طراحی لوگو , طراحی برند , طراحی آرم شرکت

طراحی لوگو ، طراحی برند تجاری ، طراحی آرم شرکت

آداب سفارش طراحی لوگو

Facebook
Twitter
LinkedIn
نحوه سفارش لوگو

نحوه صحیح سفارش طراحی لوگو

در این مقاله سعی کردیم نکاتی را به سفارش دهندگان طراحی لوگو ارائه نماییم که در کنار نیل به اهداف سازمان و خواسته های مدیران مجموعه کارفرما ، از حداکثر پتانسیل های مجموعه طراح نیز بهره برده شود .

گام اول : انتخاب یک مجموعه طراح قدرتمند برای سفارش طراحی لوگو

فارغ از تمام تبلیغات و زرق و برق های هر مجموعه ، بهترین روش ارزیابی هر طراح ، ملاحظه نمونه کارهای انجام شده آن شرکت میباشد . همچنین حتما و حتما شخصیت حقوقی ، مجوزهای لازمه و … آن شرکت را بررسی کنید . این نکته خیلی مهمی است چرا که اگر برای لوگو شما مشکل ثبتی یا مالکیتی پیش آمد یک دسست آوزیز قانونی معتبر در دسترس شما قرار خواهد گرفت و چنانچه شرکت واقعا (( شرکت ثبت شده )) باشد میتوانید از زمانی که لوگو را تحویل میگیرید ، با خاطری آسوده از طرح لوگو ی خود استفاده و تبلیغات خود را شروع کنید .

پس اولین و مهمترین گام بررسی و انتخاب بهترین مجموعه است که نمونه طراحی لوگو حرفه ای قبلا اجرا نموده و در رزومه خود داشته باشد .

گام بعدی : اعتماد به آن مجموعه ( شرکت منتخب طراحی لوگو ) !

شما قطعا مواردی در ذهن خود خواهید داشت . سلایق و خواسته های اطرافیان نیز گاهی میتواند روی روند طراحی لوگو شما تاثیر گذار باشد .

حالا شما با یک مجموعه قدرتمند و قابل اعتماد قرارداد بسته اید که قبل از شما برندهای خوبی را با طرح لوگوی خود یاری رسانده است . یک مجموعه معتبر که پروژه طراحی لوگو شما را بخشی از رزومه خود میداند پس تمام تلاش خود را بکار بست تا طرحی ارائه کند که در میان رقبای طرراح خود نیز حفظ آبرو نماید .

به این مجموعه قدرتمند، حرفه ای و دلسوز اعتماد کنید .

شما حق دارید نظرات خود را مطرح نمایید ولی اگر واقعا با یک طراح معتبر کار می کنید حتما و حتما از نظرات دلسوزانه وی استفاده کنید .

در غیر اینصورت شما تنها یک گرافیست ساده استخدام کرده اید تا نطرات شما را مو به مو اجرا کند و هیچگونه خدماتی بابت پولی که پرداخت کرده اید دریافت نخواهید نمود .

سفارش طراحی لوگو
طراحی لوگو

راهنمای مدیران شرکت در سفارش طراحی لوگو

امروزه تاثیر طراحی لوگو بر روند رشد و ماندگاری هر برند یا کسب و کاری تقریبا بر هیچکس پوشیده نیست . در این مطلب آموزشی بر آن شدیم تا یک راهنمای خلاصه و مفید برای مدیران و صاحبان کسب و کارها که قصد  سفارش لوگو دارند تهیه نماییم .

چرا باید یک لوگو ی خوب داشته باشم ؟

یک لوگوی منحصر بفرد ، از طریق چشمان مخاطب وارد ذهن او شده و در قلب وی نفوذ می کند . اکنون شما در جایی قرار دارید که در لحظه تصمیم شما را جایگین رقبایتان خواهد نمود !

شما حرفی نمیزنید ، شعاری نمی دهید ، حجم انبوهی از تصاویر مجموعه و تجهیزات خود را در معرض دید مخاطب قرار نمی دهید ، فقط یک لوگو در برابر چشمانش به نمایش گذاشته و طراحی لوگو شرکت کار خودش را خواهد کرد : لوگو شما را به گونه ای موثر معرفی و حافظه اشخاص ماندگار می نماید . البته اگر این لوگو استاندارد و حساب شده طراحی شده باشد .

به کجا سفارش طراحی لوگو بدهم ؟

متاسفانه رشد تکنولوژی در این زمینه جز در مواردی  فقط به رشد قارچ گونه وب سایتهایی که کوچکترین اطلاعی از روند ایده پردازی و طراحی لوگو (( لوگو ، به معنای واقعی نه صرفا نقش و نگارهای توخالی ، پوچ و حتی ضعیف در اجرا )) ندارند انجامیده است . بی اطلاعی طبیعی مدیران از مباحث تخصصی طراحی لوگو و گاها عدم بررسی های جامع نیز به رشد این وب سایتهای تک نفره دامن زده است . پیشنهاد میشود حین تماس برای ارزیابی یک مجموعه طراح لوگو موارد ذیل مد نظر قرار داده شود :

  • اولین و مهمترین موضوع : رزومه و نمونه کارها ( ورای هر نوع تبلیغ ، تنها و تنها نمونه کارهای یک مجموعه گویای توانایی های آن مجموعه است )
  • مقایسه کنید ( نمونه کارهای بهترین مجموعه ها را مقایسه و بهترین آنها را انتخاب کنید )
  • شخصیت حقوقی و مجوزهای فعالیت مجموعه طراح لوگو ( جهت اطمینان از قابل ثبت بودن و عدم کپی بودن لوگو )
  • حداقل یکبار با کارشناس مجموعه منتخب خود بصورت تلفنی صحبت کنید ( خیلی راحت میتوانید ظرفیت ها و دانش وی را بسنجید )

در هنگام سفارش طراحی لوگو چگونه رفتار کنم ؟

یادتان باشد شما با جستجو و دید باز به یک طراح حرفه ای متصل شده اید ، به نظرات آن مجموعه در خصوص ایده و طرح و رنگ و … اعتماد کنید . یک طراح متعهد و حرفه ای قبل از اینکه به فکر تحویل دادن کار شما و دریافت هزینه خود باشد ، اندیشه جمع کردن یک رزومه خوب برای خود را خواهد داشت و قطعا اگر نه بیش از شما ، کمتر نیز دلسوز کار نخواهد بود . ضمنا همیشه بخاطر داشته باشید به قول استاد وین دایر : (( کارهای بزرگ هراسی از مان ندارند )) ، هرچند گاها در صورت وجود دانش کافی در زمانی کوتاه نیز میتوان به نتیجه مطلوب رسید اما هرگز نتیجه مطلوب را فدای زمان کوتاه نکنید .

همچنین هر طراح ، وظیفه ذاتی خود می داند طبق سلیقه و خواست های شما گام بردارد ، پس ارائه اطلاعات دقیق تر و شفاف تر مساویست با دریافت نتایج مطلوب تر . بعضی موارد را میبایست از حوزه حدس خارج کنید ، به طراح لوگوی خود بگویید چه در سر دارید ، طراح شما مسائل فنی را لحاظ خواهد نمود . طی انجام ویرایشات احتمالی نیز تا حد ممکن یک خط فکری مشخص را دنبال کنید تا سریعتر و مستقیم تر به مطلوب خود دست پیدا کنید .

سوالاتی که باید از سفارش دهنده طراحی لوگو پرسید

اطلاعات دقیق درباره‌ی برند مشتری ، راهی است به سوی اچرای یک پروژه کامیاب که میتوانیم با به کارگیری آن دورنمایی شفاف از ساختار نمونه طراحی لوگو یی که می‌بایست اتمام گیرد داشته باشیم.

با کناره هم پیمان دادن این پاسخ‌ها میتوان از خطاهایی مثل طولانی شدن روند کار، از دست دادن سفارش لوگو ، دو یا چندباره کاری و بروز خطا به علت کمبود اطلاعات بازدارندگی کرد.

شاید مطالعه مطلب زیر نیز برای شما مفید باشد : چک لیست طراحی لوگو

مثال در طراحی لوگو

به عنوان مثال: سررسید تحویل پیشه طراحی لوگو، خواسته‌های سفارش‌دهنده، موارد استفاده از پرتو خلق شده و ….
طراحان گرافیک در این دسته با پرسش‌هایی که بخشی از آن به تجربه، مهارت، اشتباهات سفارش‎های قبل و … مربوط است، اقدام به طرح پرسش هایی به چهره شفاهی یا حتی مکتوب از سفارش دهنده می‌کنند.

اهمیت نوع، شیوه بیان، توالی سوال‎ها، یا حتی واقعیت آنها ارتباط به مهارت طراح و شناخت او از جامعه کاری، فرهنگ جامعه‌ی سفارش دهنده، به کارگیری لغات تخصصی آن حوزه‌ی کاری و حتی استفاده‌ی درست از زبان بدن دارد . از این سوال‌ها می‌توانید برای سفارش طراحی لوگو، پوستر و دیگر تولیدات گرافیکی استفاده کنید. نکته مهم تهیه‌ی لیستی چاپ شده و مکتوب با ذکر نام سفارش دهنده و پاسخ‌های وی در باره سفارش است. سفارش‌های شفاهی باعث بروز مشکلاتی در حین پیشه خواهد شد. در انتها، این فهرست باید به تایید هر دوسوی قرارداد برسد.

پرسش‌های پیوسته با کمپانی یا پهنه تکاپو سفارش دهنده :

خدمات یا کالای ارائه شده بدست شرکت‌تان را چگونه توصیف می‏کنید؟
اهداف بلند مدت کمپانی شما چه چیزهایی هستند ؟
چرا به لوگوی جدیدی نیاز دارید؟ اگر لوگوی دیگری دارید، دلیل سفارش دوباره شما چیست؟
رقبای اصلی شما چه گردآور هایی هستند؟
عوامل تمایز شما از رقبایتان چیست؟
محدوده سنی گروه هدف لوگو و مصرف کنندگان شما چیست؟

شاید این مقاله نیز برای شما مفید باشد : مراحل طراحی لوگو در لوگونگار

پرسش‌های مربوط به پروژه طراحی لوگو :

آیا کمپانی شما یک تگ لاین یا شعار دارد؟
اگر جواب شما مثبت است ، آیا علاقه دارید که از شعارتان در کناره لوگو کاربرد کنید؟
آیا تصویر ذهنی خاصی از لوگو ی خویش دارید؟
آیا به رنگ خاصی در لوگو علاقه دارید؟ آیا برند شما رنگ خاصی دارد؟
از چه رنگهایی در طرح لوگو نمی‌توانیم استفاده کنیم؟
اگر بخواهید لوگوی شرکت‌تان را توصیف کنید از چه صفتی بهره‌گیری می‌کنید؟
می‌خواهید چه پیام یا حسی به وسیله لوگو ی شما به بیننده القاء شود؟
ترجیح می‌دهید که لوگوی شما تایپ فیس باشد یا دست نویس؟
از چه تایپوگرافی‌ ای خوشتان می‎آید؟
مثال: اسکریپت، ضخیم، نازک، دست‌نوشت یا طراحی حروف
از لوگو ی شما قرار است کجا استفاده شود؟
مثال: چاپ، وب و …
استعمال اصلی لوگوی شما در کجاست؟
به عنوان نمونه اگر استعمال اصلی لوگو در فضای وب است، لوگوی افقی مناسب‌تر است.
سررسید تحویل پروژه طراحی لوگو چه زمانی است ؟
بودجه اختصاص داده شده جهت طراحی لوگو چه مقدار است ؟
آیا دربایستن به طراحی‌های دیگری در قالب یک مجموعه همراه با لوگوی جدیدتان دارید؟ مثال: کارت ویزیت، پاکت نامه، سربرگ و …
از میان طرح های معروف و شناخته شده لوگو ، چه نوع لوگوهایی برای شما جذابیت بیشتری دارد؟

نگارنده : جواد محمودابادی

منبع : لوگونگار