طراحی لوگو , طراحی برند , طراحی آرم شرکت

طراحی لوگو ، طراحی برند تجاری ، طراحی آرم شرکت

بررسی لوگوی bing

Facebook
Twitter
LinkedIn
لوگوی Bing

طراحی لوگوی bing

پل رند هنرمند آمریکایی و یک متخصص طراحی لوگو است که به خاطر طراحی لوگوهایش سرشناس است.

به راستی وقتی استیو جابز پل رند را برای طراحی لوگوی شرکت نکس استخدام کرد به او ۱۰۰ هزار دلار پرداخت کرود. وقتی وی می‌خواست آن را طراحی کند گفت که (در چهره پذیرفته نشدن طورح) فقط یک بار سایر طراحی لوگو را تکرار می‌کند. استیو جابز از او خواست چند مدل مختلف از لوگو طراحی کند ولیپائول آن را نپذیرفت و گفت: من مشکل تو را حل می‌کنم وهزینه‌اش را بپرداز. اگر نه می‌توانی از افراد دیگری بخواهی آن را طراحی کنند. پل راند با بروشوری ۱۰۰ صفحه‌ای که شامل جزئیاتی از برند نکست بود نزد استیو جابز بازگشت. در آینده پل راند گفت که استانداردهای بنیادی که او در طراحی این لوگو برپایی کرد دانشمند طراحی لوگو را تغییر داد.

و
اصول بنیادین یک لوگو دربرگیرنده شناخت و سادگی در معنی آن است. تاثیرگذاری (لوگو) به تمایز، قابلیت رویت، قابلیت انطباق، قابلیت به‌خاطر سپردن، جهانشمول و بدون زمان بودن وابستگی دارد.
از این رو ۷ قدمی که پل راند هنگام طراحی یک لوگو در نظر می‌گرفت دربرگیرنده موارد ذیل می‌شود:
۱- آیا این لوگو قابلیت تمایز (با لوگوهای دیگر) را دارد؟
۲- آیا خوب دیده می‌شود؟
۳- آیا قابلیت انطباق (با جستار کاری شرکت) را دارد؟
۴- آیا به خاطر سپرده می‌شود؟
۵- آیا جهانشمول است؟
۶- آیا به موعد وابسته نیست؟
و تنها زمانی که تمامی پرسش‌های بالا مثبت بود باید پسینیان سوال را بپرسید:
۷- آیا ساده است؟
برای لوگویی که طراحی کرده‌اید برای همگی مراحل به جز مورد هفتم به طرح از ۱ الی ۱۰ امتیاز بدهید و برای مورد واپسین،انجام از یک الی ۱۵ امتیاز در نظر بگیرید. این مدل باعث می‌شود که وزن لوگو را بسنجید. امتیاز ۷۵ عالی است و هر چیزی کمتر از ۶۰ را ساحل بگذارید.
یک آزمایش
بهترین گذرگاه برای تست این مدل این است که آن را در مورد احد از لوگوهای مشهور باره کاربرد پیمان دهیم. در اینجا لوگوی باستانی Bing جست‌وجوگر اینترنتی مایکروسافت را مورد بررسوی قرار می‌دهیم.
لوگوی Bing از سنه ۲۰۱۳ به دلایل مشخصی به لوگوی جدیدتری ارتقا پیدا کرد. فرمان بدهید هفت قدم مورد نظر Paul Rand را در مورد این لوگو اتمام دهیم.
۱- آیا این لوگو (از لوگوهای دیگر) جدا است؟
تمایز به معنای ویژه بودن و ایجاد تفاوت با هر چیز دیگری است. این شاخص بالای سایر موارد می‌ایستد و اینکه لوگو با لوگوهای سایر اشتباه گرفته نشود. در اینجا لوگوی Bing جوانانه و حائز رنگ آبی است (۸۰ درصد لوگوها به رنگ آبی هستند). تایپوگرافی لوگو نوعی روشنی و بی‌غل و غشی و گستره را القا می‌کند که برای یک جست‌وجوگر اینترنتی متناسب است اما از عقیده شکوه و در عین حال Flat بودن به لوگوی رقیب خود، گوگل نمی‌رسد.
از آنجا که لوگوها نشانه ها هنری نیستند برای ایجاد معنی نیازمند تنگنا زیادی روی حروف است. اما از عقیده نوع مقاله هر حرف خصوصیات خویش را دارد. مشخص است که در این لوگو حروفی که پهنای زیادی دارند فضای سفید زیادی را اشغال می‌کنند ولی در جایی مثل حرف «i» نوعی شکستگی به چشم می‌خورد. در ضمن حرف «g» هم ناگهان شکسته است و حس سردی و عدم کامل بودن را القا می‌کند.
اگر گوشه حرف «g» (گوشه سمت راست بالای حرف) کمی نازک‌تر بود مانند مرد بی‌مویی می‌شد که گویی اندک موهایش سیخ شده باشد که حس کهولت را به نظاره گر منتقل می‌کرد.
امتیاز: ۳ از ۱۰

۲- آیا قابل رویت است؟
قابل دیدن بودن یعنی شناختن آن به سادگی. لوگوی bing به دلیل اخذ فضای قابل پروا از این رو قابلیت دیدن فوقانی دارد. بسیاری از طراحان لوگو برای متوجه شدن قابلیت دیده شدن آن را به رنگ سیاه و سفید نگاه می‌کنند. اگر ما این لوگو را ابلک بنگریم نقطه بالای حرف « i » بسیار کمرنگ می‌شود. همواره به خاطر داشته باشید لوگو هم به صورت سیاه و سفوید و هم رنگی خوب به عقیده بیاید.
امتیاز: ۶ از ۱۰
۳- آیا قابلیت انطباق دارد؟
قابلیت انطباق به این معنی است که لوگو در کاربردهای مختلف مثلا روی تی‌شرت یا لیوان، آنلاین یا حتی روی بدنه یک خودرو یا یک اعلان در خیابان قابلیت درج آسان داشته باشد.
در لوگوی مورد نظر ما فضای سفید قابل توجهی برای شناخت آن در نزدیکی هر چیزی وجود دارد. اما اگر آن را بخواهیم در فضای مربع قرار دهیم یا در یک چارچوپ عمومی بخواهیم مورد کاربرد قرار دهیم به مشکل برمی‌خوریم. در واقع لوگو به شکل بسیار بدی صرفا از طریق ستانی قابلیت کبیر شدن دارد به همین دلیل مثلا آن را نمی‌توان به راحتی روی یک جعبه یا مثلا چارچوپ آیکون یک اپلیکیشن پیمان داد و همین از امتیاز این بخش کم می‌کند.
امتیاز : ۵ از ۱۰
۴- آیا به خاطر ودیعه می‌شود؟
هدف یک لوگو باید این باشد که فراموش نشود. وقتی یک مشتری به بازرگانی شما اندیشه می‌کند اولین چیزی که فورا به ذهنش می‌آید باید لوگوی شما باشد و در همان سان لوگو باید متناسب با زمینه فعالیت وشرکت هم باشد.
در مثال مورد عقیده ما لوگوی بینگ حسی از موتور جست و جو به ذهن متبادر نمی‌کند. البته ما بعدا در مورد اینکه آنها چطور این سخت را با لوگوی جدید خود حل کردند صحبت می‌کنیم اما این لوگو فاقد چنان مشخصه‌هایی است و به سختی قابلیت به خاطر ودیعه شدن دارد.
امتیاز : ۲ از ۱۰
۵- آیا جهانشمول است؟
وقتی می‌خواهیم یک لوگو را با هدفی جهانشمول طراحی کنیم دشواری ها بسیاری روبه‌روی ما پیمان دارد چراکه کسان مختلف‌اند پس چگونه یک برند جهانی بسازیم:
گوگل در این زمینه از رنگ کاربرد کرده و اپل از یک میوه و رنگ خنثی سهم گرفته است.
نکته: لوگوی اپل حتی احتیاج به حروف برای شناخته شدن ندارد و از نظر جهانشمولی بالاترین امتیاز را می‌گیرد. به عنوان یک جست‌وجوگر اینترنتی لوگوی بینگ نمایانگر قدرت و پیچیدگی است اما به عنوان یک جست‌وجوگر اینترنتی مردم باید با آن احساس راحتی بکنند که این لوگو چنین چیزی را القا نمی‌کند.
امتیاز :۴ از ۱۰
۶- آیا بی‌زمان است؟
نکته مهم در طراحی یک لوگو این است که نباید آن را بر پای بست، رنگ‌های مد یا فونت‌های مرسوم یک دوره طراحی کرد. لوگوی بینگ لغایت اندازه‌ای در این مقوله کامیاب است اما انحنای کلی آن به مدهای معاصر همانند است.
امتیاز: ۶ از ۱۰
۷ – و بالاخره اینکه آیا ساده است؟
پل راند می‌گوید که یک لوگو باید در پایان مینی‌مالیستی خلق شود. ولی چگونه می‌توان سادگی یک لوگو را تست کرد؟ دو راه عملی برای این سوژه هستی دارد:
۱- لوگو را کوچک کنید. لوگو باید آنقدر نیرومند و ساده باشد که حتی در صورت کوچک شدن قابل تشخیص باشد.
۲- آن را با مداد در ۱۰ ثانیه بتوان کشید. اگر این شغل را بتوانید انجام دهید به این معنی است که لوگوی ساده‌ای دارید.
به علت اهمیت سادگی امتیاز آن الی ۱۵ (به نسبت شاخص‌های بالایی) افزایش پیدا کرده است. نمونه مشخص سادگی لوگو در لوگوی کمپانی نایک است. شرکت ۱۵ میلیارد دلاری نایک با یک تیک به معنای ظفر (متناسب با تولید محصولات ورزشی و تجهیزات مسابقات ) قابل شناسایی است. لوگوی بینگ هم در اینجا الی اندازه قابل توجهی از ویژگی‌های سادگی برخوردار است و بسیاری از این لوگو به‌عنوان قدرتمندترین لوگوی جهان اسم می‌برند. ولی بین ساده‌سازی و دلزدگی برآمده از ساده کردن کران باریکی هستی دارد
امتیاز: ۱۰ از ۱۵
جمع امتیازات لوگوی کهنه بینگ: ۳۶
این امتیاز نشانه می‌دهد چرا مایکروسافت تصمیم به تغییر آن گرفت. در سپتامبر ۲۰۱۳ مایکروسافت لوگوی جدید bing را معرفی کرد که دارای بهبودهای بسیار زیادی بود. البته این لوگوی جدید هم ضعف‌هایی دارد، مثلا اینکه در تغییر به سیاه و سفید نتیجه عالی نمی‌دهد. تست پل راند می‌تواند در باره هر لوگویی آزمون شود. حال که نوبت شما است که به لوگوی جدید بینگ یا هر لوگوی دیگری امتیاز بدهید

طراحی مجدد لوگو جدید Bing

مطمعنا برای جستجوی یک کلمه یا هر چیزی در اینترنت، نخستین گزینه‌ای که به ذهن هر کاربری می‌رسد، استفاده از موتور جستجوی گوگل است. ولی در کنار گوگل سرویس‌های دیگری نیز تکاپو می‌کنند که شناخته شده‌ترین آن‌ها یاهو و بینگ هستند. مایکروسافت کماکان به تقویت و درمان سرویس جستجوی خود امیدوار بوده و در این امتداد نیز سعی می‌کند. ردموندی‌ها در پسینیان اقدام خود، آیکن این سرویس را تغییر داده‌اند.

مایکروسافت با تغییر طراحی لوگو سرویس جستجوی بینگ به این موضوع اشاره کرده که کماکان در فکر بهبود سرویس جستجوی خویش و ارائه‌ی خدمات بهتر به کاربران است. لوگوی جدید سرویس جستجوی بینگ رنگ سبز به خویش گرفته و طراحی آن با حذف جزئیات، اریکه شده است.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط سخن‌گوی مایکروسافت، دلیل اصلی تغییر رنگ در لوگوی جدید، دیده شدن بهتر رنگ سبز در مقایسه با رنگ زرد است و از این‌رو این شرکت انتظار دارد لغایت لوگوی جدیدش بیش از هر سررسید دیگری دیده شود. این برای دومین بار در تاریخ راه اندازی و راه‌اندازی سرویس جستجوی بینگ است که ردموندی‌ها اقدام به تغییر لوگو می‌کنند. این کمپانی پیش از این در سنه ۲۰۰۹و پس از آن در سنه ۲۰۱۳ میلادی لوگوی سرویس بینگ را تغییر دیتا بود. ریک ون در کوی، قائم مقام مایکروسافت در بخش تبلیغات در این خصوص چنین بازگویی دیدگاه کرده است: ما چشمداشت داریم لغایت سرویس جستجوی بینگ همچنان با روند رو به رشدی مقابل شده و در مسیر پیش‌بینی شده بدست مایکروسافت ترقی کند. ما فقط موتور جستجویی هستیم که رشدی پیوستگی دار و ثابت را تجربه می‌کنیم. سهم مایکروسافت در ۲۶ فصل پسین بصورت پیوسته داری تداوم پیدا کرده است. ما هرگز در فکر توقف نیستیم .

مقاله : طراحی لوگو اپلیکیشن یوتیوب کودکان