوه بپرهیزید. کوشش کنید از فونت های عجیب و غریب و غیر معمولی استفاده نکنید وانگهی فاصله و سایز مناسبی برای فونت ها به کار ببرید. استفاده از تایپوگرافی مناسب سبب می شود پیام به واقعیت به نظاره گر منتقل شود. در ضمن از فونتی با سبک و حالت مناسب با نوع تکاپو تجاری کمپانی کاربرد کنید. می توانید فونت ممناسب برای کار خود را از راه اینترنت پیدا کنید و یا آن را از سایت های سایر خریداری کنید. سپس آن را دستکاری کرده تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید.

11. اجتناب از به شغل بردن کلیشه های تصویری

از به پیشه بردن نشانه ها و کلیشه های تصویری دوری کنید. باید خلاق باشید و از ایده های نو و بکر برای طراحی استفاده کنید.

 

در طراحی لوگو چه عواملی را باید مورد توجه قرار داشته باشیم ؟

سادگی: یک اثر خوب ترجیحاً از عناصر بصری کمی تشکیل شده است. لازم است اشاره شود که هدف از محدود بودن این عناصر، ضرورت پیش گیری از پراکندگی سفارش لوگو  است.

توازن، ترازمندی و تناسب: به عبارت سایر تیرگی و روشنایی سطوح، ضخامت و نازکی خطوط و … باید از توازن و تناسب لازم بهره برده و در اتصال و چیدمان خطوط در کنار یکدیگر از ریتم مناسبی برخوردار باشد.

 

جهت پیمان گیری: ترجیحاً جهت قرار گیری خود مشخص شود. برخی مواقع اوقات، نشانه هایی که برای نخستین بار در رؤیت مخاطب قرار می گیرند، شدنی است از چند جهت حائز مفهوم باشند، که این باره در صورتی که ناخواسته و ناخودآگاه از جانب طراح اعمال شده باشد یک سستی کبیر است. البته، در نشانه هایی که از هر جهت یا از دو جهت مخالف دارای یک فرم تصویری هستند، این امر یک نقطه قوت قابل پروا به حساب می آید.

گویایی: تصویر کلی باید کاملاً گویا باشد و با تصاویر دیگر اشتباه نشود. طراحی یک گُل به گونه ای که یک خورشید را تداعی کند و آن خورشید مطلقاً موردنظر نباشد و نقشی در فعایلت جستار نداشته باشد، سستی غیر قابل چشم پوشی ای در طراحی می باشد.

امکان تغییر ابعاد: آرم باید به گونه ای طراحی شده باشد که در چهره لزوم بتوان آن را به پیمانه مورد احتیاج کوچک یا کبیر کرد، بدون آنکه شاکله کلی آن آسیب ببیند. پرتو هایی که درهنگام کوچک شدن (تا حدی که بتوان آنها را بر روی کارت ویزیت چاپ کرد) اجزاء آن غیر قابل تخشیص می شوند و همچنین اثر هایی که اثناء بزرگ شدن، اجزاء آن بد هیبت و خشن می شوند(تا حدی که بتوان آن ها را بر روی راز در فروشگاه اجرا کرد) آرم های ایده آلی نیستند.

قابلیت رنگ پذیری: یک نشان باید در عین آنکه توانایی ارائه با یک رنگ را داشته باشد، اثناء ارائه رنگی، نباید ضعیف شود. و یا در چهره ارائه نسخه رنگی، نسخه تک رنگ آن بی روح و مختصر جلوه پرتو دهد. در ضمن باید توجه داشته باشیم هنگامی که برای یک نشان رهنمود رنگ می کنیم، جنبه های زیبا شناختی و مفهومی به اتفاق با هم مورد پروا قرار گیرند. برای مثال اگر رنگ قرمز را برای کادر چهار گوش یک آرم پسندیده تشخیص دادیم، منطبق با محدوده تکاپو جستار و در چهره لزوم این قرمز را در رده رنگ های همپایه (قرمز تیره، نارنجی و …) تغییر دهیم.

ماندگاری تصویری: به عبارت سایر عوامل بصری مورد بهره‌گیری در یک نشانه باید برای دو الی سه دهه از سوی جامعه قابل پاسخ باشند و باستانی نشوند افزون بر آنکه ساختار کلی یک آرم باید طوری باشد که امکان تغییر و تبدیل در آن، بدون لطمه زدن به هویت آرم باره نظر، موجود باشد.

هماهنگ فرهنگی: به کارگیری عناصر بصری پیوسته با سوژه و در عین حال اصیل در فرهنگ جامعه ای که آرم برای آن طراحی می شود می تواند باره توجه قرار گیرد.

علاوه بر موارد یاد شده، اصولی نیز در طراحی نشانه باید باره پروا قرار گیرند. این موارد که جنبه تکنیکی و اجرایی دارند به شرح زیر است:
1- معمولاً پرتو ها را چند برابر ارشد از متوسط ابعادی که معمولا مورد کاربرد قرار می گیرند اجرا و طراحی می کنند.(نشانه بر روی سر برگ و کارت ویزیت معمولاً نزدیک 6 الی 12 سانتی متر مربع فضا اشغال می کند)
2- نسبت سطوح مثبت و منفی (تیرگی و روشنایی طرح) و میزان پراکندگی آنها در کل نشانه باید به گونه ای باشد که سنگینی نامتعارفی در دسته هایی از پرتو دیده نشود.
3- ترجیحاً طرح در یک کادر هندسی متداول (فرم های اصلی: مربع، مثلث و دایره) قابل تعریف باشد، البته این مورد در دنیای امروز گرافیک امری قابل اغماض است ولی باید دقت کرد در نشان های اداری دولتی همچنان مورد درخواست و پروا است.

نهایتاً پس از شکل گیری طرح هایی که باره خوشنودی طراح قرار می گیرند، می توان واریاسیون هایی از طرح اولیه اجرا کرد. به این معنی که طرح را در کادرهای گوناگون و یا به حالت نگاتیو و یا با خط گیری و … ارائه کرد تا تنوع طرح (ضمن دارا بودن هویت مشخص) اغلب شود و جلوه کار در دیدن سفارش دهنده افزایش پیدا کند.
در طراحی لگوتایپ و منوگرام نیز باید توجه داشت که پافشاری در به اتفاق کردن مفهوم و زیبایی الی حدودی طرح را مبتلا سردرگمی و تضاد می کند. برای مثال، در صورتی که لگوتایپی برای صنایع مبلمان اداری طراحی می کنید، اگر بخواهید در گام ابتدا شکل یک صندلی اداری را در لابلای طراحی مقاله آن جستار برپایی کنید، به بردباری زیاد بسیار جذابیت طرح را فدای مفهوم آن کرده اید. (اگر چه در برخی موارد امکان پذیر است)
بنابراین، رهنمود می شود در طراحی پرتو های نوشتاری همان طور که از اسم این نوع اثر مشخص است، در اولین گام، طراحی یک نوشتار زیبا را قصد پیمان دهید، سپس چنانچه امکان پذیر باشد، دخیل کردن عناصر تصویری پیوسته را نیز مورد پروا قرار دهید.
همچنین در برگزیدن چگونگی خطوط مورد کاربرد و یا رنگ به شغل گرفته شده در لگوتایپ، یقیناً به محدوده تکاپو صاحب اثر پروا خواهیم داشت. ابتدایی ترین و معمول ترین روش های طراحی لگوتایپ (و در مواردی منوگرام) عبارتند از:
1- طراحی های بداهه، طراحی سریع و متوالی اسم مورد نظر با نوشت افزارهای گوناگون همانند ماژیک های سرتخت و یکتا و یا با قلم موهای متفاوت.
2- طراحی نام باره نظر با چشمان بسته.
3- طراحی نام با دستی که به به کارگیری آن عادت ندارید (اگر راست دست هستید با دست چپ اتود کنید و بالعکس).
4- پروا به حروف نامی که برای آن طراحی می کنید. برخی مواقع اوقات برخی حروف ساختن دهنده اسم باره نظر، امکان انسجام ریتمیک و قابل توجهی با سایر حروف را فراهم می کنند که نهایتاً سبب ساز وحدت، انسجام و زیبایی اثر می شود.

 

روانشناسی رنگ طراحی لوگو

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

رنگ می تواند بعنوان یک ابزار ارتباط بصری مهم به طور صمیمانه ای بر روانشناسی بیننده در سطحی نیمه هشیار تاثیر بگذارد.
رنگ می تواند در تایین یک ارتباط مصرف کننده با محصول داده شده یا کمپانی کمک کند و نقشی مهم در به خاطر ماندن برند در ذهن بیننده دارد.
یک تفسیر شخصی از رنگ به فاکتور هایی مانند سن، ملیت، حرفه، علاقه، و اولویت های شخصی بستگی دارد. از این رو این توضیح نمی تواند به اندازه کافی در استفاده صحیح از رنگ موثر باشد، شما باید به طور کامل درک دقیقی از هدف افراد مورد نظرتان داشته باشید. برای مثال، زمان رویارویی با یک محصول جدید، رنگ و ظواهر بصری (93%) دیگر فاکتور ها مانند بافت (6%) و صدا و بو (1%) در ذهن مصرف کننده باقی می ماند. حتی جالب است که بدانید 85% از خریداران می گویند که رنگ یکی از دلایل اصلی آن ها برای انتخاب و خریدن یک محصول است. و دیگر تحقیقات نشان داده است که رنگ شناسایی یک برند را بیشتر از 80% بالا می برد. این یک آمار شگفت انگیز است زمانی که شمابه این قضیه فکر کنید که اعتماد مشتری، ارتباط مستقیم با مطرح شدن یک برند را دارد. شما باید به طور زیرکانه ای شاخه های رنگی را در زمان طراحی لوگو در نظر داشته باشید. در اینجا یک راهنمای اولیه برای روانشناسی رنگ را می خوانید :

قرمز

قرمز یک رنگ بسیار خوب برای به هیجان آوردن مردم و جلب توجه است. در حقیقت، تحقیقات شناختی اولین دو رنگی که در مغز پردازش می شوند قرمز و زرد هستند. قرمز می تواند برای ایجاد احساس فوریت و استفاده شود و در واقع ضربان قلب بیننده را بالا می برد.
انتقالات : هیجان، شهوت، مقاومت، احساسات جنسی، حمله، شجاعت، سرعت، آرزو، دلیری، تصمیم، هوس، انگیزش، حرکت، خطر، سختی، عصبانیت، انعطاف ناپذیری .

صورتی

جالب است که بدانیم زمانی که قرمز رنگ حرکت و حمله است، صورتی یکی از آرام ترین رنگ هاست. در حقیقت بعضی از وقت ها خلافکار ها را در سلول های صورتی قرار می دهند زیرا تحقیقات نشان داده است که رنگ صورتی میزان عصبانیت و تهاجم را کاهش می دهد. روانشناسان فهمیده اند که صورتی بالاترین فرکانس رنگی را در برابر روشنفکری دارد، و صورتی برای خریداران سنتی جذاب است.
انتقالات :عشق، داستان عاشقانه، نرمی، آرامش، وقار، خنکی، آسودگی، سکون، بی حرکتی، تخیل، سنت .

آبی

 آبی ایجاد احساس اعتماد وامنیت می کند. همچنین این رنگ طول موج بلندی داشته و از فاصله های بسیار دور نیز دیده می شود. به همین دلیل اکثر چراغ های فرود فرودگاه ها آبی رنگ است. اما سایه های متفاوت آبی می تواند تاثیر های متفاوتی داشته باشد. برای مثال آبی سلطنتی، خریدارانی که عجله دارند را جذب می کند و برای محصولات پاک کننده مناسب است، در حالی که سرمه ای خریدارانی را که در فکر بودجه شان هستند را جذب می کند و برای لوگو های سازمانی و شرکتی مناسب تر است. بیشتر مردم می کویند که به رنگ آبی بیشتر از دیگر رنگ ها علاقه دارند.
انتقالات : اعتماد، راستگویی، وابستگی، خنکی، قابل اطمینان بودن، معتمد، دوستانه ، آرام، آسودگی، وقار، آب، جدیّت، قدرت، موفقیّت، حرفه ای بودن .

زرد

رنگ زرد اغلب توجه کسانی را جلب می کند که تنها به ویترین مغازه ها نگاه می کنند، و احساس خوش بینی و جوانی را القاء می کند. این رنگی است که با غذا هم خوانی دارد. رنگ زرد روشنفکران را جلب می کند و می تواند تمرکز را بالا برده و اگر ئر جای نامناسب استفاده شود دیدن آن سخت می شود. زمانی که با رنگ زرد روبرو می شوید، مغز سروتونین بیشتری آزاد می کند (احساس خوب شیمیایی طبیعی). زرد خلاقیت را بالا برده و فعال می کند.
انتقالات:خلاقیت، گرمی، شادی، تشویق، نور خورشید، جوانی، خوش بینی، امید، غذا، محرک، توسعه، کنجکاوی، بازیگوشی، سرگرمی، انرژی، راحتی، صدای خنده، لحظات خوب .

سبز

سبز رنگ طبیعت، بوم شناسی و ثروت است. این ساده ترین رنگ برای پردازش مغز است. رنگ سبز تیره برای افراد محافظه کار، مذکر،طبیعی جذاب بوده حال آنکه سبز روشن عموماً برای اتاق های بیمارستان ها استفاده می شود تا تاثیر آرامش بخشی داشته باشد. همچنین رنگ سبز روشن در محیط های خرده فروشی برای ایجاد آرامش استفاده می شود و یک رنگ دوست داشتنی برای رنگ غذاست. از سایه های تیره تر برای نشان دادن استحکام و تاثیر استفاده کنید. سبز با خوش شانسی، سخاوت، باروری و حتی حسادت و رشک در حالت منفی نیز در یک دسته جای می گیرد.
انتقالات: طبیعت، صلح، پرورش، هارمونی، بازیافت، خوش شانسی، سخاوت، باروری، رشک، نگهداری، مردانگی، آرامش، رشد، فراوانی، شفا، زندگی، تعادل، جوان سازی، پایداری، تاثیر .

نارنجی

رنگ نارنجی خریداران را به طور ناگهانی جذب کرده و ایجاد یک فراخوان به حرکت می کند مانند خرید، فروش یا متعهد شدن. می تواند برای ایجاد حرکت و انرژی بدون اینکه بیننده مقاومت کند مورد استفاده قرار گیرد. می تواند یک وضعیت و رفتار جدید ایجاد کند.
انتقالات: جنبش، پر توانی، دوستانه، دعوت، گرما، خلاقیت، حاصلخیزی، اشتیاق، بازیگوشی، شعله وری، لحظات خوش، ماجراجویی، رفتار و روش .

مشکی

مشکی عموماً برای بازار محصولات خوشگذرانی استفاده می شود، این رنگ قدرتمند وبراق است و برای رساندن توانایی و قدرت استفاده می شود. سیاه یک رنگ جدی است و با هوشمندی در یک دسته قرار می گیرد.
انتقالات: خوشگذرانی، قدرت، توانایی، بدی، هوشمندی، وقار، گمراه سازی، راز، مدرن، نازکی، براقی، رسمی، تحریف، محرمانه.

خاکستری

خاکستری نشان دهنده خنثی بودن و آرام بودن است. این یک رنگ خوب در طراحی لوگو نیست اما برای نشان دادن کیفیت نا مناسب چیز ها مناسب است.
انتقالات:قابل استفاده، خنثی، میانه راه، سنین پیری، مرگ، مالیات، کمبود انرژی، رکود، خونسردی .

بنفش

دختران جوان مرتب رنگ بنفش را به عنوان رنگ مورد علاقه شان انتخاب می کنند. این رنگ فعایلت های مغزی را که در رابطه با حل کردن مشکل است ا فعال می کند. این رنگ می تواند مسایلی مانند راز، خرد و احترام به همراه داشته باشد. بنفش رنگ سلطنت است و معمولا برای محصولات ضد پیری و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. سایه رنگ های تیره تر می تواند نشان دهنده ثروت و خوش گذرانی باشد در حالی که سایه رنگ های روشن تر به بهار و داستان های عاشقانه اشاره دارد.
انتقالات: سلطنتی، ثروت، شکوفایی، راز، احترام، خرد، حل مشکلات، نجابت، وقار، فراوانی، خلاقیت، تخیل، خوش گذرانی، بهار، داستان عاشقانه، روحانیت، عدالت، خیال پردازی، رویا، زنانه .

قهوه ای

رنگ قهوه ایی بیان کننده پایداری، تجربه و راحتی است. همچنین برای بیان کردن طبیعت، دوستی، راستگویی و زمین مورد استفاده قرار می گیرد.
انتقالات: پایداری، طبیعت، دوستی، زمین، قبیله ای، بدوی، سادگی، تجربه، راحتی .
تحقیقات یکی پس از دیگری نشان داده اند که رنگ ها معنی های ناخودآگاهی را انتقال می دهند، بنابراین می تواند یک ابزار روانشناسی بسیار قوی در طراحی لوگو باشد. رنگ می تواند پیام های مثبت و منفی بفرستد، مردم را به خرید کردن تشویق کند یا باز دارد، اعتماد را توسعه داده یا کاهش دهد، و حتی فعالیت های شیمیایی مغز را تحریک کند. یک  رنگ مناسب می تواند طراحی لوگو ی شما را تقویت و یا تضعیف کند.

رنگ در طراحی لوگو

 

روانشناسی رنگ در ساخت و طراحی لوگو چه در امور شخصی و چه در امور تجاری احد از جالب ترین و جنجالی ترین جنبه های برندسازی می باشد. انگیزه این فرمایش اینست که اغلب مکالمات امروز در مورد رنگ ها و جذبه آن، احساسات، شواهد حکایت نوع و تبلیغاتی را در بر می گیرد که در باره «رنگ و ذهن» ادعاهای فراوانی را مطرح می کنند. واقعا روانشناسی رنگ در برند سازی چه اهمیتی دارد؟

تصورات غلط در مورد روانشناسی رنگ چیست؟

ممکن است متوجه شده باشید که در باره روانشناسی رنگ بحث های زیادی چهره می گیرد؛ ولی دیتا های حقیقی زیادی برای توسعه و اشاعه آن هستی ندارد. احتمالاً دلیل این باشد که عواملی همانند نخستینگی شخصی، تجربیات، تربیت، اختلافات فرهنگی، مکان و غیره معمولا نشان رنگ ها را کمرنگ و محو می کند. پس ایده هایی مثل اینکه در طیف رنگ، زرد از عقیده روانشناسی شادترین رنگ محسوب می شود، غلط می باشد.

مقاله پیشنهادی : رابطه جنسیت ، سن و فرهنگ در تفسیر رنگ های لوگو

موضوع مهم رنگ ها در برندسازی

رنگ نارنجی در لوگوی سازمان ها پرتو دوستی، خوشحالی و اطمینان؛ رنگ زرد پرتو خوش بینی، وضوح و گرمی؛ ؛ رنگ قرمز پرتو هیجان، جوانی و جسارت؛ رنگ بنفش پرتو خلاقیت، نیرو پندار و هوش؛ رنگ سبز نشان صلح، رشد و سلامت ؛ رنگ نقره ای نشان تعادل، خنثی بودن و تسکین و رنگ آبی نشان اعتماد و توان می باشد.

اما راستی این است که رنگ به شدت به تجربیات شخصی وابستگی دارد لغایت اینکه آن را با احساسات خاص در سطح دانشمند معنی کنیم. باید گفت الگو های پیام دهی مفصل تری را می طاقت در مفاهیم رنگی پیدا کرد. رای مثال، رنگ ها نقش قابل توجهی در خرید و برندسازی دارند. محققان در تحقیقی با عنوان «اثر رنگ در بازاریابی» به این موضوع پی بردند که بیشتر از ۹۰ درصد داوری های شتابزده در مورد محصولات می تواند فقط به رنگ مربوط باشد (با توجه به اینکه چه محصولی را می خرید).

تحقیقی به اسم «قرمز مهیج و آبی باکفایت» صورت گرفته است و این پژوهش تایید می کند که منظور خرید به شدت تحت تاثیر رنگ ها است؛ چون رنگ ها بر چگونه دیده شدن برند اثر دارند. این یعنی رنگ ها به مصرف کننده می گویند «شخصیت» یک برند را چگونه ببینند.

با مطالعه نتایج تحقیقاتی مثل «اثرات تعاملی رنگ ها» می توان گرفتن که بستگی بین رنگ ها و برندها به تناسب موجود در رنگی وابستگی دارد که برای یک برند خاص باره استفاده قرار می گیرد؛ یعنی آیا رنگ باره استفاده با آن چیزی که برای فروش گذاشته شده، دارای تناسب می باشد یا خیر؟

همچنین تحقیقات دیگری هم نشانه دیتا مغز ما برندهای قابل تشخیص را ترجیح می دهد که این موضوع بر اهمیت رنگ اثناء ایجاد هویت برند تاکید می کند. پس زیاد مهم است که برندهای جدید هنگام طراحی رنگ لوگوی خویش از تمایز آن با رقبا اطمینان حاصل کنند. مثلا اگر رقبا از رنگ آبی استفاده کرده اند، رنگ بنفش شما را از رقیب متمایز خواهد کرد.

هنگام انتخاب رنگ درست، پیش بینی بازتاب مشتری به تناسب رنگ با محصول، اغلب از خویش رنگ مهم است. در نتیجه، بین به کارگیری رنگ و دریافتن مشتری از منش یک برند، ارتباطی راستین وجود دارد.

هر یک از رنگ ها به طور مفصل ای با ویژگی های ویژه تطابق دارند . رنگ قهوه ای با استوار و زمخت بودن، بنفش با ظرافت و فرهیختگی و قرمز با هیجان شناخته می شود. اما کم و بیش کل پژوهش ها آکادمیک در باره رنگ ها و برندسازی به شما می گویند خیلی مهم است که رنگ های برند شما، به جای رعایت قانون ترکیب رنگ های کلیشه ای، هویتی را که می خواهید به تصویر بکشید، تایید کنند.

عبارت «سبز مساوی با آرامش است» را در نظر بگیرید. این مفهوم اشتباه می باشد، چون گاهی اوقات رنگ سبز برای برندسازی سایت زیست محیطی تیمبرلند بهره‌گیری می شود و در موارد دیگری این رنگ در فضای پولی و مالی سایت Mint.com باره استفاده قرار می گیرد و در دو حالت تاثیر زیاد مثبتی دارد. یا رنگ قهوه ای ممکن است برای فضای معرفی یک جنس محکم (مثل سایت محصولات چرمی Saddleback Leather) پسندیده باشد؛ درحالی که در موقعیت دیگری برای برپایی گرمی یا برانگیختن احساسات یا تحریک اشتها (مثل هر تبلیغ بازرگانی که در باره شکلات دیده اید) هم می تواند استفاده شود.

مطلب آموزشی : روبان های رنگی و طراحی لوگو

نتیجه گیری :

برای انتخاب رنگ برند مجموعه قواعد ساده و مشخصی هستی ندارد، اما انتخاب رنگ به طور حتم باید مورد پروا قرار بگیرد. احساس، خلق و خو و تصویری که برند شما برپایی می کند، نقش مهمی در برانگیختن احساسات دیگران دارد.

رنگ ها تنها زمانی روی پیشه می آیند که بتوانند با هویت دلخواه یک برند مطابقت داشته باشند همانند استفاده از رنگ سفید برای القای علاقه کمپانی اپل به طراحی ساده و تمیز. بدون در نظر داشتن چنین مفهومی، ترجیح دادن یک رنگ به رنگ دیگر معنی ندارد و نمی طاقت ثابت کرد که مثلا رنگ زرد در کل گیتی اغلب از رنگ آبی خریدار دارد.

اصول ریدیزاین (طراحی مجدد) لوگو

اصول ریدیزاین لوگوطراحی مجدد لوگو 

10 باید و نباید در طراحی مجدد لوگو :

طراحی مجدد لوگو . ریدیزاین لوگو
طراحی مجدد لوگو و ریدیزاین لوگو قدیمی
  1. وقتی سبک یا هدف اصلی آن شرکت را تغییر می دهید این عوض کردن طراحی لوگو ی آن شرکت نامیده نمی شود بلکه برند آن شرکت را عوض می کنید
  2. لوگوهای دیگر را که مدرن هستند کپی نکنید اگرچه ممکن است هدف از طراحی لوگو این باشد که آن لوگوی قبلی قدیمی شده است و مردم می خواهند لوگویی مدرن تر را ببینند
  3. آیا فکر می کنید لوگو به تنهایی می تواند گویا باشد؟ به خاطر داشته باشید لوگو باید برای وب سایت و بیزینس کارت ها و تلویزیون و غیره نیز مفید واقع شود
  4. لوگو نباید پیچیده باشد ، اضافه کردن جزییات و شلوغ کردن آرم آن را به هم ریخته می کند و به آن بر خلاف تصور حالت حرفه ای نمی دهد
  5. نخواهید لوگو را فقط از دید خود تغییر دهید . مطمن شوید و تحقیق کنید که چرا آن کارخانه یا شرکت می خواهد لوگوی خود را تغییر دهد
  6. توجه به مقیاس و سایز لوگو : مطمن شوید که آرم را می توانید در رسانه های مختلف استفاده کنید و لوگو باید در هر اندازه و حتی در رنگ های سیاه و سفید قابل استفاده باشد
  7. لوگو را اورجینال درست کنید . همه هدف از طراحی مجدد یک لوگو این است که احساس تازه ای به تصویر کشیده شود و مردم آن را حس کنند و در صورتیکه در آن لوگوتغییری به وجود نیاید ممکن است مردم سوال کنند چرا لوگو دوباره طراحی شده است
  8. آیا باید یک سری موارد آشنا در لوگو حذف شود؟ یعنی تصمیم به نوسازی آرم بدون تغییر در محتوای آن
  9. هدف مشتری در لوگو : از مشتری بخواهید هدف اصلی که در طراحی مجدد لوگو دارد را بگوید و سپس تلاش خود رابرای مشتری انجام دهید
  10. راه های متفاوت را امتحان کنید ، راه هایی را به کار ببرید که به لوگو اصلی و اورجینال نزدیک باشد و بعد طرح های مختلف را که به لوگوی اصلی نزدیک است برای تکمیل لوگوی جدید به کار ببرید

مقاله مرتبط : تاثیر ریدیزاین مجدد لوگو بر برند

روش ریدیزاین لوگو ؟

    • یک لوگو اساسی ترین پایه یک برند است یک برند می تواند مشخص کننده یک فرد یا یک محصول یا ضمانت باشد . هدف از طراحی  لوگو این است که از موقع تاسیس یک شغل تا روز آخرپایدار باقی بماند به هرحال گاهی ازقات بنا به دلایل مهمی ظاهر لوگو تغییر می یابد . این تغییر می تواند یا به صورت قسمتی از لوگو ویا در تمام لوگو رخ دهد . این انتخاب برای شرکت های جهانی بسیار متداول شده است به هرحال این سوال مطرح می شود که آیا منظور از تغییر لوگو نزدیک شدن به پیشرفت یک شغل است یا صرفا نتیجه برای ساخت یک لوگوی منحصر به فرد است
    • یک لوگو هویت اصلی یک سازمان است و باید این هویت همیشه ثابت باقی بماند . توجه داشته باشیم لوگوی دوباره طراحی شده باید با رقبای صنعتی متفاوت باشد ، حال برای الهام گرفتن از دوباره سازی یک لوگو نگاهی به تعدادی از لوگوهای ریدیزاین شده می اندازیم
آیا لوگوها را باید ریدیزاین کرد ؟
    • بازاریابان معتقد هستند که لوگوهایی که برای یک شغل یا یک نام طراحی می شوند دارای موجودیت ویژه هستند و برای آنها موجودیت ویژه ای تعریف می شود وقتی که بازار تغییرات اساسی را در علاقه مصرف کننده می بیند یک موج در تغییر طراحی لوگو درشرکت ها ایجاد می شود . امروزه برندهای جهانی با این موج با تغییرات رفتاری تطبیق پیدا می کنند و طراحی مجدد یک لوگو اکنون اهمیت خاصی در جهان ٰپیدا کرده است
دلایل طراحی مجدد یک لوگو متفاوت است و بستگی به نیازهای تجاری دارد
    • به طور معمول طراحی مجدد یک لوگو زمانی اتفاق می افتد که کمپین ها بخواهند برند خود را تغییر دهند و درنتیجه لوگوهای آن ها نیز تغییرمی کند . مرحله ریدیزاین یک لوگو می تواند اشتباهاتی که در لوگوی اصلی است و ممکن بوده است تصویری منفی برای آن شرکت داشته باشد را اصلاح و جبران کند
مواردی که باید درباره ریدیزاین لوگوها درنظر داشت :
    • ریدیزاین یک لوگو می تواند مشکل ترو خسته کننده تر ازساخت اولیه آن باشداین مساله به ویژه برای طراحان لوگو وهمین طور سفارش دهندگان آنها که به لوگوهای موجود عادت کرده اند سخت تر است و اگر متاسفانه آنها این کاررا به طورنادرست انجام دهند این می تواند به راستی به تصویر آن شرکت صدمه بزند
    • شما باید هنگامی که لوگوی شرکت سفارش دهنده را ریدیزاین می کنید خیلی دقت کنید و به خاطرداشته باشید که ریدیزاین یک لوگو به این معنی نیست  که شما تمام عناصر آن لوگو را تغییر دهید و این باید برای شما مهم باشد که کدام عنصر لوگوی مورد نظر نیاز به تغییر دارد
    • گاهی اوقات طراحان در طی مرحله ریدیزاین لوگو بزرگترین اشتباه را مرتکب می شوند و این آن است که آن ها نظر سفارش دهنده را دخالت نمی دهنددقت کنید عناصر قدیمی لوگو دست نخورده باقی بماند
    • لوگوی اصلی چیزی است که مردم خواهان آن هستند
    • لوگوی اصلی ممکن است جذاب باشد اما به محض آنکه شما آن را مجدد طراحی می کنید توجه انسان را از دست می دهد
    • اساسا کمپین ها عهده دار طراحی مجدد لوگو هستند برای اینکه آن ها میخواهند وقتی شما به آن لوگو نگاه می کنید احساس جدیدی را به تصویر بکشند
نتیجه گیری نهایی :
  • به طور کلی این کاملا قابل درک است که طراحی لوگو ی مناسب برای یک شرکت نیاز به زمان داردو گاهی اوقات نیاز به تغییر آن نیز داریم ، ممکن است دلایل زیادی برای طراحی مجدد یک آرم وجود داشته باشد برای مثال ممکن است یک محصول خاص در سطح بالایی به فروش برسد همچنین در زمانی که شرکت ها تحت ادغام هستند برای وب سایت خود نیاز به یک لوگوی جدید دارند

مطالب مفید دیگر :

باز طراحی ( ریدایزین ) لوگو

انتخاب نام برند

انجمن طراحان لوگو

انجمن طراحان لوگو

 اولین و تنها انجمن تخصصی طراحی و طراحان لوگو  در سطح بین المللی

 

انجمن جهانی لوگو ، اولین انجمن ویژه طراحی لوگو در سطح بین المللی میباشد . این انجمن به دو زبان فارسی و انگلیسی مطالب خود را منتشر نموده و با ارائه خدمات متنوع ، سعی در اعتلای سطح کیفی طراحی لوگو و اشتغالزایی برای فعالان این عرصه دارد .  انجمن دارای دو شعبه رسمی در کشورهای ایران و امریکا است .

معرفی بخش های متنوع انجمن  :

  • گالری آثار : هر طراح ، یک گالری اختصاصی .

محلی برای انتشار و نمایش آثار طراحان لوگو و دریافت نظرات دیگر اعضاء سایت در خصوص آنها . آثار متنوع با امکان جستجو میان دسته بندی های گوناگون ، با لینک مستقیم به صفحه پروفایل طراح آنها .

  • طراحان : معرفی هنرمندان طراحی لوگو و توانایی های آنان .

اشخاص حقیقی یا حقوقی فعال در زمینه طراحی لوگو می توانند  به ایجاد پروفایل و صفحه ویژه اقدام نموده ، توانایی ها و تخصص های خود را معرفی و از طریق آن به کسب شهرت و درآمد بپردازند . ذیل صفحه پروفایل هر شخص ، کلیه آثار او نیز در دسترس هستند .

اعضاء بطور کلی به دو دسته عادی و ویژه تقسیم میشوند که اعضای عادی بصورت رایگان و اعضای ویژه با دریافت مزایایی از قبیل نمایش پروفایل در قسمت اعضای ویژه به فعالیت در سایت می پردازند  .کلیه اعضاء پس از ارسال حداقل ده اثر معتبر ( و بررسی آنها توسط شورای دبیری انجمن ) میتوانند عضویت خود را به عضویت ویژه تبدیل نمایند .

