طراحی لوگو , طراحی برند , طراحی آرم شرکت

طراحی لوگو ، طراحی برند تجاری ، طراحی آرم شرکت

دلایل فراگیر شدن طراحی لوگو در عصر حاضر

Facebook
Twitter
LinkedIn

دلایل فراگیر شدن طراحی لوگو

در یک تعریف کلی میتوان گفت لوگو تصویری است که جای کلمات و پیرو آن مفاهیم مورد نظر دیگری را در ذهن افراد می گیرد .

امروزه به دو دلیل ، بیش از هر زمان دیگر به بحث طراحی لوگو پرداخته شده و اهمیت داده میشود :

  1. محدودیت حروف الفبا و تکراری شدن کلمات
  2. گسترش و تعدد برندهای مختلف

طراحی لوگو و بطور کلی هرگونه علامت ، مانند سمبلهای بصری موجود در خیابان ، مترو ، جاده ، هتل و سایر اماکن پر تردد ، نمونه هایی پرکابرد ، ساده و اولیه ای از این تعریف هستند . این علائم تصویری جایگزین کلمات و گاها جملات حتی طولانی ( مانند بوق زدن ممنوع ، عبور با احتیاط آزاد ، سرویس بهداشتی بانوان ، خطر وجود تشعشات رادیو اکتیو و … ) تقریبا همه جا به چشم میخورند : در انواع بسته بندی برای اقسام محصولات ، در معابر ، در انواع برنامه های کامپیوتری که نمونه بسیار بارزی از این مثال هستند و …

از دلایل فراگیر شدن طراحی لوگو و برند در عصر حاضر این است که کیفیت لوگو یک برند یا کمپانی ، معمولا هم معنی است با مرغوبیت آن برند یا شرکت .

عمده ترین کاربرد یک لوگو آنست که از طریق منحصر بفرد بودن ، برای مخاطب قابل شناسائی باشند

بنابراین اصل ، در طراحی لوگو ، متفاوت بودن با سایر لوگوها ی همرده ، یک اصل بنیادین و بسیار بسیار مهم می باشد . همچنین باید عنوان نمود که یک لوگو باید زیبا ،  قابل فهم ، تاثیر گذار و در ذهن مخاطب ماندگار باشد .

طراحی لوگو

از دلایل فراگیر شدن طراحی لوگو در عصر حاضر  این است که طراحی لوگو یک ابزار ارزشمند است که موجب شناخت سریع و آسان یک نام تجاری گشته و بعبارتی ، نمادی اختصاصی است که هویت یک برند یا کمپانی را منعکس مینماید . زمانی که یک طرح لوگو درون سربرگ اداری یک شرکت قرار می گیرد ، بعنوان قسمتی مهم و نماینده ای از هویت آن کمپانی محسوب می شود .

همچنین از جمله دلایل فراگیر شدن طراحی لوگو ااین موضوع است که امروزه نقش طراحی لوگو در برقراری ارتباط و انتقال  اهداف ، ارزشها و تفکرات یک نام تجاری ، نقشی کلیدی و شدیدا مهم است .

طراحی نماد و لوگو در گذر زمان

طراحی نماد و لوگو در گذر زمان

مقاله : طراحی لوگو به مفهوم نوین

در اینجا بد نیست به تاریخچه طراحی انواع نمادها نگاهی بسیار گذرا داشته باشیم : تا آنجا که ما می دانیم در حدود چهل هزار سال پیش ، انسانهای اولیه که از راه شکار حیوانات وحشی امرار معاش می کردند ، جهت ابراز افکار خود به رسم سمبل های بسیار ساده تصویری روی سنگ ها و داخل غارها پرداخته و از این طریق بود که تلاش کردند این افکار را از طریق سمبل و علامت  عنوان دارند . از این راه ، فکر بشر که تا آن زمان تنها از طریق اصوات و حرکات بدن بیان می شد ، این توانائی را یافت که ثبت شده و ماندگار گردد ! اعتقاد باستان شناسان بر این موضوع است که بشر اولیه  با خراشیدن دیواره غارها در کشورهای اسپانیای و فرانسه امروزی می کوشیده تا از این راه به سایر افراد اعلان خطر نموده یا راجع به دیگر موضوعات آگاهی بدهد .

در طول تاریخ بشری ، ازعلائم مختلف ، بعنوان وسیله برقراری ارتباط استفاده شده است .

باستان شناسان ابزارهایی را از کشور یونان کنونی کشف نموده اند  که علائم و نمادهای منقوش بر آنها میتواند ری اکشن های حسی بخصوص را در ما برانگیزد . در قرون وسطا ، تجار و صاحبان پیشه جهت مشخص نمودن کالاها یا محصولات خود ، از سمبل ها و نمادهای منحصر بفردی استفاده می نمودند که معرف آنها بود . در ابتدای قرن بیستم نیز کابوی های آمریکائی برای اعلام نمودن مالکیت خود بر دامهایشان ،  از نمادهای خاص خود استفاده می نمودند که در واقع ریشه زبان بصری مورد استفاد ه آنها ، به علائم مورد استفاده مصریان باستان برمی گشت .

اهمیت طراحی لوگو در عصر حاضر,طراحی لوگو

اهمیت طراحی لوگو در عصر حاضر

طی سالیان اخیر ، از طریق برخی از اساتید دانشکده های ایرانی تلاش شد در عوض واژه طراحی آرم و لوگو که یک کلمه خارجی محسوب میشود ، از اصطلاح نشانه استفاده گردد . اما همانگونه که در آموزش های قبلی به این موضوع پرداخته ایم ،  اصطلاح نشانه ، دامنه ای بسیار گسترده تر از موضوع طراحی لوگو را در بر می گیرد . بعنوان مثال لوگوی شرکت های مختلف نوعی از نشانه ها تلقی میشوند اما علائم راهنمایی و رانندگی لوگو به مفهوم نشان تجاری محسوب نمی گردند .

طراحی لوگو برای برند و شرکتهای تجاری ، از مهمترین دسته های طراحی نشانه محسوب گشته  و معرف هویت یک مجموعه یا محصول تلقی می گردد. از جمله دلایل فراگیر شدن طراحی لوگو این است که لوگو از سرمایه های معنوی و ناملموس یک برند محسوب می گردد که حتی با توسعه و گسترش یک برند ، همچنان نام و لوگوی آن بدون تغییر باقی میماند .

طراحی لوگوی استاندارد و حرفه ای

طراحی لوگوی استاندارد و حرفه ای

در نگاهی سریع ، اولین چیزی که در هر بخشی از هویت بصری یک برند ، مانند اوراق اداری آن به نگاه مخاطب آن می رسد ، طراحی لوگو ی آن برند است .  یک طراحی لوگو حرفه ای ، میبایست در نگاه اول ، پیام پیام برند را بیان نموده و توجه مخاطب را نسبت به برند برانگیزد . گرچه این طرح لوگو ممکن هست کلیه فعالیت های یک شرکت را در تصویر خود  بیان نکرده باشد !

این موضوع در قرن حاضر تا به حدی پیش رفته است که چنانچه طرح لوگوی یک کمپانی یا برند دستخوش تغییرات بنیادین گردد ، مخاطبان آن شرکت یا نام تجاری  اینگونه تصورمی کنند که مالکیت آن نام تجاری یا شرکت تغییر کرده است !

یک لوگوی استاندارد ، نرمال و حرفه ای به طرحی اطلاق می گردد که در کنار پرداختن به ابعاد و جنبه های زیبایی شناسانه و انتقال مفهاهیم و موضوعات مورد نظر برند ،از لحاظ فنی نیز به درستی و در چارچوب های استاندارد گرافیک اجرا شده باشد از جمله این مورد که لوگو در هنگام کوچک شدن از لحاظ زیبایی و مشخص بودن دچار نقصان نگردد . تکنیک اجرا بعضی اوقات مهمترین فاکتور در ساده سازی جزئیات یک تصویر پیچیده و چالش برانگیز و بدل نمودن آن آن به یک لوگوی زیبا  و قابل فهم است و به همین علت نیز باید دارای قدرت مانور اجرایی بالایی باشد .

در واقع می توان گفت : طراحی لوگو امروزه در واقع همانند امضاء شخصی برای هر برند است . این امضاء گاها میلیاردها دلار ارزش و اعتبارخواهد داشت !

نویسنده : تیم تحریریه لوگونگار