طراحی لوگو , طراحی برند , طراحی آرم شرکت

طراحی لوگو ، طراحی برند تجاری ، طراحی آرم شرکت

رعایت قوانین پایه ای طراحی لوگو

Facebook
Twitter
LinkedIn
آموزش قوانین پایه طراحی لوگو

قوانین طراحی لوگو – قواعد اصولی لوگو

امور مقدماتی جزئی از ضروریات هستند

اولین و مهمترین قدم در طراحی لوگو ی تاثیرگذار، طرح های اولیه هستند که به چهره دستی روی کاغذ کشیده می شوند.این طرح ها یا همان نقاشی های ساده هستند که روی کاغذ با خودکار یا مدادب کشیده میشوند یا در برنامه های طراحی وکتور مثل ایلوستریتور رسم می شوند.
کار خویش را با کشیدن 20 لغایت 30 طرح اولیه یا ایده پیش درآمد کنید و سپس از بین آنها و یا با ترکیب چند ایده به ایده اصلی برسید. چنانچه هیچ یک از این طرح ها به شما کمک نکرد طرح های دیگری رسم کنید.
یک طراح حرفه ای در مقایسه با دیگر بخش های طراحی، زمان اکثریت صرف این مرحله میکند.

تعادل

طراحی لوگو ی استاندارد از اصول مهم طراحی لوگو است ، چون ذهن ما به طور طبیعی در صورتی طرحی را جذاب میداند که آن طرح متقارن و حائز ترازمندی باشد.
با حفظ تعادل میانی طرح های گرافیکی، رنگ ها و سایز عناصر در هر طرف طرح، یک لوگوی ترازمند طراحی کنید. هر چند گهگاه می نا قانون تعادل را شکست، ولی به یاد داشته باشید که لوگوی شما را انبوهی از ملت دیده خواهد شد نه فقط توسط کسانی که این لوگو برای آنها خوشایند است و آن را به عنوان یک نشانه هنری بی نظیر تلقی می کنند.

اندازه

یک لوگو باید در هر اندازه ای قشنگ و خوانا باشد. یک لوگو در صورتی تاثیرگذار خواهد بود که هنگامی که که سایز آن بیش از اندازه کوچک شود، مثلا برای کاربرد روی پاکت نامه یا سربرگ، مفتوح هم کیفیت، خوانا بودن و زیبایی خود را حفظ کند. همچنین هنگامی که در قالب های بزرگتر مشابه پوستر و بیل بورد، و قالب های الکترونیکی همانند تلویزیون و وب مورد استفاده قرار می گیرد نیز از همان شکل و شمایل و کیفیت اولیه برخوردار باشد. نظر به اینکه احضار لوگو در پیمانه های حقیر معمولا مشکل تر است، پس کوشش کنید نخست لوگو را روی سربرگ و یا پاکت نامه چاپ کنید تا ببینید هنوز قابل خواندان هست یا نه.

استفاده بجا از رنگ

اصولی که باید در آموزش طراحی لوگو آنها را به یاد ببسپارید عبارتند از :

-از رنگ هایی بهره‌گیری کنید که در چرخه رنگ به هم نزدیکند. مثلا برای یک پالت گرم از رنگ های قرمز، نارنجی و درجات مختلف رنگ زرد بهره‌گیری کنید.
– از رنگ های خیلی روشن به دلیل اینکه به سختی دیده میشوند بهره‌گیری نکنید.

– لوگو باید در رنگ های سیاه، سفید و خاکستری و در ضمن در دو رنگ نیز قشنگ به نظر برسد.
– گاهی شکستن قوانین با یه دلیل قانع کننده مانعی ندارد.
همچنین بدانی که رنگ ها چگونه باعث برانگیخته شدن احساسات و حالات مختلف می شوند. مثلا، رنگ قرمز می تواند حس عصبانیت، عشق، هیجان و استحکام و توانایی را به شما القا کند. شما می توانید انواع رنگ ها را با هم ترکیب کنید و رنگی را به دست آورید که حس اصلی که برند باید به نظاره گر منتقل کند را در طرح برپایی کنید.

سبک طراحی باید پسندیده شرکت باشد.

شما می توانید از سخیف های طراحی مختلف برای طراحی لوگو استفاده کنید و برای پیدا کردن سخیف مناسب باید در باره مشتری و برند اطلاعات داشته باشید.ب
در حال آماده تمایل طراحان لوگو به سمت سخیف Web 2.0 یعنی لوگوهایی با نمای سه بعدی است که دارای گرافیک های برجسته، گرادیانت و سایه هستند.
این سخیف برای یک تارنما Web 2.0 و یا یک شرکت تکنولوژیکی مناسب است، اما ممکن است برای دیگر برندها لغایت این اندازه تاثرگذار نباشد.
قبل از آغاز کار، در باره مشتری خویش و مخاطبان او پژوهش کنید. این به شما کمک می کند از همان آغاز بهترین سخیف طراحی را تشخیص دهید و از دوباره کاری های متعدد بازدارندگی کنید.

تایپوگرافی یک عامل مهم

اگر طرح لوگوی شما دربرگیرنده متن باشد که این متن جزئی از لوگو یا تگ لاین باشد، به سررسید زیادی برای مرتب سازی و دسته بندی گونه ها گوناگون فونت و تست آنها در طرح، قبل از دریافت تصمیم نهایی احتیاج خواهید داشت.
سه نکته را اثناء گزینش فونت برای لوگو مد نظر داشته باشید:
– از به پیشه بردن فونت هایی که رواج زیادی دارندف بپرهیزید، چون باعث می شود طرح غیر حرفه ای به عقیده برسد. – مطمئن شوید هنگامی که سایز فونت کوچک می شود هنوز خوانا است.
– یک فونت کافی است.
سعی کنید برای طرح خود ازب یک فونت سفارشی استفاده کنید. هر چه فونت اصیل تر باشد طرح را خاص تر می کند. از مثال های موفق از لوگوهایی که در آنها از فونت سفارشی کاربرد شده است Yahoo! و Twitter و Coca Cola را می نا نام برد.

هدف به رسمیت شناختن است

نکته اصلی در طراحی یک لوگو به رسمیت شناختن و شناساندن یک برند است.هدف از طراحی یک لوگو این است که میانه کسان یک جامعه آن برند را به یاد بسپارند.
کلید طراحی یک لوگوی محبوب و رسمی که به سرعت شناخته شود، ترکیب کل عناصری است که در این مقاله از آنها صحبت شد، یعنی سایز، سبک، رنگ، تایپوگرافی و اصالت.
نادیده دریافت هر یک از این موارد در طول فرایند طراحی کیفیت طرح نهایی را دچار خراش می کند. یک تست تند مشخص می کند آیا لوگوی شما به اندازه لازم و کافی قابلیت شناخته شدن هست یا نه. برای این پیشه لوگو را جلوی یک آینه پیمان دهید و ببینید لوگو در این حالت کل قابل تشخیص هست.
به یاد داشته باشید که لوگوها در دنیای واقعی در معرض دیدن بیننده قرار دارند، مثلا روی اتوبوس و بیل بورد.
بنابراین شما باید پیش از ارائه لوگو به مشتری آن را از زوایای گوناگون در معرض دید قرار دهید الی ببینید به راحتی قابل تشخیص هست یا خیر

 متفاوت باشید و نترسید

برای برنده شدن در یک رقابت، باید به خویش به عنوان یک طراح که حائز یک سبک ویژه و منحصر به فرد است اطمینان داشته باشید. به جای کپی و دنباله روی از یک سبک یک طرح دیگر، آفرینش گر بوده و در بین جنجال از طراحان برجسته باشید. از پیشه روی برنامه و نرم افزاری که برای طراحی بهره‌گیری می کنید لذت ببرید، طرح خویش را دائمبا تغییر دهید الی زمانی که دانستن کنید به نتیجه دلخواه دریافتی اید.

 ساده طراحی کنید

هر چه لوگو ساده تر باشد راحت تر قابل تشخیص است. برای مثال، لوگوی Nike احد از ساده ترین لوگوهای دنیا است که در همان سان به راحتی قابل تشخیص و معرفی است.

از افکت ها استفاده کنید

Illustrator,, Photoshop و سایر برنامه های گرافیکی حائز ابزارهای نیرومند و فیلترهای متعددی هستند که شما می توانید از آنها در طراحی لوگوی خویش بهره‌گیری کنید، اما فراموش نکنید در این شغل اصلا افراط نکنید.

توسعه یک طرح “خط مونتاژ”

برای تولید پی متعاقب لوگوهای با کیفیت، باید فرایند طراحی یا “خط مونتاژ” خویش را درمان و گسترش دهید. این فرایند دربرگیرنده مراحل ذیل است:

-تحقیق و جستجو

– بارش مغزی و تولید ایده

– کشیدن طرح های اولیه

– شفا و ارتقای طرح های بوکتور

– ارسال طرح برای مشتری

– حذف یا اضافه کردن آنچه مشتری می خواهد

– نهایی سازی و تکمیل طرح و ارسال مجدد ذآن برای مشتری

هر چند شدنی است بخواهید دستورکار را کمی تغییر دهید، اما اید این مراحل را در طراحی هر لوگو تعقیب کنید.
این به شما کمک می کند کارتان ساده ترشده، و هدفمند و سازماندهی شده بماند، تمرکز روی تقدیر هایی که لازم است از بین نرود و بهترین کیفیت و منسجم ترین نتایج را به دسبت آورید.

از طرح های سایر برای الهام گرفتن کاربرد کنید

قانون فرجام برای طراحی یک لوگوی تاثیرگذار زیاد ساده است. از طرح های سایر طراحان کپی برداری نکنید! این در حالی است که الهام دریافت از نشانه ها طراحان سایر رهنمود می شود.
شما می توانید از گالری های آنلاینی که هستی دارد برای کسب ایده های جدید برای طراحی بهره‌گیری کنید. به کارگیری این تارنما ها را منع نمی نماییم اما رهنمود می کنیم کار را از کشیدن یک طرح اولیه ابتدا کنید و آن را گام به گام کامل کنید تا یک طرح ریشه دار خلق کنیبد.

فرآیند طراحی لوگو منحصر به فرد

طراحی لوگو منحصر بفرد بیشتر پیوستگی به یک مفهوم و ایده قوی دارد الی قابلیت های فنی و استقاده صحیح از ابزارهای طراحی.همچنین، وقتی گفتگو از طراحی لوگو در میان است فرمت وکتور یک فرمت کل کاره و کارآمد است. این مقاله فرایند خلاقانه برای خلق یک لوگوی مفهومی قدرتمند و چگونگی به کارگیری امکانات و مزایای Adobe Illustrator در اثناء طراحی لوگو را پوشش می دهد.

انواع لوگو

چندین گونه لوگو وجود دارد که هر یک منظور خاصی را دارند. اما دو بخش بندی اساسی عبارتند از طراحی لوگو های بر پایه متن(لوگوتایپ) و لوگوهای ترکیبی که ترکیبی از متن و تصویر هستند.

لوگوهای مبتنی بر متن یا لوگوتایپ

لوگوهای متنی تنها دربرگیرنده متن میباشند. این لوگوها می توانند بسیار تاثیرگذار و جدا باشند اگر مفهوم پشت آن به اندازه کافی قدرتمند باشد. در این گونه لوگو به طور کلی از رنگ ها و افکت های کمی کاربرد می شود. استفاده از آنها در طی فرایند تبلیغات و یا تولید مواد تبلیغاتی ارزان تر و کابردشان آسان تر میباشد. لوگوهای متنی برای کمپانی ها و یا مشاغلی که در صنعت مربوطو به خویش پذیرفتنی و موقر هستند زیاد پسندیده است.

لوگوهای ترکیبی با تصویر

در لوگوهای متنی ترکیب شده با تصویر از یک آیکون و یا تصویر گرافیکی به همراه متن نیز بهره‌گیری می شود. این گونه لوگو گاهی از یک متن پیش درآمد شده و سپس به تصویر مبدل می شود. وقتی لوگو به تصویر تبدیل می شود معمولا نشان دهنده این است که کمپانی پیشتر تاسیس شده و در بازار حضور قدرتمندی دار. البته وانگهی میتوان این گونه لوگو را برای کسان و یا کمپانی هایی که سابقه پیشه طولانی ندارند نیز به کار برد.
به طور کلی، این گونه لوگو در جایی که شدنی است اسم شرکت یک اسم رایج بوده و یا اسم های مشابه دیگری نیز وجود داشته باشد به معرفی آن کمپانی و یا شغل کمک می کند. لوگوهای ترکیبی متن و تصویر در ضمن یک سطح خلاقانه اضافه تر داشته و نمای چشم راهبند و جذابی به آن می بخشند.

مبنای طراحی یک لوگوی منحصر به فرد(مداد و کاغذ)

رایانه نمی تواند برای شما فکر کند! وقتی شما طراحی یک لوگو را آغاز می کنید و از دسته خلق یا طراحی مفهوم صرف نظر می کنید مشکلات رخ خواهد داد. اگر مستیما به سراغ کامپیوتر بروید، لوگوی شما خیلی خلاقانه نخواهد بود. به هدف خلق یک لوگوی جذاب، ابتدا باید از یک مداد و کاغذ برای فرآوری ایده ها بهره‌گیری کنید.
کشیدن طرح چرکنویس به شما اجازه می دهد یک ایده را با سرعت بازبینی کرده و به شما آزادی می دهد الی بی درنگ آن را به همان سرعتی که می توانید اندیشه کنید جهت دهی کنید. وقتی فرایند طراحی را در کامپیوتر نخست می کنید تمایل برای پایدار گذاشتن روی یک طرح و یا طرحی که تاثیر ندادر افزایش می یابد. داشتن چندین مفهوم یا ایده ذهنی قبل از پیش درآمد طراحی در کامپیوتر زیاد کمک کننده است. هر طرح ذهنی نمی تواند به انفرادی خوب و کامل باشد، ولی وقتی وارد فرایند خلاقانه می شوید و پیشه طراحی را در Adobe Illustrator اغاز می کنید فوران مفاهیم و طرح های ذهنی است که در ذهن شما به جوشش در می آید.

پس از اینکه یک مفهوم را به چهره کامل روی کاغذ کشیدید می توانید از Adobe Illustrator کاربرد کنید. اگر در حال طراحی یک لوگوی ترکیبی هستید، ممکن است بخواهید پیش از وارد شدن به Adobe Illustrator طرح را نهایی سازی کنید. این پیشه برای لوگوهای متنی نیز مناسب است. برخی مواقع شما می خواهید قبل از وارد شده به ایلوستریتور طرح از نو طراحی کنید.

وقتی در فاز ایلوستریتور هستید مرور گزینه های متن، سایز و تکرار انبوه مفاهیم شغل ساده ای است. این دقیقا شیوه استفاده از ایلوستریتور در موعد طراحی لوگو است. وانگهی برای طراحی لوگو به ندرت باید از فتوشاپ بهره‌گیری کنید. فتوشاپ یک نرم اسباب بر پایه پیکسل است، یعنی برای ساخت تصاویر از پیکسل استفاده می کند، در حالی که ایلوستریتور از نقاط ریاضی کاربرد می کند پس آن طرح قابلیت تغییر سایز را دارد بدون اینکه از کیفیت آن ناچیز شود.
اضافه کردن رنگ و کامل کردن تایپوگرافی آخرین مراحل خلق یک مفهوم با معنا است. هنگام برگزیدن یک فونت برای طراحی لوگو با دانش به اینکه در نهایت می خواهید به چه نتیجه ای دست پیدا کنید، می توانید گزینه های خود را به گزینش های مرتبط تر محدود کنید. برای نمونه اگر لوگوی شما مربطو به یک آژانس مد است، بهتر است به سراغ فونت های script, serif و یا فونت های باریک و ظریف بروید.

آموزش طراحی آرم و لوگو حرفه ای

ما برخی از نکات مهم طراحی لوگو را در مقاله ذیل ارائه کرده ایم که از نظرات و تجربیات طراحان چیره دست می باشد. البته نمی توان همه این پیشنهاد ها را در کل پروژه های هنری به یک میزان باره پروا پیمان داد. در این مقاله راهکارهای اولیه برای آغاز شغل طراحی لوگو را برای شما اجتماع کرده ایم که به شما کمک می کند کار خود را با برنامه ریزی و پس زمینه فکری لازم و کافی نخست کنید.

ساده طراحی کنید

لوگویی که حائز جزییات بسیار و پیچیده است نه فقط سخت طراحی می شود بلکه به سختی هم به خاطر سپرده شده به یاد آورده می شود. چرا وقت خویش را با طراحی یک لوگوی پیچیده و پر از جزییات تلف نماییم در حالی که همه ما می دانیم که یک لوگوی ساده جذابیت اخص ای دارد؟ وقتی کوشش می کنید یک طراحی کاملا ساده اتمام دهید، متوجه می شوید که این کار به مراتب مشکل تر است. طرح های ساده از اثر های یک طراح خوب هستند و این واقعیت را نشان می دهند که ذهن طراح بر بنیاد ایده های موجود در مورد یک کار و یا شغل تجاری، توانا به ساده سازی ایده های پیچیده است.

سایز، از عناصر مهم

به یاد داشته باشید که یک لوگو باید در سازهای گوناگون تولید شود- برای سربرگ کمپانی، ویژه وب سایت و پسندیده برای اعلان های تبلیغاتی. اگر طرح لوگو خیلی پیچیده باشد فهم و تشخیص آن در سایزهای حقیر بسیار سخت خواهد بود. پس سعی کنید لوگو را در اندازه های گوناگون ارائه کنید، چون این مسئله برای یک مشتری با تجربه اهمیت زیادی دارد.

نسبت درازا و عرض

لوگوهایی که کوتاه و عریض هستند و یا باریک و بلند، از نظر بصری گیج کننده اند و ترازمندی بین نسبت درازا و پهنا در آن ها رعایت نشده است. لازم نیست همش در طراحی قرینه سازی دقیقی در طرح برپایی شود اما هستی یک ترازمندی نسبتا پسندیده و خوب بین طول و پهنا آن برای داشتن یک لوگوی مطلوب و دلپسند از اهمیت گزیده تر ای برخوردار است. بهتر است پیشه را با یک شکل هندسی ساده نخست کنید. لوگوهای چهارگوش شکل به اندازه لوگوهای دایره ای تاثیر گذار و قشنگ هستند.

ویژگی ها مجزا

اگر مشتری از شما آهنگ که در طراحی لوگو از خرده گرافیکی و متن به یک میزان استفاده کنید، رهنمود می کنیم روی کل اجزا به طور جداگانه کار کنید، مگر این که بتوانید از پس تمامی آنها در ساحل هم برآیید. بهتر است روی هر یک از آیتم های متن و شکل به طور مستقل شغل کنید. سپس در سرانجام همگی را در کناره هم پیمان داده و طرح را کامل کنید. این یکی از مواردی است که ممکن است در زمینه طراحی لوگو به شما توصیه شود.

بیننده منظور را در نظر داشته باشید

معمولا علت این که فردی تقاضا طراحی یک لوگو جدید می کند این است که احساس می کند لوگوی فعلی دیگر توان تاثیرگذاری خویش را از دست دیتا است. ممکن است شرکای یک شرکت تغییر کرده باشند و یا شدنی است بعضی از ارزش های بنیادین و اصولی آن تغییر پیدا کرده باشد. ولی ریشه-بن-بیخ اولیه طراحی لوگو در عقیده گرفتن بیننده هدف است نه تنها تامین کردن آیتم های لازم برای بالا بردن فروش کمپانی. سعی کنید تا حد امکان این مسئله را در اثناء طراحی لوگو در عقیده داشته باشید. شما به عنوان یک طراح بیشترین شایستگی در مورد تصمیم گیری درباره این موضوع، یعنی ارائه یک لوگوی پسندیده برای اثبات قابلیت های یک کمپانی به جامعه را دارا هستید.

ماهیت و هویت شرکت را در عقیده داشته باشید

یک شرکت دارای ارزش های بنیادین و بنیادین است که همش سعی می شود آن ها را در تاریخچه آن شرکت آن ها برجسته و زنده نگه دارند. هنگام طراحی لوگو، طراحی باید این ارزش ها را مد نظر داشته و آن ها را در طرح خود بروز دهد. بهتر است برخی از موارد دارای ارزش را با آیتم های دیگر ترکیب کند. لازم به بیان است که یک لوگوی هندسی که برای مدرسه و یا تدریس جبر و رویارویی کارکرد نکویی دارد، برای یک مغازه بستنی فروشی که در خیابان پیمان دارد اصلا مناسب نیست.

لوگو باید کارایی فوری روی بیننده اش بگذارد

آیتم فوق یگانه از علایم یک لوگوی خوب است. لوگو باید بی درنگ بیننده را تحت تاثیر قرار دهد. طراحی لوگو باید به گونه ای باشد که در چند ثانیه تاثیر خود را روی بیننده اعمال کند. مفتوح هم اگر طرح لوگو پیچیده باشد طوری که افراد برای فهم معنی آن ناچار به جستجو و کاوش باشند، احتمالا تاثیر مطلوبی نخواهد داشت. مخصوصا امروزه که در دنیایی زندگی می کنیم که سرعت حرف اول را می زند، بیننده باید برای درک و جمع بندی جستار موعد کمی را صرف کند.

لوگو را Tag Line (توضیح کوچک زیر لوگو) نکنید

این باره مشکلی برپایی نمی کند اما جزو طرح لوگو به احصاییه نمی رود. وقتی قصد طراحی یک لوگو را دارید، احد از اهداف شما این است که معنی و مفهوم ارزش های اساسی کمپانی را تا کران امکان ساده سازی کنید. شکی نیست هنگامی که سایز لوگو را برای کاربرد روی یک اتوماتیک تفریق می دهند، Tag Lineها به طور محسوسی غیر قابل تشخیص شده و به عبارت سایر ناخوانا می شوند. Tag Line یا لب مطلب، را می تاب در جاهایی که فضای اکثریت برای چاپ هستی دارد مانند فکس ها و یا سریرگ ها باره استفاده پیمان داد.

رنگ ها را جزو نخستینگی های اول پیمان ندهید

در حالی که با دقت فکر کردن در باره رنگ یک لوگو پیشه زیاد احسان است، ولی باید به یاد داشته باشید که شدنی است این لوگو بوسیله یک چاپگر خلنگ دفتری چاپ شود، سعی کنید شکل و فرم طرح لوگو را نخستینگی ابتدا خویش پیمان دهید. رنگ در جایگاه ذیل تر پیمان دارد. همیشه رنگ ها را می نا در پسین کار و در مراحل پایانی پروژه اصلاح کرد و یا تغییر داد.

رنگ ها را بادقت بکاربرید

معمولا هر کمپانی قبلا یک هویت صنفی و یک رنگ صنفی داشته است. این آیتم در اثناء گزینش رنگ برای لوگو کمک زیادی به طراحی می کند. وقتی رنگ بندی خاصی برای طراحی لوگو نداشته باشید، باید لوگو را در رنگ های مختلف به مشتری نشانه دهید. حتما شما اخ ندارید از رنگ هایی با شدت بالا که باعث پیچیده و زننده شدن طرح لوگو در هنگام چاپ روی یک صفحه و یا اعلان تبلیغاتی می شود استفاده کنید.

به رنگ های چاپی فکر کنید

درجات مشخصی از رنگ های وب وجود دارند که می توان آن ها را از رنگ های چاپی CMYK توسط آورد. تجربه به ما یاد دیتا است که بهترین طریق برای رسیدگی این که رنگ های مطمئن وب در هنگام چاپ چگونه به نمایش داده می شوند، این است که خودتان لوگو را چاپ کنید. چرا باید منتظر بمانید که مشتری ایرادها و دشواری ها آن را کشف و آن را به شما بازگرداند. بهتر است لوگو را با یک دستگاه چاپگری که حائز رنگ های اصلی است چاپ کنید الی نتیجه را تماشا کنید. به یاد داشته باشید که بهترین کیفیت رنگ را می توانید روی یک کاغذ با کیفیت عکس بدست آورید

طرح و مفهوم لوگو باید لغایت کران امکان سخیف باشد

این که لوگویی که طراحی می کنید حائز مفهوم باشد خیلی خوب است. در همان سان پیمان دادن چند ایده در یک طرح لوگوی ساده شغل سهولت نیست. این چیزی است که باید در گفتگو های اولیه با مشتری به آن بپردازید. آنها را متقاعد کنید که هر چه لوگو ساده تر باشد تاثیر بیشتری روی بیننده می گذارد. اگر به لوگوهای فوق العاده و برجسته ای که روی اینترنت پیمان داده شده اند توجه کنید، خواهید دید که همه لوگوهای کاربر پسند از طراحی های ساده ای برخوردارند که یک ایده ساده در پشت آن نهفته است. هر چه ایده های اعمال شده در طراحی لوگو بیشتر باشد لوگو به همان نسبت پیچیده، آشفته و گیج کننده خواهد شد.

تبلیغات

این واپسین مرحله از یک لوگوی کامیاب و نیرومند است. هر چه زمانی که یک مخاطب برای نگاه کردن به لوگو صرف کند بیشتر باشد، میزان ضبط و نگهداری آن در ذهن او بالا می رود. فکر می کنید چرا لوگوی کمپانی Nike لغایت این بی گمان موفق و حائز نمای آیکونی شکل است؟ آیا تنها به آن دلیل است که یک لوگوی کبیر و سرشناس است؟ مطمئنا انگیزه ماندگاری این لوگو این است که از طریق تبلیغات تجاری که در تلویزیون و اعلان تبلیغاتی چاپی و بنرهای متعدد دائما در معرض دیدن کسان است. اگر چه این باره خارج از مهار طراح است، اما هنگام طراحی لوگو اندیشه کنید آن را برای شرکت خودتان طراحی می کنید

12+1 نکته در طراحی لوگو

ما برخی از نکات مهم طراحی لوگو را در این نوشتار ارائه کرده ایم که بخشی از نظرات و تجربیات طراحان چیره دست لوگو می باشد. البته نمی طاقت همه این پیشنهاد ها را در همه پروژه های هنری به یک میزان مورد پروا قرار داد. در این مقاله راهکارهای پایه برای آغاز شغل طراحی یک لوگو را برای شما گردآوری کرده ایم که به شما کمک می کند کار خود را با برنامه ریزی و بعد گویه فکری لازم و کافی ابتدا کنید.

وقتی همزمان روی چندی پروژه کار می کنید، می توانید برای انجام آن ها از طریق های میانبرهای کاربرد کنید. ما پیشنهاد می نماییم از طریق قوانین و مسیر های متعارف قبل بروید تا روند پیشه یکنواخت، موعد بندی شده و بدون هیچ چالشی پیوستگی پیدا کند. برای مثال به کارگیری گرافیک های کلیپ آرت به نما مشابه یک میانبر عمل می کند، ولی اگر بعدا متوجه شدید این تصویر برای چنین پروژه ای پسندیده نیست تکلیف چیست؟ حتما نمونه هایی از ناکامی ها و اشتباهاتی که به انگیزه بهره‌گیری از طریق کارهای میانبر در طراحی رخ داده است را تماشا کرده اید.

1. لوگو را ساده طراحی کنید

لوگویی که حائز جزییات زیاد و پیچیده است نه فقط شدیدا طراحی می شود بلکه به سختی هم به خاطر سپرده شده به یاد آورده می شود. چرا وقت خویش را با طراحی یک لوگوی پیچیده و پر از جزییات تلف نماییم در حالی که همه ما می دانیم که یک لوگوی ساده جذابیت گزیده تر ای دارد؟ وقتی سعی می کنید یک طراحی کاملا ساده سپریدن دهید، متوجه می شوید که این شغل به مراتب مشکل تر است. طرح های ساده از پرتو های یک طراح خوب هستند و این حقیقت را نشانه می دهند که ذهن طراح بر بنیاد ایده های موجود در باره یک کار و یا شغل تجاری، قادر به ساده سازی ایده های پیچیده است.

2. سایز، از عناصر مهم

به یاد داشته باشید که یک لوگو باید بتواند در سایزهای مختلف اجرا شود ، برای سربرگ کمپانی، ویژه تارنما و مناسب برای آگهی های تبلیغاتی و . . . اگر طرح لوگو خیلی پیچیده باشد درک و تشخیص آن در سایزهای کوچک زیاد سخت خواهد بود. بعد کوشش کنید لوگو را در اندازه های مختلف ارائه کنید، چون این مسئله برای یک مشتری با تجربه اهمیت زیادی دارد.

3. نسبت طول و عرض

لوگوهایی که اختصار و عریض هستند و یا باریک و بلند، از نظر بصری مبهوت کننده اند و ترازمندی بین نسبت درازا و پهنا در آن ها رعایت نشده است ، در ضمن سخت اجرا می شوند . نیاز نیست همیشه در طراحی قرینه سازی دقیقی در طرح ایجاد شود ولی وجود یک تعادل نسبتا مناسب و خوب بین طول و عرض آن برای داشتن یک لوگوی دلخواه و دلپسند از اهمیت گزیده تر ای برخوردار است. بهتر است شغل را با یک شکل هندسی ساده پیش درآمد کنید. لوگوهای مربع شکل به اندازه لوگوهای دایره ای تاثیر گذار و زیبا هستند.

4. ویژگی ها مجزا

اگر سفارش دهنده از شما اراده که در طراحی لوگو از اشکال گرافیکی و متن به یک میزان استفاده کنید، روی کل تکه ها به طور جداگانه کار کنید، مگر این که بتوانید از بعد تمامی آنها در کناره هم برآیید. بهتر است روی هر یک از آیتم های متن و شکل به طور مستقل پیشه کنید. سپس در پایان تمامی را در کنار هم قرار دیتا و طرح را کامل کنید. این یگانه از مواردی است که ممکن است در مقوله طراحی لوگو به شما پیشنهاد شود.

5. مخاطب منظور را در نظر داشته باشید

معمولا انگیزه این که فردی درخواست طراحی یک لوگو جدید می کند این است که دریافتن می کند لوگوی فعلی دیگر توان تاثیرگذاری خود را از دست دیتا است. شدنی است شرکای یک شرکت تغییر کرده باشند و یا ممکن است برخی از ارزش ها و اهداف بنیادی و اصولی آن تغییر پیدا کرده باشد. اما ریشه-بن-بیخ اولیه طراحی هر لوگو در نظر گرفتن مخاطب هدف است نه فقط تامین کردن آیتم های لازم برای بالا بردن فروش کمپانی. سعی کنید تا حد امکان این مسئله را در هنگام طراحی لوگو در عقیده داشته باشید. شما به عنوان یک طراح بیشترین شایستگی در باره تصمیم گیری درباره این موضوع، یعنی ارائه یک لوگوی پسندیده برای اثبات قابلیت های یک شرکت به جامعه را دارا هستید.

6. ماهیت کمپانی را در نظر داشته باشید

یک شرکت حائز ارزش های اصولی-بنیادی است که دائم کوشش می شود آن ها را در تاریخچه آن شرکت آن ها برجسته و زنده نگه دارند. هنگام طراحی لوگو، طراحی باید این ارزش ها را مد نظر داشته و آن ها را در طرح خویش بروز دهد. بهتر است برخی از موارد دارای ارزش را با آیتم های دیگر ترکیب کند. لازم به بیان است که یک لوگوی هندسی که برای مدرسه و یا تدریس جبر و رویارویی کارکرد نکویی دارد، برای یک مغازه بستنی فروشی که در خیابان پیمان دارد اصلا مناسب نیست.

7. لوگو باید تاثیر فوری روی نظاره گر بگذارد

این فاکتور یگانه از علائم یک لوگوی خوب است. لوگو باید بی درنگ بیننده را تحت تاثیر قرار دهد. طرح لوگو باید به نوع ای باشد که در چند ثانیه کارایی خویش را روی بیننده اعمال کند. مفتوح هم اگر طرح لوگو پیچیده باشد طوری که افراد برای فهم معنی آن ناچار به جستجو و کاوش باشند، احتمالا کارایی مطلوبی نخواهد داشت. مخصوصا امروزه که در دنیایی زندگی می کنیم که سرعت حرف اول را می زند، بیننده باید برای فهم و جمع بندی موضوع زمان کمی را صرف کند.

8. لوگو را TAG LINE (توضیح حقیر زیر لوگو) نکنید

این آیتم مشکلی ایجاد نمی کند اما جزو طرح لوگو به احصاییه نمی رود. وقتی هدف طراحی لوگو را دارید ، یگانه از اهداف شما این است که معنی و مفهوم ارزش های اساسی کمپانی را لغایت حد امکان ساده سازی کنید. شکی نیست هنگامی که سایز لوگو را برای کاربرد روی یک اتوماتیک کاهش می دهند، Tag Lineها به طور محسوسی غیر قابل تشخیص شده و به عبارت دیگر ناخوانا می شوند. Tag Line یا لب مطلب، را می توان در جاهایی که فضای بیشتری برای چاپ وجود دارد همانند فکس ها و یا سریرگ ها باره استفاده پیمان داد.

9. رنگ ها را جزو نخستینگی های آخر پیمان دهید

در حالی که با دقت اندیشه کردن در مورد رنگ یک لوگو کار زیاد خوبی است، اما باید به یاد داشته باشید که شدنی است این لوگو بوسیله یک چاپگر دورنگ دفتری چاپ شود. بنابراین، کوشش کنید شکل و فرم طرح لوگو را اولویت نخست خویش پیمان دهید. رنگ در جایگاه زیر تر قرار دارد. همیشه رنگ ها را می نا در پایان پیشه و در مراحل پایانی پروژه اصلاح کرد و یا تغییر داد.

10. رنگها را بادقت بکار ببرید

معمولا هر شرکت قبلا یک هویت صنفی و یک رنگ صنفی داشته است. این آیتم در اثناء گزینش رنگ برای لوگو کمک زیادی به طراحی می کند. وقتی رنگ بندی خاصی برای طراحی لوگو نداشته باشید، باید لوگو را در رنگ های گوناگون به مشتری پرتو دهید. حتما شما اخ ندارید از رنگ هایی با شدت بالا که مایه پیچیده و زننده شدن طرح لوگو در هنگام چاپ روی یک صفحه و یا اعلان تبلیغاتی می شود بهره‌گیری کنید.

11. به رنگ های چاپی نیز فکر کنید

درجات مشخصی از رنگ های وب هستی دارند که می نا آن ها را از رنگ های چاپی CMYK بدست آورد. تجربه به ما یاد داده است که بهترین طریق برای رسیدگی این که رنگ های مطمئن وب در هنگام چاپ چگونه به نمایش داده می شوند، این است که خودتان لوگو را چاپ کنید. چرا باید چشم براه بمانید که مشتری ایرادها و مشکلات آن را کشف و آن را به شما بازگرداند. بهتر است لوگو را با یک دستگاه چاپگری که حائز رنگ های اصلی است چاپ کنید تا نتیجه را تماشا کنید. به یاد داشته باشید که بهترین کیفیت رنگ را می توانید روی یک کاغذ با کیفیت عکس بدست آورید.

12. طرح و مفهوم لوگو باید الی مرز امکان سخیف باشد

این که لوگویی که طراحی می کنید دارای مفهوم باشد خیلی خوب است. در عین حال قرار دادن چند ایده در یک طرح لوگوی ساده شغل آسانی نیست. این چیزی است که باید در صحبت های اولیه با مشتری به آن بپردازید. آنها را متقاعد کنید که هر چه لوگو ساده تر باشد کارایی بیشتری روی نظاره گر می گذارد. اگر به لوگوهای فوق العاده و برجسته ای که روی اینترنت پیمان دیتا شده اند پروا کنید، خواهید رویت که کل لوگوهای کاربر پسند از طراحی های ساده ای برخوردارند که یک ایده ناب ولی ساده در پشت آن بالقوه است. هر چه ایده های اعمال شده در طراحی لوگو بیشتر باشد لوگو به همان نسبت پیچیده، آشفته و گیج کننده خواهد شد.

13. تبلیغات

این واپسین مرحله از یک لوگوی موفق و نیرومند است. هر چه زمانی که یک بیننده برای نگاه کردن به لوگو صرف کند بیشتر باشد، میزان حفاظت آن در ذهن او بالا می رود. فکر می کنید چرا لوگوی کمپانی Nike الی این حد موفق و حائز نمای آیکونی شکل است؟ آیا فقط به آن دلیل است که یک لوگوی بزرگ و سرشناس است؟ مطمئنا علت ماندگاری این لوگو این است که از راه تبلیغات تجاری که در تلویزیون و اعلان تبلیغاتی چاپی و بنرهای متعدد دائما در معرض دید افراد است. اگر چه این باره خارج از کنترل طراح است، ولی اثناء طراحی لوگو فکر کنید آن را برای شرکت خودتان طراحی می کنید.

قوانین طلائی طراحی لوگو

کسب و پیشه در دنیای امروزی که متعلق به تحت عنوان کسب و کار استراتژیک اسم اسیر می شود از سه پایه اصلی شاملِ مدیریت بازاریابی استراتژیک، مدیریت اجرایی استراتژیک و مدیریت مالی راهبردی برپایی شده است که بازاریابی خود روایتی متفاوت و البته نتایجی متفاوت در راستای تحقق اهداف راهبردی کسب و کارها را به به اتفاق دارد که متاسفانه در کشورهایی همانند ایران به انگیزه عدم آگاهی از قوانین و اصول به روز جهان ، که البته می تواند به دلایلی چون عدم حضور اساتید کارآزموده و مسلط، آموزش های ضعیف آکادمیک و یا ذهنیت های سنتی بروز کرده باشد، دیدگاه ها و رفتارهای سالیان قبلِ کشورهای صنعتی در آن جاری است و یکتا از تفکرات سنتی مدیران و صاحبان کسب و کارها در طراحی لوگو نمایان می گردد.

بر حسب باور بسیاری، گمان می شود که طراحی لوگو می بایست بر عهده طراحان هنری و گرافیست ها گذاشته شود، در حالی که برای طراحی لوگو به یاد ماندنی و کامیاب این کارآزمودگان می بایست در کنار تیمی در برگیرنده بخش های مربوط به پیشبرد (Promotion) در یکتا بازاریابی حضور داشته باشند. و شاید که حضور متخصصانی در گویه برندینگ، روابط عمومی و تبلیغات به مراتبط مهم تر از یک طراح گرافیک است.

طراحی لوگو یک تخصص پیچیده و در حیطه وظایف کارآزمودگان بازاریابی است لذا ایشان می توانند با رعایت اصول اصلی و خطوط فکری بازاریابی در کسب و کار مد نظر مناسب ترین لوگو باره احتیاج را مکشوف و خلق نمایند. طراحی لوگو شما می بایست به نوع ای باشد که در آینده نیازی به اعمال دگرگونی ها در آن نبوده و یا بدتر متعلق به ناچار به تغییرش نباشید. اگر چه عده بسیاری دودلی می کنند که Logo همان Brand است ولی در هر حال با کسب اطلاعات اغلب و مفصل تری در گویه برندینگ قطعاً به لزوم حساسیت هایی که در این مقاله به آنها اشاره داریم پی خواهند برد. اهمیت طراحی لوگو دقیقاً به اندازه گزینش نام جدید برای سوداگری و یا محصول مهم است و چنانچه در این گویه کامیاب عمل نکنید، بازاریابی استراتژیکِ کسب و کار خویش را با بحران های احتمالی مواجه می کنید.

اگر چه نما یک لوگو به انفرادی نمی تواند در ذهن مشتری استوار باشد و وفاداری به برند از عواملی چون Brand Positioning (جایگاه سازی برند) نشات می گیرد، اما وجود یک لوگو خاص و قدرتمند می تواند روندِ تکاپو های دلخواه را در بخش های مربوط به برند و برندینگ تا بی گمان بسیار زیادی درمان و سهولت ببخشد.

برای شروع کار نخست می بایست تیم تحقیقات خویش را حاضر کنید و ایشان را موظف به تحقیقات بازار در گویه های تاثیرگذاری بر لوگو نمائید. پژوهش بر لوگو دیگر فعالین بازار در پهنه داخلی و جهانی، پژوهش درباره لوگو رقبا، کمپانی ها و محصولات مشابه، پژوهش در مورد رنگ های پسندیده و تاثیرگذار، نوع لوگو، فونت های قابل بهره‌گیری و مواردی از این دست و البته همچنین پس از آن تحقیقات بازاریابی در باره لوگو پیشنهادی مهمترین اقدامات اولیه شما خواهند بود.

البته شدنی است با خواستن این فرمان العمل ها با خویش بگوئید آخر چه کسی که گفته است طراحی لوگو به این همه خرج و انرژی احتیاج دارد و پس از آن تصمیم بگیرید لغایت با همفکری دوستان، همکاران و یا حتی بستگان خود یک لوگو جدید طراحی و آماده کنید اما بدانید کسب و کارهایی که با ذهنیت های سنتی و غیر علمی قبل می رود همش ذهنیت هایی سنتی و غیر علمی به به اتفاق خواهند داشت که همین ذهنیت ها سبب می شود لغایت افرادی سنتی و غیر علمی به عنوان مشتری و مصرف کننده گرداگردشان حلقه زنند و نهایتاً پس از مدتی از گود چشم وهمچشمی خارج خواهند شد.

فراموش نکنید که ماندگارترین و برجسته ترین نشانه ها معماریِ عظیم آنهایی بوده اند که از ابتدای امر شالود ای عظیم برای آنها در عقیده گرفته شده است. پس از آنکه پایه های کسب و کار خویش را بنا کردید سایر فرصت حفر و مهندسی شالوده نخواهید داشت، پس از همین حالا صحیح گام بردارید تا بعدها در مساوی چشم وهمچشمی های بازار مجبور نمانید.

لوگو یکی از مهمترین عناصری است که کمک می کند الی یک برند و سازمان در بازار به کامیابی دست یابند. لوگو را به عنوان یک عامل زیاد مهم و تاثیرگذار در ارتباطات بین کسب و کارتان و مصرف کننده ببنید که در گام پیش درآمد در آن درک از بازار هدف، فهم از مشتریان هدف و خط مشی های سوداگری به خوبی دیده شده است. بعد متعلق به نیز لوگو خویش را به نقد و بررسی بگذارید الی اطمینان حاصل کنید که هزینه صرف شده برای طراحی و خلق آن به حقیقت صورت گرفته است و به کمک آن می توانید پیوستگی موثری بین خویش و مصرف کننده برپا کنید . ضمناً به یاد داشته باشید بیشترین افرادی که می توانند شما را در مقوله طراحی لوگو راهبری کنند، مشتریان و افراد شرکت هستند. لذا از ایشان نیز دعوت کنید الی در کنارتان حضور داشته باشند.

قانون 1 : قانونِ انکار ناپذیرِ اصالت و منحصر بفرد بودن

اگر اصالت نداشته باشید، باره پروا پیمان نخواهید گرفت و اگر در فضای چشم وهمچشمی مورد پروا قرار نگیرید یعنی موقیتهای تبدیل شدن به یک برند خاص را از کف خواهید داد. من معتقدم که قانون امروزی بازار فقط دو چیز است. یا برند باشید، یا بمیرید! اگر تبدیل به یک برند قدرتمند نشوید، سرانجام زندگی سوداگری شما کم و بیش خواهد بود و اگر می خواهید بدانید الی چه اندازه در معرض اضمحلال قرار دارید کافی است به این نکته توجه داشته باشید که آیا در بازار بعنوان رهبر شناخته می شود و یا بازار شما را یک طرفدار می داند.

هر چقدر هم که یک پیرو نیرومند باشید اما بردباری نابودی شما به مراتب اغلب از یک برند ناب و اصیل است. از همین روست که برندهای ناب و یا آنهایی که می خواهند به رهبران بازار تبدیل شوند همش از لوگوهای اصیل و بکر استفاده کرده اند.

به لوگو کمپانی هایی چون مرسدس بنز، BMW، Marlboro، نوکیا، روکس یا کوکاکولا پروا کنید لغایت به اصالت هریک و تاثیری که این اصالت بر ذهن شما می گذارد پی ببرید.

قانون 2 : قانونِ انکارناپذیرِ ذهنیت ساز بودن

فضای کسب و کارهای ایرانی پر است از لوگوهای نامربوط با رنگ بندی های غیر بنیادی و بی علت که پرتو دهنده عدم تحقیقات قبل از شناسایی لوگو نهایی به بازار می باشد. گونه فونت باره بهره‌گیری در طراحی لوگو و یا استفاده از نمادهای ویژه و وانگهی نوع و درجه رنگ می بایست به چهره دقیق با بازار شما در تماس باشد.

برای فهم دقیق این قانون بس است که در صنایع و بازارهای گوناگون به لوگو کمپانی ها و یا محصولاتی که رهبری بازار را به عهده دارند پروا کنید. برای مثال در صنعت دخانیات لوگو محصولات Marlboro, Camel, Winston فارغ از جایگاهی که در ذهن مصرف کننده مکشوف اند، به نوعی تداعی کننده سیگار می باشند. وانگهی پروا به این ظرافت های تاثیرگذار الی جایی بوده است که نوع فونت بهره‌گیری شده در لوگو این محصولات اغلب مردانه به عقیده می رسد.

در صنعت رسانه های خبری کافی است به لوگوهایی چون CNN, BBC, NBC یا AP پروا داشته باشید. تمامی آنها از شکل و شمایلی ویژه برخوردار هستند که توانایی ارسال سیگنال های درست به ذهن مخاطبین خود را دارند. سیگنال هایی که در تلاشند تا به شما بگویند، ما حرفه ای و جدی هستیم.

همچنین با توجه به لوگوهایی چون Nokia, Samsung, Motorola مخاطب به راحتی می تواند فهم کند که این لوگوها مربوط به صنایع ارتباطات و مخابرات هستند.

از طرفی برگزیدن رنگ لوگو نیز با اهداف خاصی اتمام می شود. برای مثال کمپانی مک دونالدز که به داشتن مصرف کنندگانی اهل شکم و با شکم های کبیر و پر از چربی معروف است از رنگ زرد برای تکمیل هویت لوگو خویش بهره‌گیری می کند الی اشتهای مصرف کنندگان را لغایت آنجا که می تواند تحریک کند. ولی سوال اینجاست که اگر لوگو این کمپانی از پیش لغایت به امروز با رنگ سبز معرفی می شد چه چیزی را در ذهن مشتریان تداعی می کرد؟ استجابت ساده است! قطعاً گیاه خواران و یا علاقه مندان به غذاهای رژیمی جای مصرف کنندگان اهل شکم را می گرفتند.

اصول، راه و روش ها، خاصیت ها و جایگاه کسب و کار خویش را به دقت تحلیل و رسیدگی کنید. ببنید ویژگی های اصلی شما در ذهن مشتریان چه مواردی می تواند باشد و آنها را در شکل، فونت و رنگ لوگو خود اعمال کنید.

قانون 3 : قانونِ انکار ناپذیرِ سادگی

آیا الی بحال شما با لوگو هیچیک از کمپانی های مطرح جهانی مواجه شده اید که تصویری از مردی که کره زمین را بر عهده کشیده است باشد؟ آیا در هیچکدام از لوگوهای شرکت های هولدینگ چون Virgin تصاویری از گل و بوته و شاخه گندم می بینید؟ قطعا استجابت منفی است اما آیا علت آنرا می دانید؟ واضح است که چنین لوگوهایی نه فقط گویایی لازم را نداشته و قابلیت به ذهن سپاری را ندارند، در یک توصیف کلی، مسخره و احمقانه به نظر می رسند!

به چهره کلی لوگوها به دو بخش تقسیم می شوند:

Logotype

LogoImage

که صنایع گوناگون نسبت به ماهیت کاری خویش یا از Logotype و یا از Logoimage بهره‌گیری می کنند. برای مثال در صنایع دات کام ، کمپانی هایی چون Yahoo و Googleاز Logotype بهره‌گیری می کنند ولی در صنایع خودروسازی در بیشتر اوقات شرکتها گرایش به استفاده از Logoimage داشته اند. به هر روی چه آنهایی که تنها از فونت (لوگو تایپ ها) و چه آنهایی که از سمبل ها و عکس ها (لوگو ایمیج ها) استفاده می کنند گرایش زیادی به ساده بودن دارند. و بعضاً این سادگی تا آنجایی قبل رفته است که مصرف کنندگان با شنیدن نام هرکدام از این کمپانی ها نه تنها لوگو آنها را در ذهن تداعی می کنند، به راحتی می توانند تصویر مشابهی متعلق به لوگوها را به روی کاغذ رسم کنند.

توماج فریدونی

7 اصل کلی و مفید طراحی لوگو

راجعبه مشتری خود اطلاعات کسب کنید

اولین مرحله در طراحی لوگو این است که در مورد نیازهای مشتری و حیطه ی تکاپو شرکت و یا موسسه ی او اطلاعات کسب کنید. مطمئنا نمی خواهید یک لوگوی شرکت افزار بازی را برای یک کمپانی بزرگ تجاری طراحی کنید.

به نکوداشتن به صحبت های مشتری گوش دهید و به او فرمان دهید تا در باره شرکت و شغل آن گفتگو کند. از او سوالاتی درباره قصد اصلی و اولیه ی کمپانی سوال کنید، فقط قصد اصلی شرکت. این پیشه باعث می شود در ذهن شما ایده های زیادی در باره ی طراحی لوگو شکل گیرد.

بعد از اینکه به مشتری فرصت دادید الی در باره شرکت خویش گفتگو کن، شروع کنید به سؤال کردن سوالاتی که می تواند ایده ی اصلی طراحی را شکل می دهد. برای مثال، از مشتری در باره رنگ های کمپانی، نظرات او در باره لوگو و اینکه یا طرح و یا عقیده خاصی در ذهن خویش دارد بپرسید.

سپس کل ی سوالات را در یک پرسشنامه پیمان دهید لغایت بتوانید یک جمع بندی کلی درباره بازخوردها و انتظارات مشتری بدست آورید.

شناسایی

طراحی لوگو مانند شخصیت بخشیدن، شناساندن و عینیت بخشیدن به یک کمپانی است. به هر حال، شما باید خطوط و رنگ های بکار رفته در طرح به نوعی کار تبلیغات و آگاهی رسانی را در لوگو سپریدن می دهد.

در حقیقت روش ها و لوازم شناساندن و معرفی یک کمپانی بر این پایه اند لوگو شرکت، کارت های ویزیت، سربرگ ها یا سرنامه ها و بروشورها.

با طراحی لوگو شما خود را در قبال نتیجه چاپ شده آن نیز رئیس خواهید دانست، یعنی کوشش می کنید کاری ارائه کنید که در موعد چاپ با بهترین کیفیت فرآوری شود. شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که لوگویی طراحی کنید که تمیز و خوانا باشد و همه ی جزییات و مطالب آن نیز آشکار و قابل دیدن باشند.

منحصر به فرد بودن

لوگو اولین طرحی است که برای یک شرکت طراحی می شود، سپس آن شرکت این طراحی لوگو را در محیط‌ ها و موقعیتهای گوناگون بکار می برد.

به هر حال طرح باید منحصر به فرد باشد طوریکه بیننده با رویت آن نام شرکت را به خاطر بسپارد. اگر یک لوگو فاقد این خصوصیت را باشد، ممکن است بیننده بین آن و لوگو های مشابهی که قبلا دیده است دچار سردرگمی و ابهام شود.

بسیاری از طراحان ایده های خویش را برای افزودن یک محرک که نمایانگر کمپانی است اندک می کنند. در راستی اندک کردن ایده ها طریق سودمند و موثری نیست.

سادگی

سادگی عمل اصلی در خلق یک لوگو است. طراحی یک لوگوی ساده باعث می شود آن طرح و نیز اسم کمپانی در ذهن و چشم نظاره گر باقی بماند و آن را همیشه در یاد داشته باشد و هنگام مواجه شدن با طرح ها و تبلیغات دیگر کمپانی ها از سردرگمی و مبهوت شدن او ممانعت می کند.

مزیت اصلی ساده بودن طراحی لوگو این است که بیشترین تمرکز بر روی جزییات کمتر اتمام شده و هنگام استفاده از آن در سایزهای کوچک از کیفیت آن کاسته نمی شود.

تعداد رنگ ها را اندک کنید

در طراحی لوگو از رنگ های محدودی بهره‌گیری کنید . تعدد رنگ باعث گیج شدن بیننده و پیچیده شدن طرح می شود . مخصوصا در لوگو هایی که سایز آن ها حقیر است.

رنگ های بکار رفته در لوگو در بسیاری از طرح های دیگر نیز بکار می روند و این رنگ ها تبدیل به رنگ های اولیه و اصلی کمپانی می شوند.

مطمئن شوید رنگ هایی که در لوگو بکار دستگیر اید از 3 رنگ تجاوز نکند. برخی مواقع لازم است در لوگو فقط از رنگ ابلک بهره‌گیری کرد، در چنین مواقعی به کارگیری رنگ های اغلب باعث زیر آوردن ارزش لوگو خواهد شد.

هماهنگی

فونت لوگو و عناصر طرح باید با هم هماهنگ باشند و یک گذرگاه خلاقانه و ابداعی مشترک را تعقیب کنند. برای نمونه وقتی شما لوگویی با آیکن های زیبا برای یک شرکت که در مقوله ی پیوسته با کودکان شغل می کند طراحی می کنید؛ باید فونتی را برگزیدن کنید که با این ایده هم خوانی داشته باشد مثلا فونت هایی که بسیار رسمی و جدی نیستند.

متناسب بودن

طراحی لوگو باید مناسب با شغل و گویه ی فعالیت شرکت باشد. هنگامی که شما سبک، رنگ و فونت لوگو را گزینش می کنید، این عناصر باید با گویه ی کاری و قصد اصلی شرکت هم خوانی داشته باشد. برای نمونه شما می توانید برای یک شرکت تجاری در حال گسترش از رنگ های تجاری همانند آبی و خاکستری بهره‌گیری کنید. یا به طور مثال برای کمپانی هایی که در زمینه های پیوسته با بانوان تکاپو دارند رنگ های سرخ، قرمز و ارغوانی یا زرشکی را بکار برید.

کاربرد قوانین مهندسی در طراحی لوگو

تمامی عناوین طراحی لوگو و آرم ، پرتو تصویری یا نوشتاری در کشور ما به لـوگـو معروف می باشد و طـراحـی لـوگـو همگان را به سمت یک جستار می برد در حالی که لـوگـو و آرم و لـوگـو تـایـپ تعاریف و قوانین طراحی و مجزا از هم را دارا هستند.

یک نشانه کامیاب به سرعت بر بیننده تاثیر می گذارد و ماندگاری در ذهن مهمترین نقطه قوت یک لـوگـو جهت تثبیت موفقیت یک برند تجاری می باشد.

رعایت قوانین طراحی و مهندسی جهت خلق یک لـوگـو مهمترین عامل طراحی و خلق یک لـوگـو ماندگار می باشد.

رعایت اصل ” کمترین بیشترین است ” در زمان طراحی و خلق لـوگـو اصلی بایسته می باشد که باعث می شود یک آرم در عین سادگی دارای خاصیت ها و خصوصیات ماندگاری زیاد بسیار شود که حتی الی مدت موعد طولانی اعتبار خویش را از دست ندهد و به طور ظریف و دقیق همگی مفاهیم و موضوعات مربوط را در قالب یک تصویر در خویش بوجود آورد. به همین دلیل مهمترین و سخت ترین جستار در طـراحی گـرافـیک خلق و طراحی یک لـوگـو می باشد که سرچشمه برپایی یک برند و موفقیت تجاری یک مجموعه می گردد.

یکی از معتبرترین سرمایه های یک شرکت لــوگـوی آن می باشد که با بلوغ کمپانی آن نیز رشد و بالغ شده در صورتیکه کلیت و مفهوم خویش را مقاوم نگه می دارد.

لوگو ابزاری با ارزش جهت شناخت سریع تر یک شرکت و سرمایه ای معتبر برای آن کمپانی می باشد که نیاز اولیه و بایسته ساختن و موفقیت یک برند بازرگانی می باشد.

آموزش مبانی طراحی لوگو و طراحی آرم

طراحی لوگو نیازمند تمرین و تجربه فراوان

مثل هر کاری که نیازمند به مهارت های گزیده تر خویش است ، طراحی لوگو نیز نیازمند تمرین و تحربه فراوان است که الی بتوان یک لوگوی موفق خلق نمود.
در مورد نیازهای مشتری و گستره ی کار و جنبش کمپانی او اطلاعات کسب کنید.. به نظرات مشتریان اهمیت قائل شوید و در باره مجموعه و پیشه آن حرف بزنید و اطلاعات بگیرید . از او سوالاتی درباره منظور اصلی و اولیه ی کمپانی سوال کنید، تنها قصد اصلی شرکت. این شغل باعث می شود در ذهن شما ایده های زیادی در باره لوگو  شکل گیرد.بعد از اینکه به مشتری فرصت دادید لغایت در باره کمپانی خود گفتمان کن، شروع کنید به سؤال کردن سوالاتی که می تواند ایده ی اصلی طراحی را شکل می دهد. برای مثال، از مشتری در مورد رنگ های کمپانی، نظرات او در مورد لوگو و اینکه یا طرح و یا عقیده خاصی در ذهن خویش دارد بپرسید.سپس همه ی سوالات را در یک پرسشنامه قرار دهید تا بتوانید یک جمع بندی کلی درباره بازخوردها و انتظارات مشتری بدست آورید.

آفیش یعنی قرار دادن اصول اولیه طراحی درکنار مفاهیم موجود در پرسشنامه ای که جاسازی کرده اید به عنوان نمونه شما میخواهید یک طرح بین المللی بزنید خب مسلماً شکل احد یا کروی به راحتی منظور را می رساند و… پیش از شروع هرکاری تفکر لازمه آن است و جاسازی آفیش همان تفکر و برنامه ریزی برای آغاز پیشه است که به عقیده من حتی میتواند کیفیت کار را تضمین کرده و در پایان پس از اتمام کار حتی اگر نیاز باشد که شما پدافند از کارتان بکنید شما را برروی کارتان چیره نشانه خواهد داد.
مقدمات شغل یعنی ضروریات آن

پس از تعبیه پلن مسیر طرح های اولیه که به چهره دستی رو کاغذ نقاشی می شود نخستین و مهمترین مرحله در طراحی یک لوگوی تاثیرگذار است. این طرح ها می تواند شامل اسکچ های دستی ساده ای باشد که یا مداد روی کاغذ نقاشی می شود و یا در برنامه های طراحی وکتور مشابه کورل رسم می شود.
کار خویش را با کشیدن طرح های گوناگون اولیه یا ایده ابتدا کنید و سپس از بین آنها و یا با ترکیب چند ایده به ایده اصلی دست پیدا کنید. چنانچه هیچ یک از این طرح ها به پیشه نیامد خیلی ساده است : طرح های دیگری رسم کنید.

تعادل در طراحی لوگو

تعادل در ساخت لوگو فرمایش زیاد مهمی است، چون ذهن ما به طور طبیعی در صورتی طرحی را دلپسند و جذاب ارزیابی می کند که آن طرح متقارن و حائز تعدل باشد.
با حفظ تعادل میانی طرح های گرافیکی، رنگ ها و سایز عناصر در هر طرف طرح، یک لوگوی متعادل طراحی کنید. هر چند گهگاه می طاقت قانون ترازمندی را شکست، ولی به یاد داشته باشید که لوگوی شما را انبوهی از ملت دیده خواهد شد نه تنها توسط کسانی که این لوگو برای آنها خوشایند است و آن را بهه عنوان یک پرتو هنری بی امثال تلقی می کنند، بعد طراحی یک لوگوی متعادل احد از اصول مهم طراحی لوگو است.

بعد و اندازه لوگو

وقتی واد مبحث طراحی لوگو می شویم، سایز اهمیت اخص های پیدا می کند. یک لوگو باید در هر سایز و اندازه ای زیبا و خوانا باشد. یک لوگو در صورتی تاثیرگذار خواهد بود که هنگامی که که سایز آن بیش از اندازه حقیر شود، مثلا برای کاربرد روی پاکت نامهیا سربرگ، باز هم کیفیت، خوانا بودن و زیبایی خود را حفظ کند. وانگهی هنگامی که در قالب های بزرگتر همانند پوستر و بیل بورد، و قالب های الکترونیکی مشابه تلویزیون و وب مورد بهره‌گیری قرار می گیرد نیز از همان شکل و شمایل و کیفیت اولیه برخوردار باشد. از آنجا که احضار لوگو در مقیاس های کوچک معمولا مشکل تر است، فلذا سعی کنید ابتدا لوگو را روی سربرگ و یا پاکت نامه چاپ کنید تا ببینید هنوز قابل خواندن هست یا نه.
شما می توانید لوگوی خود را در پیمانه های بزرگتر نیز تست و امتحان کنید.

بهره‌گیری هوشمندانه از رنگ ها در طراحی لوگو

تئوری و نظریه رنگ پیچیده است، ولی طراحانی که اصول آن را فهم کرده اند توانا احسنت کارگیری مزایای آن در طراحی های خویش هستند.
قوانین و قواعدی که باید آنها را به یاد داشته باشید :
از رنگ هایی بهره‌گیری کنید که میانی چرخه رنگ به هم متقارن هستند.
ارنگ های بسیار روشن و کمرنگ کاربرد نکنی چون این رنگ ها شدیدا دیده می شوند.
لوگو باید در رنگ های سیاه، سفید (( به تنهایی ابلق )) یعنی در دو رنگ نیز قشنگ و جذاب به عقیده برسد.
برخی مواقع شکستن قوانین مانعی نداردریال فقط مطمئن شوید برای این کار دلیل قانع کننده ای دارید.
دانستن اینکه رنگ ها چگونه باعث برانگیخته شدن احساسات و حالات گوناگون می شوند نیز اهمیت زیادی دارد.

طراحی باید پسندیده آن گردآور باشد

شما می توانید از سخیف های طراحی گوناگون برای طراحی لوگو استفاده کنید و برای پیدا کردن سبک مناسب باید اطلاعاتی در مورد مشتری و برند داشته باشید.
در حال حاضر گرایش طراحان لوگو به سمت سبک Web 2.0 یعنی لوگوهایی با نمای سه بعدی است که حائز گرافیک های برجسته، گرادیانت و سایه هستند.
این سبکبرای یک تارنما و یا یک کمپانی تکنولوژیکی مناسب است، ولی شدنی است برای سایر برندها الی این اندازه تاثرگذار نباشد.
قبل از نخست کار، در مورد مشتری خویش و مخاطبان او تحقیق کنید. این به شما کمک می کند از همان نخست بهترین سخیف طراحی را تشخیص دهید و از دوباره کاری های انبوه بازداری کنید.

تایپوگرافی یک عامل مهم در طراحی لوگو

انتخاب فونت و سایز مناسب برای آن سخت تر از چیزی است که اندیشه می شود. اگر طرح لوگوی شما دربرگیرنده متن باشد که این متن جزئی از لوگو یا تگ لاین باشد، به زمان زیادی برای مرتب سازی و بخش بندی گونه ها گوناگون فونت و آزمایش آنها در طرح، پیش از اخذ تصمیم پایانی معضل خواهد داشت.

سه نکته را اثناء انتخاب فونت برای لوگو مد نظر داشته باشید:

از به کارگیری فونتهایی که رواج زیادی دارداجتناب کنید، چون باعث می شود طرح غیر چیره دست و آماتور به عقیده برسد.
مطمئن شوید هنگامی که سایز فونت کاهش می یابد هنوز خوانا است،
یک فونت کافی است، از استعمال بیشتر از دو فونت متنوع در یک طرح دوری کنید.
سعی کنید برای طرح خود از یک فونت سفارشی و خاص کاربرد کنید. هر چه فونت ریشه دار تر و ریشه دار باشد طرح را ویژه تر می کند.

قصد نهائی به رسمیت شناختن و باورپذیری لوگو است

اصلی ترین جستار در طراحی لوگو به رسمیت شناختن و شناساندن یک برند است و مقصود نهایی این است که کسان یک جامعه آن برند را به یاد بسپارند.
شاهکلید طراحی یک لوگو اخ داشتنی و رسمی که به سرعت شناخته شود، ترکیب کل عناصری است که در این نوشتار از آنها گفتمان شد، یعنی ابعاد ، سبک، رنگها، تایپوگرافی و اصالت لوگو.
یک آزمایش تند مشخص می کند آیا لوگوی شما به اندازه لازم و کافی قابلیت شناخته شدن هست یا نه. برای این شغل لوگو را جلوی یک آینه پیمان دهید و ببینید لوگو در این حالت کل قابل تشخیص هست.
بنابراین شما باید قبل از ارائه لوگو به مشتری آن را از زوایای گوناگون در معرض رویت دهید تا ببینید به راحتی قابل تشخیص هست یا خیر ؟.

ساده طراحی کنید

هر چه لوگو ساده تر باشد راحت تر قابل تشخیص است.
قانون ساده طراحی کردن لوگو و آرم را از هم الان در برنامه کاری قرار دهید. بیشتر با یک طرح پیچیده مقابل می شوید ولی در سرانجام به یک طرح ساده دست پیدا می کنید.

از یونیک بودن نهراسید

براینیل به موفقیت در یک رقابت، باید به خود به عنوان یک طراح که حائز یک سخیف گزیده تر و منحصر به فرد است اطمینان و اعتماد داشته باشید. به جای کپی و دنباله روی از یک سبک یک طرح دیگر، آفرینش گر بوده و در بین جنجال از طراحان برجسته باشید.
از پیشه روی برنامه و نرم افزاری که برای طراحی کاربرد می کنید لذت ببرید، طرح خویش را دائما تغییر دهید لغایت زمانی که پرماسیدن کنید به نتیجه دلخواه دست پیدا کرده اید.

گسترش یک طرح لوگو

برای تولید پی به تعقیب لوگوهای با کیفیت، باید فرایند طراحی یا “خط تولید” خود را شفا و اشاعه دهید. این فرایند دربرگیرنده مراحل زیر است:
ت حقیق و جستجو
بارش مغزی و تولید ایده
کشیدن طرح های اولیه لوگو
ارتقای طرح های وکتور

ارسال طرح برای مشتری
حذف یا اضافه کردن آنچه مشتری می خواهد
نهایی سازی و تکمیل طرح لوگو و ارسال دوباره آن برای مشتری