طراحی لوگو , طراحی برند , طراحی آرم شرکت

طراحی لوگو ، طراحی برند تجاری ، طراحی آرم شرکت

کاربردهای تجاری لوگو

Facebook
Twitter
LinkedIn

کاربردهای تجاری لوگو

از رایج ترین اشتباهات مدیران در تحلیل و بررسی یک طراحی لوگو که برای یک برند تجاری با آرزوی بدل شدن به یک برند موفق اجرا شده ، سوالی است که به این شکل مطرح می گردد : آیا این طراحی لوگو زیباست ؟ چه حسی نسبت به این طرح لوگو داریم ؟

این در حالی است که مهمترین جنبه کاربردی یک لوگو در پروسه برندینگ ، یعنی بعد عملکردی و تاثیر گذاری آن در بازار مورد غفلت قرار گرفته و تنها ظاهر لوگو که البته این موضوع نیز به سهم خود کاملا شایان توجه است اما نه به اندازه ارزش اثر گذاری آن !

شکل شایسته تر این سوال آنست که پرسیده شود : این طراحی لوگو چه مفهومی را بازتاب می دهد و قرار است چگونه مخاطب برند را به یک مشتری وفادار تبدیل کند ؟ تا از این طریق به جوابی برسیم که ما را در مسیر پر پیچ و خم تجاری سازی برند یاری رسانده و اینگونه بتوان طرحی را در برابر دید مخاطب قرار داد که در نهایت موجب فروش بیشتر و پیشی گرفتن نام تجاری از رقبای خود گردد .

نقش طراحی لوگو تجاری در تجاری سازی یک برند

امروزه شاهد انواع و اقسام بیشمار نشان های تجاری در فرم های مختلف و در خیلی اوقات اشکال مشابه و تکراری هستیم . در این مورد باید بگوییم که متاسفانه عمده این طراحی ها در پروسه برندینگ و برندسازی هیچگونه عملکرد مثبتی ندارند ، که اگر غیر از این بود تعداد برندهای مطرح و تثبیت شده در ذهن تک تک ما ، بسیار بیش از آنچه اکون هست می بود !

برگ برنده در دستان برندهایی است که تلاش می کنند جهت نیل به فرمی تازه و منحصر به فرد ( غیر تکراری ) .

طراحی لوگو تجاری

در گستره بازارامروز جهان که شاهد برندهای مختلف در حال رقابت تنگاتنگ و فشرده با یکدیگر هستیم ، نقش طراحی لوگو بیش از پیش خودنمایی می کند .

یکی از بایسته های موضوع مورد بحث این مقاله آموزشی یعنی طراحی لوگو برای کاربردهای تجاری ، این است که طراحی لوگو میبایست با استراتژی برند هماهنگ و همسو باشد . همین موضوع به ظاهر کم اهمیت ( به دلیل بی اطلاعی عموم افراد از مفهوم آن ) ولی در نظر اهل فن بسیار پیچیده و بنیادین ، به خودی خود  نیازمند تخصص شایان و تجربه طولانی در امر برندسازی می باشد .

درست همینجاست که نقش آژانس های برندینگ و انتخاب یک مجموعه مجرب از میان آنها بیش از پیش جلوه گر می گردد ، چرا که در همه اقسام مختلف هر گونه تبلیغ ( جز در تبلیغات صوتی مانند تیزرهای صوتی رادیویی ) ،  این طرح لوگوی برند است که نمایش داده خواهد شد و این بار سنگین بصورت کامل و تماما بر دوش لوگو سوار خواهد بود تا پیام برند را با قدرت و البته صداقت ، در یک نگاه به مخاطب آن برند رسانده و مدیران آن نام تجاری ، با خاطری آسوده از سوی لوگو که وظیفه خود را بخوبی ایفا می نماید ، به امور دیگر از قبیل تجهیز خطوط تولید ، شبکه توزیع فروش و خدمات و … بپردازند .

طراحی لوگو

لوگوی تجاری باید حرف برند !

لوگو یک طرح گرافیکی است که از طریق فرمهای خاص تصویری ، مفاهیم مورد نظر برند را  منعکس می کند ( البته در اینجا بحث از یک برند استاندارد و نرمال می باشد زیرا متاسفانه بیشمارند برندهایی که  سالیان سال است که در حال فعالیت هستند اما هنوز هم به این موضوع فکر نکرده اند که لوگوی برند دقیقا چه چیزی را بیان می کند !!!) ، به همین اعتبار طراحی لوگو باید گویا و بیانگر مفاهیم مذکور باشد .

مطلب پیشنهادی : وجه هنری طراحی نشان تجاری ( لوگو )

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار