طراحی لوگو , طراحی برند , طراحی آرم شرکت

طراحی لوگو ، طراحی برند تجاری ، طراحی آرم شرکت

رابطه طراحی لوگو با علائم و نشانه ها

Facebook
Twitter
LinkedIn
طراحی لوگو و نشانه

طراحی لوگو و نشانه تجاری

طراحی لوگو و برند تجاری امروزه از جمله علاقمندی های هنرمندان عرصه گرافیک است .

هر مجموعه تجاری به محض شکل گیری ، تلاش می کند یک لوگو و نشانه برای خود داشته باشد تا از این طریق بتواند هویت و خود را به مخاطبان خود ارائه و معرفی کند . در واقع ، طراحی نشانه از اصلی ترین موضوعات مشترک میان تجاری سازی و گرافیک است که در زمینه های دیگر از جمله ارتباط تصویری و برندینگ نیز کارآیی لازم را  دارد .

اهمیت این موضوع  از آن جا نشات می گیرد که در میان فاکتورهای فراوان موجود در حوزه طراحی گرافیک ، تنها طرح نشانه و لوگو است که به مدت طولانی و در اشکال گوناگون و گاها متفاوت از هم ، در تمامی حوزه های مختلف از قبیل : بسته بندی ، پوستر ، کاتالوگ ، و… مورد استعمال  قرار می گیرد . طبق این اهمیت ، شناخت و آگاهی در زمینه طراحی لوگو و نشانه میتواند یکی از فاکتورهای مهم گرافیک را هر چه بهتر در میان افراد مختلف اجتماع مطرح و توجه جامعه را به این امر حیاتی معطوف سازد . مطالعه کنید : عملکرد لوگو

طراحی لوگو و نشانه

پیرامون طراحی لوگو و نشانه

در یک نگاه  کلی ، عموم مردم در سطح جامعه غیر تخصصی ،  کلمه لوگو را به جای نشانه تعریف می نمایند . ورود کلمه لوگو به فرهنگ ایران مربوط به چند سال اخیر می باشد هرچند قبل از آن از واژه فرانسوی آرم و خیلی قبلتر از آن با عناوین مختلف دیگرو گاه بدون لیبل گذاری بر این عمل ، طراحی نماد و سمبل همواره مورد توجه صاحبان مشاغل و مناصب بوده است .

دو عامل اساسی میتواند موجب مطرح شدن واژه طراحی آرم در زبان فارسی شده باشد :

1- ابتکار عمل موجود در دست اولین طراحانی که طراحی آرم را به شیوه جدید آن بعنوان یک ابزار نوین تبلیغی برای دولت و مؤسسات بزرگ اجرا نمودند .

2-  روال کار دانشکده هنرهای زیبا که برپایه متدهای نوین فرانسوی برنامه ریزی شده بود و در میان دروس آن برنامه هایی به عنوان طراحی آرام گنجانده شده بود .

علاوه بر این موارد ، در دهه اخیر، عده ای از طراحان گرافیک و فارغ التحصیلان دانشگاه های خارجی که به ایران بازگشتند واژه طراحی لوگو را نیز در میان طراحان گرافیک رواج داده و منتشر نمودند . اما قبل از همه ی این اسامی کلمه ی علامت معرف مفهوم نشانه در بین عموم جامعه بود و بهتر است واژه نشانه را به دلیل پارسی بودن ریشه آن و به دلیل رسایی کلمه ، جایگزین همه این واژگان نماییم .

طراحی لوگو

نشانه ، تصویرِ یک کلمه است ؛ واژه ای تصویری که ساده ، مختصر و مفید ، یک کلمه را به تصویر کشیده و موجب می شود مفهوم مورد نظر را از آن کلمه را تجسم کنید . به همین اعتبار ، طراحی لوگو و نشانه ، طراحی یک تصویر گذرا نیست ، بلکه در طی سالیان طولانی در خدمت یک مجموعه و یا یک هدف خاص قرار گرفته و بیان کننده شخصیت مالک برند است . به طور کلی ، طراحی نشانه باید تصویری خلاصه و در عین حال کامل را از شخصیت یک برند تجاری باشد که بگونه ای ساده و روشن ، این مفهوم را به بیننده انتقال دهد.

در خصوص طراحی نشانه و خصوصیات آن میتوان متذکر شد که طراحی لوگو و نشانه میبایست دارای ویژگیهای خاصی باشد تا بتواند بعنوان یک سمبل موفق و موثر ، طی سالیان طولانی دوام و حیات مستمر یابد . برخی از این مشخصه ها عبارت اند از:

سادگی ، زیبایی بصری ، انسجام وحدت فرم ، کارآیی ، قدرت مانور بالا در هنگام انواع شیوه های اجرا ، عدم تشابه و منحصر بفرد بودن ، انتقال مفهوم مورد نظر ،  دارای اجرای دقیق و … .

مطالعه کنید :

با توجه به این توضیح ، نشانه باید در عین سادگی ، دارای ویژگیها ی فراوانی است که بایستی بطور دقیق ، همه این مضامین و مفاهیم در قالب یک تصویر گردهم آیند .

طراحی نشانه

تاریخچه طراحی نشانه

هنگامی که ذهن به تحلیل یک نشانه و علامت میپردازد ، با افکاری برخورد می کند که در ماورای قابلیت های منطقی و عقلانی آن علامت قرار دارند . پرواضح است که انسان قادر به درک کامل همه موضوعات پیرامون خود نیست ، بلکه او می تواند از طریق حواس خود اطلاعاتی را جمع آوری و آنها را به اندازه قدرت افکار خود تحلیل نماید ،  اما قابلیت های دیداری و شنیداری و تمام آگاهی هایی که از طریق حواس ما می توانند برای انسان حاصل شوند وابسته به تعداد و کیفیت قوای احساسی و تحلیل مغزی اوست.

حقایق فراوانی که در فراسوی مرزهای درک بشر قرار گرفته اند ، بشررا واداشته تا برای ابراز افکار خویش و مفاهیمی که بیان کلامی آن ها دشوار می نماید ، نظام هائی از علائم گوناگون پایه گذاری نماید.

یک کلمه یا یک تصویر زمانی یک نماد تلقی می گردد که معرف چیزی جز معنای مستقیم  آن واژه یا تصویر باشد . نماد و نشانه دارای ابعاد بسیار وسیعی است که در اغلب اوقات نمیتوان به طور دقیق آن را توصیف نمود .

تحقیقات نشان می دهند در حدود چهل هزار سال پیش ،  بشر اولیه جهت انتقال افکار خویش به نگارش و حک علائم تصویری روی صخره ها پرداخته و بدین وسیله تلاش داشته افکار و احساسات خویش را از طریق تصویر انتقال دهد . از این رو ، افکار بشری که تا آن زمان صرفاً از طریق اصوات اولیه یا حرکات محدود بدنی بیان می گردید ، به این قابلیت دست پیدا کرد که ثبت گردیده و پایدار باشد .

شاید مطالعه این مطلب نیز برای شما مفید باشد :

تفاوت آرم و لوگو

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار