طراحی لوگو , طراحی برند , طراحی آرم شرکت

طراحی لوگو ، طراحی برند تجاری ، طراحی آرم شرکت

افسانه های چگونگی پدید آمدن لوگو شرکت اپل

Facebook
Twitter
LinkedIn
لوگو اپل

افسانه های چگونگی پدید آمدن آرم شرکت اپل

حتما میدانید که طراحی لوگو شرکت اپل یک سیب گاز زده است. واقعیت امر اینست که از هر ۱۰۰ ایرانی که یکی از محصولات اپل را دارند قطعا ۹۹ نفر نمی دانند که چرا لوگوی اپل یک سیب گاز زده است ! سرگذشت های زیادی درباره دلیل گاز زده بودن سیب اپل در سراسر دنیا نوشته شده که به چند تا از آنها اشاره میکنم و در واپسین،انجام به بررسی علت راستین گاز زده بودن سیب اپل خواهیم پرداخت.

انگیزه سیب بودن لوگوی اپل اقتباس از سرگذشت نیوتن است.

قصه اول : والد علم کامپیوتر

آلن تورینگ به عنوان والد علم محاسبهٔ نوین و دانش کامپیوتر شناخته شده‌است و مهم‌ترین جایزهٔ علمی کامپیوتر به افتخار وی جایزهٔ تورینگ اسم گرفته‌است. در سال ۱۹۵۲ به صورت اتفاقی همجنس‌گرایی وی کشف گردید. در آن سال‌ها همجنس‌گرایی در بریتانیا جرم و بیماری روانی شناخته می‌شد. در دادگاه طبق قانون مخیر شد بین حبس و اختگی کیمیایی یکتا را گزینش کند؛ که آلن تورینگ دومی را گزینش کرد. به دنبال این پیشامد تمام تضمین‌های حفاظتی که وی داشت لغو گردید و از ادامه پیشه وی بر روی پروژه‌های رمزنگاری بازدارندگی به عمل آمد. تزریق مواد کیمیایی برای یک سال ادامه یافت و عوارض جنبی بسیاری از دسته رویش پستان‌ها برجای گذاشت.

در ۸ ژوئن ۱۹۵۴ کارگرخانه جسد او را پیدا کرد؛ روز قبل او در نشان زهر سیانید جان ودیعه بود، ظاهرا بخاطر سیب نیم خوردهٔ سیانیدی که در ساحل تختش بود. بسیاری بر این باورند که اجل او عمدی بوده، ولی والده او اعتقاد داشت که اجل او حادثه‌ای بوده که بدلیل بی دقتیش در حفاظت از مواد شیمیایی رخ داده ست. کالبدشکافی انگیزه مرگ را مسمومیت با سیانور یافت و پلیس اجل را خودکشی اعلام کرد.

حالا عده زیادی بر این باورند که کمپانی Apple به رسم خاطره این جهان کبیر که جامعه بشری رو متحول کرده لوگوی سیب گاز زده رو برگزیدن کرده است.

قسصه دوم : سرگذشت آدم و حوا

داستان آدم و حوا را هم که کل انسان های کره زمین می دانند . ولی داستان آدم و حوا و میوه ممنوعه هم هیچ ربطی به انگیزه شکل اخذ لوگوی شرکت Apple به صورت یک سیب گاز زده نیست !

راز واقعی سیب گاز زده شرکت اپل ( Apple ) از زبان  Janoff طراح لوگوی اپل

راب جَنُف آفریننده این سیب سحرآمیز- سیب شرکت اپل – دلیل دیگری را در تارنما رسمی خودش  بیان کرده که کاملا منطقی میباشد. او میگوید که انگیزه گاز زده بودن سیب کمپانی اپل اینست که اگر به طرح کلی سیب در قالب abstract دقت کنید میبینید که شدنی است با میوه های دیگر به ویژه گیلاس اشتباه گرفته شود! بنا براین اگه سیب رو گاز زده ترسیم نماییم دیگر کاملا مشخص میشود که این یک سیب است نه گیلاس ! مسئله مهم دیگر اینست که با دیدن یه سیب آبدار و قرمز اولین چیزی که در ذهن شما می آید چیست ؟ اینکه یک گاز محکم از این میوه لذیذ بگیرید.

مراحل طراحی نخستین لوگو ی اپل

نکته زیاد جالب اینجاست که برخلاف تصور خیلی ها خلق لوگوی اپل از نخستین روز تا روز رو نمایی از نسخه پایانی این لوگو فقط ۲ هفته درازا کشید . البته لوگوی اپل برای ملت معانی مختلفی دارد،زیرا کل سیب ر دیده و خورده اند و خیلی ها هم این میوه رو همنشین دارند. به هر حال حقیقت گاز زده بودن سیب لوگوی اپل کاملا یک کَرویز گرافیکی است.
لوگوی اپل از سالی که طراحی شده (( جز در مورد رنگ )) اصلا تغییر ننموده است .