  • رویدادها : آخرین اخبار از چهار گوشه دنیای طراحی لوگو ، در سطح داخلی و بین المللی  .

بازدیدکنندگان و اعضاء انجمن میتوانند با مراجعه به این بخش در جریان آخرین رویدادها ، اخبار ، فراخوان های عمومی ، جشنواره ها و نمایشگاه های تخصصی در زمینه طراحی قرار بگیرند .

  • جشنواره : فرصتی برای انتخاب و معرفی برترین طرح های لوگو در مقاطع سه ماهه ( فصل) .

جشنواره دائمی طراحی لوگو هر ساله در چهار دوره  فصلی برگزار و به معرفی برترین آثار طراحی شده توسط اعضاء انجمن جهانی لوگو می پردازد . این جشنواره فرصتی است برای اعتلای سطح کیفی طراحی لوگو و با بیان خصوصیات ممتاز طرح های منتخب ، سعی در ارتقای استانداردهای طراحی لوگو میان طراحان دارد .

  • آموزش : جدیدترین ، متنوع ترین و کامل ترین مطالب آموزشی در حوزه طراحی لوگو .

مطالب موجود در صفحه مخصوص آموزش ها توسط اعضای ویژه انجمن نوشته شده و یا به همت پرسنل آن ترجمه ، گرد آوری و یا با ذکر منبع ، از وب سایت های معتبر تهیه و به نمایش گذاشته می شوند .

  • نظر سنجی : آنالیز فنی طرح یک لوگو و نظر سنجی در خصوص آن  .

با نمایش لوگو و توضیحات مربوط به آن در این بخش میتوان درصد محبوبیت آنرا سنجید و نظرات اعضاء را در خصوص آن جویا شد . همچنین اعضاء می توانند طرح های پیشنهادی خود را در جهت بهبود  و یا رفع نواقص آن ارائه و به بحث در خصوص طرح لوگو بپردازند . این امکان ، فرصتی است بی نظیر تا بخصوص قبل از انتشار ، بتوان یک لوگو را بهینه سازی و طرحی کامل از آن استخراج نمود  .ضمنا امکان بررسی طرح توسط تیم فنی انجمن و ارائه طرح پیشنهادی متخصصین رسمی آن نیز از جمله امکانات این بخش است .

  • مسابقات : (( مرجع معتبر مسابقات و فراخوان های طراحی لوگو ))

نمایش جدیدترین مسابقات برگزار شده طراحی لوگو توسط اشخاص  و ارگانها .

  • درخواست ها ( مناقصات ) : انتشار درخواست برای طراحی یک لوگو ، جهت دریافت پیشنهادات متنوع طراحان گوناگون و عقد قرارداد با بهترین پیشنهاد و مناسب ترین قیمت .

این بخش امکان انتشار درخواست طراحی برای یک  لوگو را فراهم نموده که با دریافت و درج پیشنهادات اعضاء میتوان طی بررسی قیمت های اعلام شده و مشاهده پروفایل و آثار هر پیشنهاد دهنده عضو ، توانایی های او را ارزیابی و نهایتا با شخص یا مجموعه ای که دارای بالاترین توانایی و مناسب ترین قیمت است بصورت مستقیم اقدام به سفارش و همکاری نمود . یک فرصت استثنایی برای آنان که در صدد یافتن بهترینها برای طراحی لوگوی خود و همچنین اعضایی که در پی کسب درآمد با توجه به توانایی هایشان هستند .

 

 

  • آثار خود را به نمایش بگذارید ( انتشار طرح لوگو )
  • آموزش بخوانید
  • از طریق نمایش پروفایل و رزومه کاری خود ، مشتری پیدا کنید
  • با طراحان دیگر آشنا شوید و از تخصص آنها بهره ببرید
  • بحث کنید و نظرات خود را به اشتراک بگذارید
  • از جدید ترین مسابقات طراحی لوگو باخبر شوید
  • برای کامل کردن لوگوی خود از نظرات و راهنمایی های دیگران بهره ببرید
  • با نرم افزارهای تخصصی طراحی لوگو بیشتر آشنا شوید
  • طراحی لوگو ی خود را به مسابقه بگذارید
  • و …

 

آموزش – گالری آثار هنرمندان طراح لوگو – تبادل نظر – مقالات تخصصی – مصاحبه با هنرمندان مطرح داخلی و خارجی طراح لوگو و آرم های معروف –  درخواست های طراحی لوگو –  انجمن های تخصصی نرم افزارهای طراحی لوگو – اخبار – اطلاع رسانی مسابقات و نتایج آنها گوشه ای از بخش های متنوع این انجمن هستند …